Hier kan ik dus echt heel erg gefrustreerd door raken. Krijg je van je baas met de Kerst een Nationale Entertainment Card (ja, je schrijft het los), word het je vervolgens bijzonder lastig gemaakt om er iets mee te kopen. Ik ben nu de wanhoop nabij en overweeg met de kaart naar de winkel te gaan om lekker ouderwets een paar cd’s te bestellen bij de meneer (toch meestal wel een meneer) achter de balie.
Update 18-4-10: in de winkel konden ze niets met mijn verhaal en adviseerden me de klantenservice te bellen. Resultaat: een nieuwe coupon, excuses dat het allemaal nog niet zo lekker werkt en de oplossing: de cd van Caro Emerald koop ik online, met coupon en internetkorting. Als ik die ga afhalen, koop/bestel ik die andere cd en betaal deze met de Nationale Entertainment Card. Online betalen met de kaart ging namelijk nog steeds niet, ondanks dat ik nu onder de limiet zat!
Update 27-12-11: een lezer van dit artikel (zie de reactie hieronder) wees mij erop dat het inmiddels (anderhalf jaar later) wel mogelijk is om met een Nationale Entertainment Card bij bol.com te bestellen. Hoera!
Ceedeetjes bestellen
Wat er gebeurd is? Ik dacht, ik ga nu eindelijk de Nationale Entertainment Card (NEC) besteden die al een tijdje stof ligt te happen. Cd’s en dvd’s zijn zo ongeveer de enige bestedingskeuze met deze kaart. Dus ik naar bol.com, waar ik meestal mijn boeken en cd’s bestel. Daar blijkt de kaart niet te werken. Jammer, jammer. Waar dan wel? Even nakijken op de site van de kaart en Free Record Shop (FRS) blijkt één van de ‘gelukkige’ deelnemers.
Dus ik naar de site van FRS. Deze winkel blijkt gemiddeld wel een stuk duurder dan bol.com, maar ja, wat maakt het uit, ik krijg toch een deel van de kosten via de kaart! Cd-tje uitgezocht van Caro Emerald (ah, fijne stem! En mooie internetaanbieding!) en nog eentje van Sensuàl (lekker chillen). De site werkte niet helemaal lekker, het zoeken ging vrij traag, vaak misten tracklists en reviews zijn al helemaal schaars. Beetje jammer; als ze nu gewoon eens iets beter bij bol.com afkijken…
Toevallig had ik gisteren ook nog eens een virtuele coupon van FRS ontvangen ter waarde van vijf euro. Kassa! Heb de twee cd’s in mijn virtuele winkelmandje gestopt en ging vol goede moed verder naar ‘afrekenen’. Helaas. Dat blijkt toch een stuk ingewikkelder dan in de winkel.
Combinatie coupon + kaart
Ik voerde de coupon-code in en wilde vervolgens betalen via de kaart, natuurlijk. Ik moet daar een naam (?) invullen, kaartnummer en krascode. Het saldo blijkt niet goed te zijn. Huh, wat raar? Zou die kaart eerst nog geactiveerd moeten worden? Ik ging maar weer naar de site van de NEC (vergeet het streepje in het adres niet!) en kon daar mijn saldo bekijken. Ja hoor, gewoon € 17,50, niets aan de hand. Weer terug naar FRS. Nog een keer proberen, misschien had ik de code niet goed ingetikt.
*lampjegaatbranden*
Oh! Die twee cd’s bij elkaar zijn meer dan het saldo van mijn kaart! Zou ik misschien daarom niet met die kaart kunnen betalen? Ik heb een idee! Als ik nou eerst een deel via iDeal betaal en dan vervolgens de rest met de kaart afreken. Goed idee, toch? Helaas, het internetbankieren van mijn bank ligt er op dat moment uit. Pff, gedoe. En denk ook eigenlijk niet dat het mogelijk is via internetbankieren een deel van het bedrag te betalen. Ik ga maar weer terug naar de FRS-site. Of althans, dat probeer ik.
Blijkt dat ik op een externe site ben, van Adyen, waardoor het líjkt alsof ik bij de FRS zit, maar dat eigenlijk niet zo is. De aanwezige knopjes doen het helemaal niet. Gedoe, gedoe. Met geen mogelijkheid kom je weer terug bij de vorige betalingsstap. Pff!
Coupon geblokkeerd
Dan maar weer even opnieuw naar de site van FRS, door handmatig intikken. Ga weer naar mijn winkelmandje en probeer opnieuw af te rekenen. En wat denk je? Nu doet de coupon-code het niet! Omdat ik deze al gebruikt heb, staat er!
Helemaal niet! Leugenaars! Ik geef het op en ga ergens volgende week wel even bij de meneer van de balie van de FRS mijn onvrede uiten. Misschien krijgt hij medelijden en laat me alsnog profiteren van én de korting én deels betalen met de NEC. Dat is de enige manier waarop ze het nog goed kunnen maken.
Geleerde lessen:
- Heb je een NEC, koop dan iets dat onder het te besteden bedrag zit (of eraan gelijk is). Je mag gewoon niet méér uitgeven dan het saldo.
- Zit je eenmaal in een betalingssessie, dan kom je er niet meer uit, dus bezint eer ge begint!
- Zit je eenmaal in een betalingssessie en gebruik je een kortingscoupon, haak dan nooit en te nimmer af want dan kun je de coupon niet meer gebruiken.
- Het online betalen is helaas nog erg onderontwikkeld.
Belangrijkste les:
Geef nóóit iemand een Nationale Entertainment Card cadeau, daar wordt namelijk niemand vrolijk van.
Foto geleend van Sybren A. Stüvel
M zegt
Soortgelijke ervaring. Webshops als bol.com en frs.nl zijn niet (goed) ingericht op de Nationale Entertainment Card. Bij frs.nl wordt gevraagd om een naam. Tja, op de kaart staat geen naam en dus kan de aankoop niet doorgaan.
Natalie zegt
@M: dank voor je reactie. Daar zeg je me wat; die bedrijven staan niet te springen om die kaarten omdat er geen naam op staat! Nou, schaf ze dan maar liever af en kom met een nieuw, beter systeem waarmee je wel online kunt betalen!
Sybren zegt
Pfff wat een gedoe zeg. En dat voor een cadeautje!
Zoals je op de foto kan zien weet ik verdomd goed hoe frustrerend de wereld soms kan zijn… Misschien helpt het om te bedenken dat jij maar één keer met die kaart te maken hebt en er dan vanaf bent, en de mensen van de FRS steeds zulk soort problemen mogen oplossen…
Sybren
Natalie zegt
@Sybren: wat leuk, een reactie van de maker van de foto die ik gebruikt heb op mijn blog! 😉
Idd is de frustratie alweer gedaald, maar hij was wel handig voor het schrijven van dit blog!
FJS zegt
Hoi Natalie,
jouw verhaal is intussen alweer anderhalf jaar oud, en vandaag heb ik gepoogd een NEC te gebruiken bij bol.com. Dit ging prima: de code ingevoerd, en het bedrag van de card werd keurig van mijn totaalbedrag afgetrokken (het totaalbedrag was hoger dan de waarde van de kaart). Blijkbaar is er in de tussentijd toch wat verbeterd.
Natalie zegt
@FJS: dat is goed om te lezen! Dank voor je reactie, ik ga even een update maken bij dit artikel 🙂
Ellen Roest zegt
Gelukkig gaat het allemaal steeds beter, herkenbare frustatie! Bij bol.com staat op http://www.bol.com/nl/m/cadeaubon/nationale-entertainment-card/index.html een instructie.
Natalie zegt
@Ellen Roest: inderdaad mooi dat de service verbeterd is! Het lag waarschijnlijk niet aan bol.com, maar aan de uitgever van die kaart..