Vroeger had je de krant en de radio. Daarmee hielden de mogelijkheden tot nieuwsgaring op. De tv kwam erbij en nog een aantal decennia later internet. Dat internet is nog volop in ontwikkeling maar heeft het medialandschap al voorgoed veranderd.
Mensen schrijven op internet over van alles en nog wat en ontwikkelen ook veel. Dat alles wordt door al deze mensen met elkaar gedeeld. Dat betekent dat weinig van wat je op internet produceert je eigendom kunt noemen. Zo kan één iemand een heel goed en origineel artikel schrijven en nog geen dag later hebben 10 andere sites het artikel – vaak in iets gewijzigde vorm – overgenomen. Dit overnemen gebeurt uiteraard nog het meest op de bekendere sites (ik ben het betere knip- en plakwerk vanaf mijn blogje in elk geval nog niet tegengekomen! 😉 ). Ondanks dat auteursrecht ook op internet van toepassing is.
(un)wisdom of crowds?
Ik vind het een interessant verschijnsel dat nieuws op internet vanzelf waar wordt, of dat nu zo is of niet. Dat is de schaduwzijde van de wisdom of crowds: de massa kan van een leugen een waarheid maken, simpelweg door er met z’n allen over te schrijven alsof het de waarheid is. Bedrijven kunnen zo gemaakt of gekraakt worden en als individuele blogger moet je daardoor altijd goed opletten waar je je informatie vandaan haalt. De betrouwbaarheid ervan is op internet soms lastig te bepalen.
Blogs en traditionele media versmelten
Ik las laatst over de wisselwerking tussen de ‘gevestigde’ journalistiek en hetgeen op internet plaatsvindt wat je zou kunnen scharen onder de noemer journalistiek. En hiermee begeef ik mij op een enigszins gevaarlijk terrein want veel journalisten zien niet in dat internet kansen biedt als het gaat om nieuwsgaring en -deling! Toch blijkt dat steeds meer journalisten starten met bloggen en dat steeds meer (journalistieke) nieuwsblogs worden ondergebracht bij grote uitgevers. Niet zo’n gekke ontwikkeling eigenlijk als je de duizelingwekkende cijfers over blogs bekijkt die Technorati in 2008 heeft verzameld:
- 133 miljoen blogs wereldwijd
- 77,7 miljoen bezoekers per jaar (in de VS)
- 37.000 berichten per uur
- 10,4 berichten per seconde
Medialandschap in 2015
Het lijkt er dus op dat blogs steeds meer worden gezien als nieuw (waardevol?) medium om rekening mee te houden. Hilde van der Kaa doet voor haar MBA-studie onderzoek naar het medialandschap en hoe deze er in 2015 uit zal zien. Zij schreef onder andere op Frankwatching over haar onderzoek. Volgens Van der Kaa is de consument, of wat ik liever zou willen noemen de ‘prosument’ (naar het Engelse ‘prosumer‘) nu aan de macht en de media zullen een nieuwe manier moeten vinden om hiermee om te gaan. Een interessante ontwikkeling om te blijven volgen!
Plaatjes geleend van Ben Terrett en Brit.
Geef een reactie