Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Mijn eerste ervaring met heterdaadkracht

Mijn eerste ervaring met heterdaadkracht

2 maart 2009 door Natalie Hensen 12 Reacties

Nu ik bij de politie werk, merk ik dat ik een stuk alerter ben geworden op straat. Maar dingen zien en daadwerkelijk reageren zoals gewenst is, zijn nog twee verschillende dingen. Gisteravond laat kreeg ik een mooi staaltje heterdaadkracht te zien pal voor mijn eigen deur!

car theft

Een auto wilde niet starten. Dat gebeurt weleens, in de wijk waarin ik woon. Toen ik uit het raam keek, bleek vervolgens dat die gozer wel heel erg aan het rommelen was in die auto. “Hij is die auto aan het stelen”, zei mijn vriend.

Het duurde even voordat dat ook bij mij geland was en wat deed ik: 0900-8844 bellen. Waarom? Geen idee! Gewoonte? Dan is dat een verkeerd aangeleerde gewoonte want om daders op heterdaad te kunnen aanhouden moet de politie er zo snel mogelijk naar toe en dat kan het beste als je 112 belt.

Toch kreeg ik heel snel de meldkamer te pakken die direct een auto erop af stuurde. De jongen had het ondertussen opgegeven de auto aan de praat te krijgen en wandelde weg. Toen de politieauto aankwam, probeerde hij tevergeefs nog uit de voeten te komen. Mijn vriend was zo slim om met zijn mobieltje een filmpje te maken, waar de agenten erg blij mee waren. We werden meerdere malen hartelijk bedankt voor het bellen en filmen en zelfs een bloemetje ligt nog in het verschiet.

Dat geeft de burger weer moed, zal ik maar zeggen. Het staat in schril contrast met de negatieve verhalen over de politie die veelal de ronde doen op verjaardagen. Ik heb nu in elk geval een positief verhaal om daar tegenover te stellen!

bloemetje

Update: de bloemen zijn inmiddels gearriveerd!

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Politie 2.0 Tags: heterdaadkracht

Reacties

  1. WoW!ter zegt

    2 maart 2009 om 22:55

    Dat nummer dat je opgeeft 0900-8844 zou ik echt niet ter plaatse kunnen reproduceren. 112 bedenk ik alleen in levensbedreigende situaties. Het nummer dat je werkelijk zou moeten bellen zou ik niet zo een twee drie weten. Opzoeken in de telefoongids (dus eerst een computer opstarten).
    Ik denk dat ik hierin niet de enige Nederlander ben.

    Beantwoorden
  2. Natalie zegt

    2 maart 2009 om 23:09

    @ WoW!ter: ik denk zeker dat je niet de enige ben, en daar wordt aan gewerkt!

    Maar nu weet jij (en de rest van mijn lezers!) het alvast: als je iemand een misdrijf ziet begaan en je wil er iets aan doen, dan moet je 112 bellen zodat ze die dader kunnen aanhouden. Vroeger was het nummer alleen bedoeld voor levensgevaarlijke situaties, maar dat is dus verruimd. Daar gaat nog een hoop communicatiewerk in zitten, dat is zeker!

    Dus: het is niet een twee drie, maar één één twee! 🙂

    Beantwoorden
  3. Driedoorntje zegt

    3 maart 2009 om 10:38

    Waar kan ik het fimpje zien?

    Beantwoorden
  4. Danniëlle zegt

    3 maart 2009 om 11:25

    Top! Maar net als Wouter zou dat nummer me echt niet te binnen schieten. Ik heb al eens meegemaakt dat een stel opzichtig stond te ruzien voor mijn deur. De meneer werd daarnaast ook nog handtastelijk en uiteindelijk heb ik toch de politie gebeld. Die waren zo traag ter plekke dat het stel allang weer weg was maar ik was desondanks blij dat ik toch gebeld had. Ik had het mezelf niet vergeven als die mevrouw iets was aangedaan voor mijn deur en ik had niet gebeld.

    Beantwoorden
  5. Natalie zegt

    3 maart 2009 om 17:12

    @ Driedoorntje: het filmpje staat niet online in elk geval; het is bewijsmateriaal en voor mijn eigen veiligheid maar even niet openbaar gemaakt.

    @ Danniëlle: denk dat het in jouw situatie geen ‘prio-1’-melding was omdat er (nog) geen sprake was van (echt) fysiek geweld. Als hij haar in elkaar aan het slaan was geweest had je gerust 112 mogen bellen en dan stond er binnen 10 minuten een agent op de stoep!

    Van mij mogen ze het 0900-nummer afschaffen want het veroorzaakt alleen maar verwarring, áls mensen het nummer al kennen!

    Beantwoorden
  6. Erik / Comdinges zegt

    3 maart 2009 om 21:44

    een sterk staaltje! Hier mag je trots op zijn en ik hoop dat je nu veel followers krijgt. Ik zou zeggen, twitter het rond. En kwetter het rond op verjaardagen.

    Beantwoorden
  7. Natalie zegt

    3 maart 2009 om 22:12

    @ Erik/Comdinges: heb jij al followers gevonden op Twitter dan (doet ie het nu?)? Die van mij zijn via een automatische tweet al geattendeerd op dit blogbericht, handig he?! 😉

    Beantwoorden
  8. buurvrouw zegt

    4 maart 2009 om 11:47

    Goed idee dat 0900 nummer afschaffen. Hoe gaat de politie daar zelf mee om. Ik heb het weleens gebeld en na een halve dag kwamen ze eens langs. Het ging toen om een onveilige situatie op een kruising. Voor deze gevallen zou ik 112 bellen. Daarnaast is het dit nummer beter te onthouden. Ik begrijp ook wel dat er dan minder ernstige meldingen worden gedaan die hiet niet thuis horen maar soms weet een melder zelf niet hoe ernstig het is. Dus bij twijfel bel 112 is mijn mening.
    Wel goed gehandeld hoor. Ook dat filmpje.

    Beantwoorden
  9. Natalie zegt

    4 maart 2009 om 21:14

    @ buuf: hee leuk dat je ff langskomt! Bij twijfel 112 lijkt me goed. Dan moeten alleen wel het aantal valse meldingen naar 112 afnemen anders wordt het wel een beetje druk op de meldkamer!

    Beantwoorden
  10. buurvrouw zegt

    4 maart 2009 om 22:11

    Je hebt gelijk. Als er teveel valse melding binnen komen dan weten ze ook niet meer of het echt ernst is.

    Beantwoorden
  11. Natalie zegt

    5 maart 2009 om 18:08

    @ buuf: zonde van de energie! En ik heb gezien dat je als meldkamercentralist ook heel chagrijnig van die neptelefoontjes kan worden!

    Beantwoorden
  12. buurvrouw zegt

    6 maart 2009 om 12:56

    Dat geloof ik zomaar. Jammer dat er niet wordt beseft dit niet te doen.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}