Steeds meer organisaties zien het belang van sociale media in voor hun communicatie- en organisatiedoelen. Dat is goed nieuws, maar hoe zit dat eigenlijk?
In mijn blog over de ‘nieuwe digitale wereld’ besteedde ik aandacht aan de nieuwe digitale wereld en gaf ik aan dat sociale media daarvan een belangrijk onderdeel zijn. Interactie tussen mensen op internet staat daarbij centraal.
Groeiende besteding social media
Steeds meer organisaties zien het belang van deze media ook in en zetten ze in voor communicatie- en marketingdoeleinden, blijkt uit onderzoek van Forrester Research. Bedrijven zeggen het komende jaar meer budget in te zetten op diverse sociale platforms, zoals: sociale netwerken, RSS, blogs en wiki’s. Het wordt kortom normaal om iets met sociale media te doen voor je bedrijf.
Toepassing van sociale netwerken
Sociale media zijn dus met grote snelheid doorgedrongen in delen van de zakelijke wereld. De bekendheid ermee is enorm gestegen. Sociale netwerken, of online communities, zijn het bekendst. Weten wat het is, is stap 1. Een flinke stap verder is het daadwerkelijk op een goede manier toepassen van een sociaal medium, zoals een netwerk.
Belang van ‘online zijn’
Bedrijven blijken nogal eens te falen in het opzetten van eigen online netwerken/gemeenschappen, bleek uit een onderzoek van MarketingTribune in samenwerking met Berenschot. Marketingfacts schreef over de resultaten. Het falen komt met name doordat bedrijven zich vooral bezighouden met wat het voor hen kan betekenen en veel te weinig met wat het voor de leden kan betekenen. Rabobank heeft op Hyves een groep aangemaakt, een zogenaamde Hyve. Waarom zou je lid worden van de groep die Rabobank op Hyves begonnen is? Is het eigenlijk bedoeld voor werknemers of klanten? Voegt het iets toe voor mij, heeft Rabobank iets interessants op die hyve te bieden? Daarin hebben bedrijven dus nog wel een slag te slaan. Het is in elk geval positief dat het belang van ‘online zijn’ erkend wordt en dat men ermee experimenteert!
Hoe zit het met de organisatie waar jij werkt? Wordt er wel eens geëxperimenteerd met online activiteiten, lopen sommige activiteiten heel goed of juist niet of wordt er misschien weinig tot niets gedaan? En als dat laatste zo is, hoe komt dat denk je?
Plaatje is geleend van Tie Guy II.
buurvrouw zegt
Het grappige van alles is dat ik ervaar dat er heleboel mensen zijn die niet mee willen in het 2.0 gebeuren maar het misschien verwachten van bedrijven. Want tegenwoordig moet informatie zo snel mogelijk tot ons komen. En gemak dient de mens. Waarschijnlijk worden we vanzelf mee genomen in deze wereld zonder dat we weten dat het 2.0 is. Zoals bij je vriendinnen.
Natalie zegt
@ buurvrouw: en dan is er dus blijkbaar een angst voor een raar begrip en is het niets meer dan dat!
Gaat de bieb al met online activiteiten beginnen binnenkort?
Julia zegt
Ben wel een beetje aan het experimenteren wat de ZB-Hyves kan doen. Op het moment nog niet helemaal helder voor wat we ermee kunnen bieden, vooral de zichtbaarheid vergroten denk ik.. En de activiteiten, die komen dan bij de deelnemers op het profiel te staan. Maar iets waarvoor mensen er lid van willen worden hebben we nog niet. Heb je een goede tip?
Julia zegt
Er is ook een Bieb-Hyves waar we brainstormen. Storm lekker mee!
Natalie zegt
@ Julia: dé tip is natuurlijk dat je erachter moet komen waar Hyves-gebruikers op zitten te wachten. Misschien dmv een poll ofzo.
Ik zal eens op die bieb-hyves kijken binnenkort!
buurvrouw zegt
Nieuwe dingen zijn altijd eng. Het werkgroepje van 23 dingen is nog niet actief dus nog geen online actieviteiten. Hou je op de hoogte. Ik ga die Bieb-hyves ook bekijken.
Leesollie zegt
Ik ben druk bezig met het werkgroepje Web2.0 . Tenminste ik ben me aan het voorbereiden op de bijeenkomsten maar ga als iedereen weer terug is van vakantie een oproep doen wie er in willen. Maar ik ben bang dat er niet veel animo is. Is het angst, desinteresse of tijdgebrek? Ik ga ook zo is op de Bieb-Hyves kijken!
Natalie zegt
@ Leesollie: wellicht een combinatie van alledrie! Lastig! Ik denk dat je één-op-één zal moeten lobbyen om mensen erin te krijgen. Dus persoonlijk aanspreken en overtuigen van het nut!
Je hebt in elk geval alvast een enthousiaste Ilse! 🙂