Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Wat is crowdsourcing en wat heb je eraan?

Wat is crowdsourcing en wat heb je eraan?

22 december 2008 door Natalie Hensen 11 Reacties

Crowdsourcing is een term die steeds vaker opduikt op internet. Maar wat is het eigenlijk, wat heeft het met internet te maken en wat heb je eraan?

Crowdsourcing doet misschien denken aan crowdsurfing: (rock)artiesten (of anderen) die het publiek induiken in de hoop dat de enthousiastelingen hen wel opvangen en verder het publiek in dragen. Met een publiek heeft het wel wat te maken maar verder gaat de overeenkomst niet.

Gebruikmaken van de massa

Crowdsourcing betekent eigenlijk iets als ‘gebruikmaken van de massa’ of ‘het publiek als bron gebruiken’. Om zo een wisdom of crowds of wijsheid van de massa te creëren. Heeft dit nog iets met internet te maken of is het gewoon iets vaags en abstracts? Het heeft wel degelijk met internet te maken en het is een belangrijke ontwikkeling waarover ik in deze blog meer zal vertellen.

No crowdsurfing at Pinkpop!

Recente ontwikkeling?

De term crowdsourcing is op Wikipedia te vinden. Het wordt daar omschrijven als een recente ontwikkeling waarbij organisaties of personen veelal via internet voor diverse doeleinden gebruikmaken van een grote groep individuen.

Oké, maar is dat niet oude wijn in nieuwe zakken? Maken organisaties en bedrijven niet al tijden gebruik van burger-/klantenpanels, focusgroepen, etc.? Of is het iets van de nieuwe digitale wereld, web 2.0?

Over het fenomeen zelf is discussie; is het nu wel een noemenswaardig begrip, dat crowdsourcing? Onder andere op Marketingfacts is hierover discussie terug te vinden, in een artikel van Coen Göebel die het antwoord op de vraag ‘maken of kraken?’ in het midden laat. Daar schiet je wat mee op.

Snel en laagdrempelig

Het verschil is dat een organisatie nu op een ongekend snelle en laagdrempelige manier heel veel mensen kan bereiken. Dat was vóór het internettijdperk toch wel anders, behalve als je de minister-president of de paus bent. Jeff Howe, degene die het begrip crowdsourcing bedacht zou hebben, schreef er een boek over. En vertelde erover in een trailer:

Crowdsourcing door discussie

Wat merken wij internetgebruikers er nu van? Niet veel, want crowdsourcing gebeurt vaak ongemerkt. Door op een blog met een aantal mensen discussie te voeren, kan al een nieuw inzicht ontstaan waarmee een bepaald product verbeterd kan worden.

Stel je voor dat iemand een slechte ervaring heeft met tv-, internet- en telefoonaanbieder Ziggo en hierover op zijn blog schrijft (hiervan zijn genoeg voorbeelden!). Anderen lezen dit en reageren met hun eigen ervaringen en zodoende ontstaat daar een bron van informatie voor Ziggo. Zij zouden op basis van de discussie op het betreffende blog hun product- en dienstverlening kunnen verbeteren; dure klantenpanels zijn overbodig geworden! Zou je denken tenminste. Zo’n werkwijze voor bedrijven heeft Richard van Hooijdonk op Marketingfacts in elk geval wel voor ogen.

Crowdsourcing door samenwerking

Politie 2.0-Ning

Een andere vorm van crowdsourcing via internet is het samen met andere gebruikers bouwen aan een product of dienst, zoals Wikipedia, WordPress of Drupal. Ook sociale netwerken zoals politie 2.0/bibliotheek 2.0/ambtenaar 2.0 kun je zien als voorbeelden hiervan.

Voor hun lol en de eer bouwen gewone mensen allerlei technische voorzieningen (bijvoorbeeld plugins, een soort extra applicaties) voor webloggebruikers van WordPress en Drupal. Ook op Wikipedia bouwen mensen voor hun lol en ongetwijfeld de eeuwige roem mee aan een steeds betere encyclopedie. Door die roem (moment of fame) krijg je dus ook de verhalen over verbeterde pagina’s die weer teruggezet werden naar de foute versie omdat de oorspronkelijke maker van zijn gelijk overtuigd is. De wijsheid van de massa hoeft niet per definitie heel wijs te zijn! Daarbij kun je je natuurlijk nog afvragen wát wijsheid is. Heeft iemand die in pacht? Of de waarheid misschien?

Bedrijven hebben dus veel aan crowdsourcing en voor hen bestaat (als het goed is) alleen de waarheid van hun klanten. Ze kunnen die via internet heel gemakkelijk achterhalen. Inmiddels is op internet al heel wat geschreven over dit fenomeen en dus is het niet moeilijk om een aantal sprekende praktijkvoorbeelden te noemen.

Voorbeelden van crowdsourcing

Een mooi voorbeeld van crowdsourcing gaf Tom Wesseling op Marketingfacts. Hij maakte gebruik van een ontwerpcommunity die voor een kleine prijs voor zijn eigen bedrijfje zeer waardevol werk leverden.
Erwin Blom en de zijnen zien wel degelijk toekomst in het fenomeen; op het sociale netwerk Ambtenaar 2.0 publiceerde Blom een filmpje van het project ‘Wij bouwen een wijk’ in de gemeente Smallingerland, wat een typisch voorbeeld van crowdsourcing/burgerparticipatie is.

Klassieke muziek 2.0

Carnegie Hall New York met orkest

Het mooiste voorbeeld wat ik recent tegenkwam, is dat van het samenstellen van een orkest door middel van crowdsourcing. Ongekend in de wereld van de klassieke muziek: auditie doen voor een symfonieorkest via YouTube. De auditieperiode voor deze YouTube Symphony Orchestra loopt nog, dus heb je ambitie, sla dan nu je slag; je hebt nog maar 49 concurrenten! In maart 2009 worden de winnaars bekend gemaakt en in april spelen ze in de Carnegie Hall in New York. Deze stunt wordt georganiseerd in samenwerking met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

En dan de toekomst. Heeft crowdsourcing de toekomst? Gaat dit fenomeen dankzij internet een vlucht nemen, als dat al niet het geval is? Rob Blaauboer schrijft op Frankwatching dat hij denkt van wel. We zullen het zien.

In dit artikel passeerde een aantal voorbeelden van crowdsourcing; weet jij ook een goed digitaal voorbeeld van dit fenomeen? En denk je dat de wisdom of crowds waardevol is?

Foto’s geleend van .m for matthijs en ®oberto

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: burgerparticipatie, crowdsourcing

Reacties

  1. René zegt

    24 december 2008 om 09:28

    Prima stuk over dit ietwat vage begrip.
    Denk dat binnen de politiewereld het gebruik maken van de kennis van velen nog wel wat voeten in de aarde zal hebben.
    Het weggeven aan de crowd van feiten uit een opsporingsonderzoek, met de bedoeling dat die crowd waardevolle suggesties gaat doen waar het onderzoek mee geholpen wordt, zal binnen rechercheafdelingen in Nederland naar wachting niet enthousiast ontvangen worden.
    Ik hoop dat experimenten op dit gebied snel mogelijk worden gemaakt om zo hiermee ervaring op te doen.
    Mogelijke missers zijn op voorhand niet uit te sluiten, maar leveren daarmee wel waardevolle input waarmee het mogelijk kan worden om Crowdsourcing als tool aan het bestaande pallet van politieonderzoek toe te voegen.

    Beantwoorden
  2. Natalie zegt

    24 december 2008 om 09:49

    @ René: de politiewereld doet momenteel al wel kleine stapjes in het gebruikmaken van kennis van anderen, zoals op politieonderzoeken.nl, maar zelf kennis weggeven is nog een lastigere. In 2009 zullen er zeker meer experimenten op dit gebied plaatsvinden, dat beloof ik! 😉

    Beantwoorden
  3. Christian zegt

    29 december 2008 om 18:33

    Bedankt voor dit artikel, Natalie! Wederom zo’n begrip waarvan het fijn is dat bepaalde zaken eens onder mekaar worden geplaatst, met links naar andere artikelen.

    Ik denk zelf dat er heel veel mogelijkheden zijn om te gaan crowdsourcen, ook in mijn eigen werkveld, het archiefwezen.

    Een voorwaarde is wel dat veel collega’s de crowd serieus gaan nemen, die ze nu eigenlijk nog niet echt serieus nemen. Tenminste niet als source.

    Beantwoorden
  4. Natalie zegt

    29 december 2008 om 19:39

    @ Christian: jij bedankt voor je reactie! Volgens mij is het een kwestie van de crowd op waarde schatten en die waarde hangt helemaal van de omstandigheden af.

    Als bijv. een chipsnaam bedacht mag worden en de bezoekers van GeenStijl stemmen massaal op dezelfde naam, wil dat nog niet zeggen dat de gemiddelde chipseter (of wie men ook had bedacht als doelgroep) die naam het meest geschikt vindt. Het is wel crowdsourcing, maar niet zo betrouwbaar als ‘gemiddelde bron’. Ik denk dat dit leerproces eenzelfde is als die van het inschatten van de betrouwbaarheid voor sites.

    En ja, er zijn veel mogelijkheden in het werk te verzinnen, ook bij de politie. Ben benieuwd met welke fantastische ideeën mijn (23 Dingen-)cursisten zullen komen! 😉

    Beantwoorden
  5. Göran zegt

    28 januari 2009 om 22:28

    Een website waarop veel verschillende crowdsourcing gerelateerde website behandeld worden: http://www.crowdsourcinglinks.com

    Wellicht interessant om eens te bekijken als je meer voorbeelden wilt zien van wat er mogelijk is met het concept crowdsourcing.

    Beantwoorden
  6. Natalie zegt

    2 februari 2009 om 22:03

    @ Göran: bedankt voor de tip!

    Beantwoorden
  7. Logo crowdsourcing zegt

    19 oktober 2010 om 19:00

    Mooi Nederlands initiatief voor crowdsourcing van logo’s en designs: http://www.brandsupply.nl

    Beantwoorden
  8. Martens zegt

    22 juni 2011 om 13:27

    Een voorbeeld van crowdsourcing gericht op idea generation vind je op http://www.brainspot.biz. Hier bedenken studenten en young professionals oplossingen voor de uitdagingen van bedrijven, overheden en instellingen

    Beantwoorden
  9. Micheal zegt

    2 oktober 2015 om 10:45

    Goed artikel! Duidelijk en erg informatief.

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      2 oktober 2015 om 12:49

      Dank je wel Micheal!

      Beantwoorden

Trackbacks

  1. Crowdsourcing social learning? « connectiv schreef:
    19 september 2012 om 10:55

    […] distributed knowledge. Crowdsourcing.org staat vol voorbeelden. Webggrl schrijft een blogpost over crowdsourcing met een paar voorbeelden: Wikipedia, is een voorbeeld van een community waarin personen samen iets […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}