Wij Nederlanders blijken internet bovenaan het lijstje mediagebruik te hebben staan. Hoera, eindelijk is de televisie verslagen. Het was een kwestie van tijd. Maar dan dit: ondertussen zitten we zwaar onder de maat als het gaat om het gebruik van sociale media.
Twee onderzoeken met ogenschijnlijk tegenstrijdige resultaten van hetzelfde bedrijf: TNS NIPO. Het bedrijf dat een speciaal onderdeel heeft opgezet over het digitale leven; ambitieus en interessant!
Dat klinkt tegenstrijdig! Je zou verwachten dat als we dan massaal een internetverbinding hebben thuis, en zoveel gebruik maken van internet, dat we op z’n minst ook veel gebruik maken van sociale media. Die zijn namelijk superhandig, leuk en er zijn er zoveel dat je gerust weken bezig kunt zijn om ze allemaal uit te proberen.
Passief gebruik van internet
Maar waarom doen we dat dan niet? Zijn het er teveel? Zijn we het overzicht kwijt en laten we het dan maar zitten? Ontvrienden we de hele boel of plegen we zelfs massaal online zelfmoord? Ik geloof er niets van. Volgens TNS NIPO blijft de grote massa hangen in het passief gebruik van internet; beetje surfen, informatie zoeken, spelletjes doen en reizen boeken. Zoiets. De jongere generatie maakt dat goed door massaal en intensief gebruik te maken van Hyves en Facebook. MSN, één-op-één chatten, valt daar wat mij betreft niet onder.
Hoe zit dat?
Dit snap ik allemaal wel, maar wat ik niet snap is dat het blijkbaar in andere landen anders is. Landen als Rusland, Maleisië en Turkije nota bene! Zou daar de gemiddelde arbeidstijd korter zijn? Sporten ze niet, hebben ze geen vrienden? Kan het me niet voorstellen. En als je dan kijkt naar de ‘ontwikkelde’ (aanhalingstekens van TNS NIPO) landen kijkt, dan zitten we nog onder dát gemiddelde ook. Wat doen Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland dan anders dan wij? Ik ben benieuwd of TNS NIPO daar ook antwoord op heeft. En anders zullen we moeten wachten op het volgende Tijdbestedingsonderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau.
Iemand enig idee hoe dit zit?
Foto geleend van Hans Mestrum
Edwin zegt
Ik vermoed dat het ook iets van doen heeft met het aantal jaar dat mensen online zijn. Veel Nederlanders hebben het al paar jaar langer en houden vast aan dingen die ze kennen en waar ze druk genoeg mee zijn. Als je pas anno 2007 online bent gegaan, dook je misschien meteen op facebook en sloeg je e-mail maar meteen helemaal over. Waarom zou je dat gebruiken dan?
Is maar een gooi hoor, maar het zou er mee samen kunnen hangen.
Natalie zegt
@Edwin: interessante gedachte, zit wat in! Verklaart dat ook het verschil tussen ons en de landen om ons heen?
Edwin zegt
Nee, dat dan weer niet 🙂
Joris zegt
Ik vermoed dat het komt omdat hier internetgebruik breed verdeeld is. Daarmee bedoel ik dat alle leeftijden, rangen en standen gebruik maken van internet. Wellicht meer dan in genoemde landen. Het gebruik van sociale media spitst zich (nog) toe op een op een bepaalde leeftijdsgroep/klasse waardoor relatief gezien sociale media minder ingebed lijken.
Natalie zegt
@Joris: dank voor je reactie en er zit wat in wat je zegt!