Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Beeldcultuur online: memen en infographics

Beeldcultuur online: memen en infographics

5 september 2010 door Natalie Hensen 7 Reacties

Een meme? Een infographic? Als deze termen nieuw voor je zijn, lees dan deze blog waarin ik ze beide toelicht. Het zijn beeldvormen die zijn intrede hebben gekregen dankzij internet en nu razend populair zijn.

Bert met Adolf Hitler

Infographic: grafische weergave van informatie

Een infographic is eigenlijk niet meer en niet minder dan een grafische weergave van informatie. Dat past uitstekend in de huidige beeldcultuur; geen lappen tekst lezen op het scherm, dat is toch niet zo prettig, maar gewoon een paar kleurige plaatjes onder elkaar die precies hetzelfde beogen: de lezer informatie meegeven. Hieronder staat een infographic, gemaakt door de Creative Commons.

infographic creative commons

Meme

Ik vond een mooie infographic over memen van deze tijd. Deze term stamt zoals je hieronder kunt lezen al uit de tijd van evolutiebioloog Richard Dawkins; memen zijn ideeën die zich verspreiden binnen een samenleving via allerlei kanalen, zoals internet. In marketingtermen zouden we zoiets (nu) een viral noemen. Het idee kan dan een plaatje, video of tekstuele informatie zijn.

Memes

Via Visually.

Populairste memen

De afgelopen 10 jaar hebben we al heel wat van deze memen mogen meemaken op internet. Kijk hieronder en zie welke van de beelden jij herkent! Ik ken ze zeker niet allemaal, maar het grootste deel wel. Sommige zijn geniaal in hun eenvoud. Zijn er ook goede Nederlandse memen? Ik kan ze zo 1-2-3 niet verzinnen.

Een interessante vraag vind ik dan: hoe kan het toch dat nou juist deze beelden een succes worden? Is het allemaal puur toeval, juiste moment en juiste tijd of kun je er elementen uit halen zodat je ook de volgende succesideeën kunt voorspellen?

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: cultuur

Reacties

  1. Nils zegt

    6 september 2010 om 09:08

    Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is. Het plaatje of filmpje an sich is niet direct iets wat grappig is, het is maar net de draai die iemand die het ziet er aan geeft.

    Dat Star Wars kid filmpje vind ik op zich niet grappig, maar het commentaar er om heen is wel onwijs grappig. Die dancing baby is zo vaak in Ally McBeal te zien geweest en is daar echt in het verhaal verweven (met eigen karakter), dus is daar pas gegroeid. En die 2 girls 1 cup is op zichzelf echt ranzig, maar is pas een viral/meme geworden rondom de reacties. Kortom, het gaat eigenlijk niet om het filmpje zelf.

    Overigens snap ik sommige virals/meme’s totaal niet, zoals die met die katten. Maar dat zal aan mij liggen 😉

    En dit is mijn mening slechts!

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      6 september 2010 om 22:34

      @Nils: dank voor je reactie! Dat je die katten niet snapt, die zijn echt ge-wel-dig! 😉 Maar volgens jou is het dus wel een kwestie juiste tijd, plaats en dus: juiste momentum voor die specifieke meme. Toeval dus. Hoe kan het dat een serie Ally McBeal zoiets oppakt dan? Zit er dan echt niet iets ondefinieerbaar geniaals in het filmpje? Wanneer vind je iets zo cool dat je het doorstuurt naar je vrienden? Dan moet het toch wel ‘iets’ hebben. Maar wat is dat ‘iets’? Ik ben er in elk geval nog niet uit.

      Beantwoorden
  2. Monique zegt

    8 september 2010 om 22:38

    Goed stuk! Maar, ehmmm, toch snap ik het nog niet helemaal. Een meme op internet = een viral? En als dat is wat je zegt, dan is de wijze van (snelle) verspreiding toch de sleutel en niet de inhoud. Het kan dan toch van alles betreffen: van britneys kale hoofd tot een lachende baby tot een schoen op een president. Klopt dat met wat je zegt? Ik probeer mijn denkkader en jouw denkkader te mixen, en het knettert. Ik kan bovenstaande namelijk ook lezen: een meme op internet = een informatiehoudend plaatje. En al zit er daarvan wel een wonderschoon voorbeeld bij, ieder plaatje is toch informatiehoudend (op verschillende niveaus)?

    Nouja, misschien moest ik ook maar gewoon naar bed gaan. Mijn hoofd gaat er wel van borrelen zeg… leuk! 😉

    Beantwoorden
  3. Natalie zegt

    9 september 2010 om 08:00

    @Monique: nee, een meme is een beeld dat veel verspreid is en dus een soort icoon is geworden. Kan een plaatje of een filmpje zijn. Een goeie wordt idd snel verspreid, maar dan nog zit er iets in dat beeld dat máákt dat we m met z’n allen doorsturen. Ik ben benieuwd waar dat in zit.

    Knettert het nu al minder?

    Beantwoorden
  4. Monique zegt

    9 september 2010 om 19:30

    ahaaa, ja logisch ook eigenlijk.
    Maar nou ben ik wel meteen op zoek naar een (niet-amerikaans) voorbeeld, het knettert nog even voort dus: kan zo snel niks bedenken (ik ben sowieso altijd de laatste die op de hoogte is ;-).
    Ik meld me misschien nog wel…

    Beantwoorden
  5. Natalie zegt

    9 september 2010 om 22:55

    @Monique: ik lees het wel, en zo niet, dan niet. 🙂

    Beantwoorden

Trackbacks

  1. Food porn: waarom doen mensen daaraan? » Door: Natalie Hensen - schreef:
    18 oktober 2013 om 14:00

    […] zijn ideeën die via diverse kanalen in de samenleving verspreid worden (ik schreef eerder al eens over memen). Over food porn schrijven […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}