Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » We internetten veel, maar waar hangen we uit?

We internetten veel, maar waar hangen we uit?

11 oktober 2010 door Natalie Hensen 7 Reacties

Wij Nederlanders blijken internet bovenaan het lijstje mediagebruik te hebben staan. Hoera, eindelijk is de televisie verslagen. Het was een kwestie van tijd. Maar dan dit: ondertussen zitten we zwaar onder de maat als het gaat om het gebruik van sociale media.

Twee onderzoeken met ogenschijnlijk tegenstrijdige resultaten van hetzelfde bedrijf: TNS NIPO. Het bedrijf dat een speciaal onderdeel heeft opgezet over het digitale leven; ambitieus en interessant!

onderzoekers

Dat klinkt tegenstrijdig! Je zou verwachten dat als we dan massaal een internetverbinding hebben thuis, en zoveel gebruik maken van internet, dat we op z’n minst ook veel gebruik maken van sociale media. Die zijn namelijk superhandig, leuk en er zijn er zoveel dat je gerust weken bezig kunt zijn om ze allemaal uit te proberen.

Passief gebruik van internet

Maar waarom doen we dat dan niet? Zijn het er teveel? Zijn we het overzicht kwijt en laten we het dan maar zitten? Ontvrienden we de hele boel of plegen we zelfs massaal online zelfmoord? Ik geloof er niets van. Volgens TNS NIPO blijft de grote massa hangen in het passief gebruik van internet; beetje surfen, informatie zoeken, spelletjes doen en reizen boeken. Zoiets. De jongere generatie maakt dat goed door massaal en intensief gebruik te maken van Hyves en Facebook. MSN, één-op-één chatten, valt daar wat mij betreft niet onder.

Hoe zit dat?

Dit snap ik allemaal wel, maar wat ik niet snap is dat het blijkbaar in andere landen anders is. Landen als Rusland, Maleisië en Turkije nota bene! Zou daar de gemiddelde arbeidstijd korter zijn? Sporten ze niet, hebben ze geen vrienden? Kan het me niet voorstellen. En als je dan kijkt naar de ‘ontwikkelde’ (aanhalingstekens van TNS NIPO) landen kijkt, dan zitten we nog onder dát gemiddelde ook. Wat doen Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland dan anders dan wij? Ik ben benieuwd of TNS NIPO daar ook antwoord op heeft. En anders zullen we moeten wachten op het volgende Tijdbestedingsonderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau.

Iemand enig idee hoe dit zit?

Foto geleend van Hans Mestrum

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Maatschappij Tags: lifestyle, sociale media

Reacties

  1. Edwin zegt

    12 oktober 2010 om 08:10

    Ik vermoed dat het ook iets van doen heeft met het aantal jaar dat mensen online zijn. Veel Nederlanders hebben het al paar jaar langer en houden vast aan dingen die ze kennen en waar ze druk genoeg mee zijn. Als je pas anno 2007 online bent gegaan, dook je misschien meteen op facebook en sloeg je e-mail maar meteen helemaal over. Waarom zou je dat gebruiken dan?

    Is maar een gooi hoor, maar het zou er mee samen kunnen hangen.

    Beantwoorden
  2. Natalie zegt

    12 oktober 2010 om 10:19

    @Edwin: interessante gedachte, zit wat in! Verklaart dat ook het verschil tussen ons en de landen om ons heen?

    Beantwoorden
  3. Edwin zegt

    12 oktober 2010 om 11:02

    Nee, dat dan weer niet 🙂

    Beantwoorden
  4. Joris zegt

    23 november 2010 om 14:28

    Ik vermoed dat het komt omdat hier internetgebruik breed verdeeld is. Daarmee bedoel ik dat alle leeftijden, rangen en standen gebruik maken van internet. Wellicht meer dan in genoemde landen. Het gebruik van sociale media spitst zich (nog) toe op een op een bepaalde leeftijdsgroep/klasse waardoor relatief gezien sociale media minder ingebed lijken.

    Beantwoorden
  5. Natalie zegt

    24 november 2010 om 09:32

    @Joris: dank voor je reactie en er zit wat in wat je zegt!

    Beantwoorden

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden We internetten veel, maar waar hangen we uit?? | Webgrrl -- Topsy.com schreef:
    12 oktober 2010 om 09:45

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Natalie Hensen, Richard oerlemans. Richard oerlemans heeft gezegd: We internetten veel, maar waar hangen we uit?? | Webgrrl: We doen veel met internet, maar blijkbaar doen we weinig… http://bit.ly/ceQfqM […]

    Beantwoorden
  2. Koud | Hot Music TV Network schreef:
    12 oktober 2010 om 11:07

    […] We internetten veel, maar waar hangen we uit?? | Webgrrl […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}