Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Het medialandschap verandert voorgoed

Het medialandschap verandert voorgoed

30 september 2008 door Natalie Hensen Reageer

kat op stapel kranten

Vroeger had je de krant en de radio. Daarmee hielden de mogelijkheden tot nieuwsgaring op. De tv kwam erbij en nog een aantal decennia later internet. Dat internet is nog volop in ontwikkeling maar heeft het medialandschap al voorgoed veranderd.

Mensen schrijven op internet over van alles en nog wat en ontwikkelen ook veel. Dat alles wordt door al deze mensen met elkaar gedeeld. Dat betekent dat weinig van wat je op internet produceert je eigendom kunt noemen. Zo kan één iemand een heel goed en origineel artikel schrijven en nog geen dag later hebben 10 andere sites het artikel – vaak in iets gewijzigde vorm – overgenomen. Dit overnemen gebeurt uiteraard nog het meest op de bekendere sites (ik ben het betere knip- en plakwerk vanaf mijn blogje in elk geval nog niet tegengekomen! 😉 ). Ondanks dat auteursrecht ook op internet van toepassing is.

(un)wisdom of crowds?

Ik vind het een interessant verschijnsel dat nieuws op internet vanzelf waar wordt, of dat nu zo is of niet. Dat is de schaduwzijde van de wisdom of crowds: de massa kan van een leugen een waarheid maken, simpelweg door er met z’n allen over te schrijven alsof het de waarheid is. Bedrijven kunnen zo gemaakt of gekraakt worden en als individuele blogger moet je daardoor altijd goed opletten waar je je informatie vandaan haalt. De betrouwbaarheid ervan is op internet soms lastig te bepalen.

Blogs en traditionele media versmelten

Ik las laatst over de wisselwerking tussen de ‘gevestigde’ journalistiek en hetgeen op internet plaatsvindt wat je zou kunnen scharen onder de noemer journalistiek. En hiermee begeef ik mij op een enigszins gevaarlijk terrein want veel journalisten zien niet in dat internet kansen biedt als het gaat om nieuwsgaring en -deling! Toch blijkt dat steeds meer journalisten starten met bloggen en dat steeds meer (journalistieke) nieuwsblogs worden ondergebracht bij grote uitgevers. Niet zo’n gekke ontwikkeling eigenlijk als je de duizelingwekkende cijfers over blogs bekijkt die Technorati in 2008 heeft verzameld:

  • 133 miljoen blogs wereldwijd
  • 77,7 miljoen bezoekers per jaar (in de VS)
  • 37.000 berichten per uur
  • 10,4 berichten per seconde

Medialandschap in 2015

Het lijkt er dus op dat blogs steeds meer worden gezien als nieuw (waardevol?) medium om rekening mee te houden. Hilde van der Kaa doet voor haar MBA-studie onderzoek naar het medialandschap en hoe deze er in 2015 uit zal zien. Zij schreef onder andere op Frankwatching over haar onderzoek. Volgens Van der Kaa is de consument, of wat ik liever zou willen noemen de ‘prosument’ (naar het Engelse ‘prosumer‘) nu aan de macht en de media zullen een nieuwe manier moeten vinden om hiermee om te gaan. Een interessante ontwikkeling om te blijven volgen!

Plaatjes geleend van Ben Terrett en Brit.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: nieuws, online communicatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}