Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Wat doen vrouwen (anders) op internet?

Wat doen vrouwen (anders) op internet?

13 oktober 2008 door Natalie Hensen 9 Reacties

Vrouwen versus mannen. Of het verschil in gedrag tussen de twee geslachten nu daadwerkelijk biologisch van aard is of dat de opvoeding/omgeving de bepalende factor is: er ís verschil in gedrag. Ook op internet. Als grrl interesseert mij natuurlijk het internetgedrag van vrouwen. Naar internetgedrag in het algemeen wordt regelmatig onderzoek gedaan en er blijken verschillen tussen mannen en vrouwen, onder te verdelen in een aantal onderwerpen.

Meer vrouwen op online netwerken

Web 2.0 gaat over interactie en delen. Dat betekent dus communicatie waar vrouwen nu eenmaal anders in staan dan mannen. In 2008 is 84% van de Nederlanders in enige mate actief op internet; vrouwen en mannen ongeveer evenveel. Vrouwen (en dan vooral vrouwen tussen 14 en 24 jaar) bevinden zich in grotere getale dan mannen op online netwerken. Dit geldt alleen niet voor LinkedIn, waar meer mannen actief zijn. Voor Hyves blijkt de verhouding man-vrouw overigens iets gelijker te zijn.

Steeds meer vrouwen bloggen

Als het gaat om bloggen zijn vrouwen in opkomst. De Volkskrant deed onderzoek naar netwerken voor bloggende vrouwen en kwam tot de conclusie dat vrouwen steeds beter zijn vertegenwoordigd op weblogs en hier ook steeds meer erkenning voor krijgen. Naar aanleiding van de start van dit blog spreekt Jeroen Mirck van de feminisering van internet, alhoewel hij ook aangeeft dat de vernieuwde impuls in ‘vrouwenmarketing‘ grote onzin is.

vrouw met laptop

Meer vrouwen doen online aankopen

Vrouwen zijn in meerderheid (een algemeen bekend percentage is 80%) verantwoordelijk voor de aankopen in het gezin en dit doen zij ook, en zelfs voor hoge bedragen, op internet. Uit onderzoek onder Britse vrouwen (30-40 jaar) blijkt dat shoppen (goederen en reizen) een belangrijke motivatie is om op internet te vertoeven. De aankopen die vrouwen doen, blijken vaak niet alleen voor zichzelf te zijn. Vrouwen zijn meer geneigd om gratis producten aan te vragen en acties door te sturen.

Vrouwen zoeken naar informatie

Uit een Amerikaans onderzoek dat ik bij het organisatie- en adviesbureau Present Media vond, blijkt dat vrouwen internet meestal zoeken naar productinformatie, informatie over gezondheid of informatie over reizen in het kader van ‘kijk en vergelijk’. Mannen zijn vooral geïnteresseerd in weer- en nieuwssites (met name financieel nieuws) en het downloaden van muziek.

Vrouwen en hun carrière

In de ICT-sector blijken vrouwen op weg te zijn naar de top. Ook Viva probeerde met de Viva 400 aan te tonen dat het met vrouwen (online én offline) echt zo slecht nog niet gaat. Hoofdredacteur Corinne van Duin op de blog Dutch Cowgirls (update november 2020: blog bestaat niet meer):

“Zodra het onderwerp vrouwen & carrière aan bod komt is het in Nederland meteen tobben geblazen. Taskforce Vrouwen aan de top, Glazen Plafonds, poldermoeders, dure kinderopvang – allemaal enge termen voor zeurderige werkverhalen. Dat de werkelijkheid er veel rooskleuriger uitziet, bewijst de lijst van Viva 400 met louter succesvolle jonge vrouwen. Zij zijn helemaal niet bezig met het springen van Glazen Kliffen en zitten ook niet te dubben over het percentage seksegenoten dat deelneemt aan het arbeidsproces. Deze vrouwen gáán er gewoon voor. Ze zijn gedreven en doen waar ze goed in zijn én lol in hebben. En zo bereiken ze stuk voor stuk de top.”

Geen verrassende resultaten

Al met al verschilt het gedrag van vrouwen op internet eigenlijk niet veel van het gedrag in de echte wereld; echt schokkende resultaten heeft mijn zoektocht niet opgeleverd. En dat is ook wel weer een resultaat. Nog een laatste feitje dan; een kwart van de Nederlandse vrouwen laat zich inspireren door… vrouwen!

Tot slot: voor wie niet gelooft dat vrouwen over de wereld heersen, moet dit filmpje maar eens bekijken! 😉

Plaatje geleend van tuexperto_com5

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Maatschappij Tags: girls, lifestyle

Reacties

  1. Riet zegt

    13 oktober 2008 om 22:01

    Het klopt aardig wat je schrijft, ik heb een gezin met 4 mannen dus ik kan het aardig vergelijken. Ik doe de meeste aankopen via internet voor het hele gezin. De mannen zijn allemaal bezig met film, muziek enz. en zeker het weer. Ook wat er allemaal te beleven valt wat betreft concerten enz.

    Beantwoorden
  2. Natalie zegt

    13 oktober 2008 om 22:39

    Hee Ietepiet, wat een verrassing!! 🙂

    Mooi dat het klopt. Heb je ook het filmpje bekeken? Klopt dat ook volgens jou?

    Beantwoorden
  3. Danniëlle zegt

    14 oktober 2008 om 11:35

    Soms is de kijk van een man op iets ook heel verfrissend… 🙂

    Beantwoorden
  4. Natalie zegt

    14 oktober 2008 om 13:17

    @ Danniëlle: idd!! 😀

    Beantwoorden
  5. essen2punt0 zegt

    14 oktober 2008 om 22:21

    Mooie post.
    Dat filmpje! 😀 Er is geen speld tussen te krijgen.

    Beantwoorden
  6. Roger zegt

    15 oktober 2008 om 10:29

    Da’s inderdaad niet erg verrassend, dat vrouwen online gewoon verder gaan met kletsen en shoppen 🙂 Maar dat je met kletsen en shoppen de wereld overneemt, dat zie ik nog niet echt gebeuren…

    Beantwoorden
  7. Natalie zegt

    15 oktober 2008 om 11:34

    @ essen2punt0: ik vond ‘m ook geniaal!
    @ Roger: je had in die zaal moeten zitten! 😉

    Beantwoorden
  8. Jan zegt

    1 november 2008 om 15:25

    Hi Natalie,
    Kom ik vandaag dit stukje van je tegen. Ik heb geheel nietsvermoedend gisteren een gelijksoortig stukje geschreven http://janmetdekorteachternaam.blogspot.com/2008/10/vrouwen-etc.html maar dan natuurlijk vanuit een iets ander perspectief. Toch wel grappig eigenlijk.
    Heb je nu eindelijk in m’n feedreader gezet.
    grtz. Jan

    Beantwoorden
  9. Natalie zegt

    2 november 2008 om 01:52

    @ Jan: had jouw stukje ook gelezen afgelopen week, inderdaad net vanuit een ander perspectief; mooi toch dat we elkaar aanvullen daarin! 🙂

    Leuk dat je me gaat volgen!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}