Een weblog is toch niet meer dan een persoonlijk dagboekje waarin mensen schrijven wat ze gisteravond gegeten hebben? Misschien dat het daar ooit mee begon, maar vandaag de dag blijken sommige blogs tonnen of zelfs miljoenen euro’s waard te zijn. Hoe zit dat?
Miljoenen? Dat klinkt mij als onwerkelijk in de oren. Bij dat soort getallen heb je het toch eerder over bedrijven dan over weblogs! Volgens Emerce heeft Hyped deze bedragen berekend op basis van een aantal factoren. Welke? Het aantal postings per dag, het aantal RSS-lezers en de mate waarin de doelgroep interessant is voor adverteerders. En daarnaast gebruiken ze data van Stichting Internetreclame, internetbedrijf Alexa.com en weblogzoekmachine Technorati.com.
Weblogs als commerciële bedrijven
Het grappige is dat je de meeste weblogs in de top 30 ook daadwerkelijk als (commerciële) bedrijfjes kan zien, omdat ze mensen in dienst hebben die artikelen schrijven en omdat ze geld verdienen met advertenties. Online uitgevers in feite. Het bekendste voorbeeld daarvan is GeenStijl, die dan ook met afstand de lijst aanvoert (13 miljoen). Telegraaf mag in zijn handjes knijpen met deze site! Als het dan echt niets meer wordt met de papieren dagbladen, dan heeft Telegraaf altijd GeenStijl nog!
Op Marketingfacts nemen de reagerende bezoekers de cijfers niet al te serieus. Ach ja, artikelen met lijstjes zoals deze doen het natuurlijk goed. Degenen die je erin zet, gaan er zelf over schrijven en zo genereer je veel bezoekers. Dus als je zélf hoger wil eindigen in dergelijke lijstjes, is het duidelijk: lijstjes maken! 🙂
De moraal van dit verhaal:
1) De invloed die weblogs hebben in de samenleving groeit en kan in sommige gevallen zelfs in euro’s worden uitgedrukt.
2) Als je een weblog hebt, is het een goed idee om blogs met vergelijkingslijstjes te maken.
Foto geleend van Steve Wampler.
Geef een reactie