Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Gebruiken organisaties sociale media als Hyves en YouTube?

Gebruiken organisaties sociale media als Hyves en YouTube?

4 augustus 2008 door Natalie Hensen 8 Reacties

Steeds meer organisaties zien het belang van sociale media in voor hun communicatie- en organisatiedoelen. Dat is goed nieuws, maar hoe zit dat eigenlijk?

bijen

In mijn blog over de ‘nieuwe digitale wereld’ besteedde ik aandacht aan de nieuwe digitale wereld en gaf ik aan dat sociale media daarvan een belangrijk onderdeel zijn. Interactie tussen mensen op internet staat daarbij centraal.

Groeiende besteding social media

Steeds meer organisaties zien het belang van deze media ook in en zetten ze in voor communicatie- en marketingdoeleinden, blijkt uit onderzoek van Forrester Research. Bedrijven zeggen het komende jaar meer budget in te zetten op diverse sociale platforms, zoals: sociale netwerken, RSS, blogs en wiki’s. Het wordt kortom normaal om iets met sociale media te doen voor je bedrijf.

Toepassing van sociale netwerken

Sociale media zijn dus met grote snelheid doorgedrongen in delen van de zakelijke wereld. De bekendheid ermee is enorm gestegen. Sociale netwerken, of online communities, zijn het bekendst. Weten wat het is, is stap 1. Een flinke stap verder is het daadwerkelijk op een goede manier toepassen van een sociaal medium, zoals een netwerk.

Belang van ‘online zijn’

Bedrijven blijken nogal eens te falen in het opzetten van eigen online netwerken/gemeenschappen, bleek uit een onderzoek van MarketingTribune in samenwerking met Berenschot. Marketingfacts schreef over de resultaten. Het falen komt met name doordat bedrijven zich vooral bezighouden met wat het voor hen kan betekenen en veel te weinig met wat het voor de leden kan betekenen. Rabobank heeft op Hyves een groep aangemaakt, een zogenaamde Hyve. Waarom zou je lid worden van de groep die Rabobank op Hyves begonnen is? Is het eigenlijk bedoeld voor werknemers of klanten? Voegt het iets toe voor mij, heeft Rabobank iets interessants op die hyve te bieden? Daarin hebben bedrijven dus nog wel een slag te slaan. Het is in elk geval positief dat het belang van ‘online zijn’ erkend wordt en dat men ermee experimenteert!

Hoe zit het met de organisatie waar jij werkt? Wordt er wel eens geëxperimenteerd met online activiteiten, lopen sommige activiteiten heel goed of juist niet of wordt er misschien weinig tot niets gedaan? En als dat laatste zo is, hoe komt dat denk je?

Plaatje is geleend van Tie Guy II.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: online communicatie, sociale media

Reacties

  1. buurvrouw zegt

    5 augustus 2008 om 21:36

    Het grappige van alles is dat ik ervaar dat er heleboel mensen zijn die niet mee willen in het 2.0 gebeuren maar het misschien verwachten van bedrijven. Want tegenwoordig moet informatie zo snel mogelijk tot ons komen. En gemak dient de mens. Waarschijnlijk worden we vanzelf mee genomen in deze wereld zonder dat we weten dat het 2.0 is. Zoals bij je vriendinnen.

    Beantwoorden
  2. Natalie zegt

    5 augustus 2008 om 22:37

    @ buurvrouw: en dan is er dus blijkbaar een angst voor een raar begrip en is het niets meer dan dat!
    Gaat de bieb al met online activiteiten beginnen binnenkort?

    Beantwoorden
  3. Julia zegt

    6 augustus 2008 om 10:50

    Ben wel een beetje aan het experimenteren wat de ZB-Hyves kan doen. Op het moment nog niet helemaal helder voor wat we ermee kunnen bieden, vooral de zichtbaarheid vergroten denk ik.. En de activiteiten, die komen dan bij de deelnemers op het profiel te staan. Maar iets waarvoor mensen er lid van willen worden hebben we nog niet. Heb je een goede tip?

    Beantwoorden
  4. Julia zegt

    6 augustus 2008 om 10:55

    Er is ook een Bieb-Hyves waar we brainstormen. Storm lekker mee!

    Beantwoorden
  5. Natalie zegt

    6 augustus 2008 om 13:14

    @ Julia: dé tip is natuurlijk dat je erachter moet komen waar Hyves-gebruikers op zitten te wachten. Misschien dmv een poll ofzo.

    Ik zal eens op die bieb-hyves kijken binnenkort!

    Beantwoorden
  6. buurvrouw zegt

    6 augustus 2008 om 15:19

    Nieuwe dingen zijn altijd eng. Het werkgroepje van 23 dingen is nog niet actief dus nog geen online actieviteiten. Hou je op de hoogte. Ik ga die Bieb-hyves ook bekijken.

    Beantwoorden
  7. Leesollie zegt

    6 augustus 2008 om 16:20

    Ik ben druk bezig met het werkgroepje Web2.0 . Tenminste ik ben me aan het voorbereiden op de bijeenkomsten maar ga als iedereen weer terug is van vakantie een oproep doen wie er in willen. Maar ik ben bang dat er niet veel animo is. Is het angst, desinteresse of tijdgebrek? Ik ga ook zo is op de Bieb-Hyves kijken!

    Beantwoorden
  8. Natalie zegt

    6 augustus 2008 om 21:55

    @ Leesollie: wellicht een combinatie van alledrie! Lastig! Ik denk dat je één-op-één zal moeten lobbyen om mensen erin te krijgen. Dus persoonlijk aanspreken en overtuigen van het nut!

    Je hebt in elk geval alvast een enthousiaste Ilse! 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}