Vrouwen versus mannen. Of het verschil in gedrag tussen de twee geslachten nu daadwerkelijk biologisch van aard is of dat de opvoeding/omgeving de bepalende factor is: er ís verschil in gedrag. Ook op internet. Als grrl interesseert mij natuurlijk het internetgedrag van vrouwen. Naar internetgedrag in het algemeen wordt regelmatig onderzoek gedaan en er blijken verschillen tussen mannen en vrouwen, onder te verdelen in een aantal onderwerpen.
Meer vrouwen op online netwerken
Web 2.0 gaat over interactie en delen. Dat betekent dus communicatie waar vrouwen nu eenmaal anders in staan dan mannen. In 2008 is 84% van de Nederlanders in enige mate actief op internet; vrouwen en mannen ongeveer evenveel. Vrouwen (en dan vooral vrouwen tussen 14 en 24 jaar) bevinden zich in grotere getale dan mannen op online netwerken. Dit geldt alleen niet voor LinkedIn, waar meer mannen actief zijn. Voor Hyves blijkt de verhouding man-vrouw overigens iets gelijker te zijn.
Steeds meer vrouwen bloggen
Als het gaat om bloggen zijn vrouwen in opkomst. De Volkskrant deed onderzoek naar netwerken voor bloggende vrouwen en kwam tot de conclusie dat vrouwen steeds beter zijn vertegenwoordigd op weblogs en hier ook steeds meer erkenning voor krijgen. Naar aanleiding van de start van dit blog spreekt Jeroen Mirck van de feminisering van internet, alhoewel hij ook aangeeft dat de vernieuwde impuls in ‘vrouwenmarketing‘ grote onzin is.
Meer vrouwen doen online aankopen
Vrouwen zijn in meerderheid (een algemeen bekend percentage is 80%) verantwoordelijk voor de aankopen in het gezin en dit doen zij ook, en zelfs voor hoge bedragen, op internet. Uit onderzoek onder Britse vrouwen (30-40 jaar) blijkt dat shoppen (goederen en reizen) een belangrijke motivatie is om op internet te vertoeven. De aankopen die vrouwen doen, blijken vaak niet alleen voor zichzelf te zijn. Vrouwen zijn meer geneigd om gratis producten aan te vragen en acties door te sturen.
Vrouwen zoeken naar informatie
Uit een Amerikaans onderzoek dat ik bij het organisatie- en adviesbureau Present Media vond, blijkt dat vrouwen internet meestal zoeken naar productinformatie, informatie over gezondheid of informatie over reizen in het kader van ‘kijk en vergelijk’. Mannen zijn vooral geïnteresseerd in weer- en nieuwssites (met name financieel nieuws) en het downloaden van muziek.
Vrouwen en hun carrière
In de ICT-sector blijken vrouwen op weg te zijn naar de top. Ook Viva probeerde met de Viva 400 aan te tonen dat het met vrouwen (online én offline) echt zo slecht nog niet gaat. Hoofdredacteur Corinne van Duin op de blog Dutch Cowgirls (update november 2020: blog bestaat niet meer):
“Zodra het onderwerp vrouwen & carrière aan bod komt is het in Nederland meteen tobben geblazen. Taskforce Vrouwen aan de top, Glazen Plafonds, poldermoeders, dure kinderopvang – allemaal enge termen voor zeurderige werkverhalen. Dat de werkelijkheid er veel rooskleuriger uitziet, bewijst de lijst van Viva 400 met louter succesvolle jonge vrouwen. Zij zijn helemaal niet bezig met het springen van Glazen Kliffen en zitten ook niet te dubben over het percentage seksegenoten dat deelneemt aan het arbeidsproces. Deze vrouwen gáán er gewoon voor. Ze zijn gedreven en doen waar ze goed in zijn én lol in hebben. En zo bereiken ze stuk voor stuk de top.”
Geen verrassende resultaten
Al met al verschilt het gedrag van vrouwen op internet eigenlijk niet veel van het gedrag in de echte wereld; echt schokkende resultaten heeft mijn zoektocht niet opgeleverd. En dat is ook wel weer een resultaat. Nog een laatste feitje dan; een kwart van de Nederlandse vrouwen laat zich inspireren door… vrouwen!
Tot slot: voor wie niet gelooft dat vrouwen over de wereld heersen, moet dit filmpje maar eens bekijken! 😉
Plaatje geleend van tuexperto_com5
Riet zegt
Het klopt aardig wat je schrijft, ik heb een gezin met 4 mannen dus ik kan het aardig vergelijken. Ik doe de meeste aankopen via internet voor het hele gezin. De mannen zijn allemaal bezig met film, muziek enz. en zeker het weer. Ook wat er allemaal te beleven valt wat betreft concerten enz.
Natalie zegt
Hee Ietepiet, wat een verrassing!! 🙂
Mooi dat het klopt. Heb je ook het filmpje bekeken? Klopt dat ook volgens jou?
Danniëlle zegt
Soms is de kijk van een man op iets ook heel verfrissend… 🙂
Natalie zegt
@ Danniëlle: idd!! 😀
essen2punt0 zegt
Mooie post.
Dat filmpje! 😀 Er is geen speld tussen te krijgen.
Roger zegt
Da’s inderdaad niet erg verrassend, dat vrouwen online gewoon verder gaan met kletsen en shoppen 🙂 Maar dat je met kletsen en shoppen de wereld overneemt, dat zie ik nog niet echt gebeuren…
Natalie zegt
@ essen2punt0: ik vond ‘m ook geniaal!
@ Roger: je had in die zaal moeten zitten! 😉
Jan zegt
Hi Natalie,
Kom ik vandaag dit stukje van je tegen. Ik heb geheel nietsvermoedend gisteren een gelijksoortig stukje geschreven http://janmetdekorteachternaam.blogspot.com/2008/10/vrouwen-etc.html maar dan natuurlijk vanuit een iets ander perspectief. Toch wel grappig eigenlijk.
Heb je nu eindelijk in m’n feedreader gezet.
grtz. Jan
Natalie zegt
@ Jan: had jouw stukje ook gelezen afgelopen week, inderdaad net vanuit een ander perspectief; mooi toch dat we elkaar aanvullen daarin! 🙂
Leuk dat je me gaat volgen!