Een meme? Een infographic? Als deze termen nieuw voor je zijn, lees dan deze blog waarin ik ze beide toelicht. Het zijn beeldvormen die zijn intrede hebben gekregen dankzij internet en nu razend populair zijn.
Infographic: grafische weergave van informatie
Een infographic is eigenlijk niet meer en niet minder dan een grafische weergave van informatie. Dat past uitstekend in de huidige beeldcultuur; geen lappen tekst lezen op het scherm, dat is toch niet zo prettig, maar gewoon een paar kleurige plaatjes onder elkaar die precies hetzelfde beogen: de lezer informatie meegeven. Hieronder staat een infographic, gemaakt door de Creative Commons.
Meme
Ik vond een mooie infographic over memen van deze tijd. Deze term stamt zoals je hieronder kunt lezen al uit de tijd van evolutiebioloog Richard Dawkins; memen zijn ideeën die zich verspreiden binnen een samenleving via allerlei kanalen, zoals internet. In marketingtermen zouden we zoiets (nu) een viral noemen. Het idee kan dan een plaatje, video of tekstuele informatie zijn.
Populairste memen
De afgelopen 10 jaar hebben we al heel wat van deze memen mogen meemaken op internet. Kijk maar eens rond op YouTube en zie welke van de beelden jij herkent! Ik ken ze zeker niet allemaal, maar het grootste deel wel. Sommige zijn geniaal in hun eenvoud. Zijn er ook goede Nederlandse memen? Ik kan ze zo 1-2-3 niet verzinnen.
Een interessante vraag vind ik dan: hoe kan het toch dat nou juist deze beelden een succes worden? Is het allemaal puur toeval, juiste moment en juiste tijd of kun je er elementen uit halen zodat je ook de volgende succesideeën kunt voorspellen?
Nils zegt
Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is. Het plaatje of filmpje an sich is niet direct iets wat grappig is, het is maar net de draai die iemand die het ziet er aan geeft.
Dat Star Wars kid filmpje vind ik op zich niet grappig, maar het commentaar er om heen is wel onwijs grappig. Die dancing baby is zo vaak in Ally McBeal te zien geweest en is daar echt in het verhaal verweven (met eigen karakter), dus is daar pas gegroeid. En die 2 girls 1 cup is op zichzelf echt ranzig, maar is pas een viral/meme geworden rondom de reacties. Kortom, het gaat eigenlijk niet om het filmpje zelf.
Overigens snap ik sommige virals/meme’s totaal niet, zoals die met die katten. Maar dat zal aan mij liggen 😉
En dit is mijn mening slechts!
Natalie zegt
@Nils: dank voor je reactie! Dat je die katten niet snapt, die zijn echt ge-wel-dig! 😉 Maar volgens jou is het dus wel een kwestie juiste tijd, plaats en dus: juiste momentum voor die specifieke meme. Toeval dus. Hoe kan het dat een serie Ally McBeal zoiets oppakt dan? Zit er dan echt niet iets ondefinieerbaar geniaals in het filmpje? Wanneer vind je iets zo cool dat je het doorstuurt naar je vrienden? Dan moet het toch wel ‘iets’ hebben. Maar wat is dat ‘iets’? Ik ben er in elk geval nog niet uit.
Monique zegt
Goed stuk! Maar, ehmmm, toch snap ik het nog niet helemaal. Een meme op internet = een viral? En als dat is wat je zegt, dan is de wijze van (snelle) verspreiding toch de sleutel en niet de inhoud. Het kan dan toch van alles betreffen: van britneys kale hoofd tot een lachende baby tot een schoen op een president. Klopt dat met wat je zegt? Ik probeer mijn denkkader en jouw denkkader te mixen, en het knettert. Ik kan bovenstaande namelijk ook lezen: een meme op internet = een informatiehoudend plaatje. En al zit er daarvan wel een wonderschoon voorbeeld bij, ieder plaatje is toch informatiehoudend (op verschillende niveaus)?
Nouja, misschien moest ik ook maar gewoon naar bed gaan. Mijn hoofd gaat er wel van borrelen zeg… leuk! 😉
Natalie zegt
@Monique: nee, een meme is een beeld dat veel verspreid is en dus een soort icoon is geworden. Kan een plaatje of een filmpje zijn. Een goeie wordt idd snel verspreid, maar dan nog zit er iets in dat beeld dat máákt dat we m met z’n allen doorsturen. Ik ben benieuwd waar dat in zit.
Knettert het nu al minder?
Monique zegt
ahaaa, ja logisch ook eigenlijk.
Maar nou ben ik wel meteen op zoek naar een (niet-amerikaans) voorbeeld, het knettert nog even voort dus: kan zo snel niks bedenken (ik ben sowieso altijd de laatste die op de hoogte is ;-).
Ik meld me misschien nog wel…
Natalie zegt
@Monique: ik lees het wel, en zo niet, dan niet. 🙂