Twitter een typisch communicatiedingetje voor de jeugd? Niet dus. Blijkt uit onderzoek. Maar waarom dan niet? Gaan jongeren niet als eerste met alle nieuwe trends aan de slag? Ja, als het voor hen toegevoegde waarde heeft wel. Blijkbaar heeft Twitter dat niet.
Eerst meer weten over Twitter? Lees dan mijn uitgebreide blog over dit online communicatiekanaal.
De Nederlandse twitteraar
Allereerst even over een onderzoek van Twirus van oktober 2010. Daaruit blijkt dat de gemiddelde Nederlandse twitteraar een 26-jarige man is met 30 volgers. 30% van de actieve twitteraars is tussen de 10 en 19 jaar. Deze jonge twitteraars zijn wel verantwoordelijk voor veel tweets: meer dan 1000 tweets stuurden zij in oktober dit jaar de wereld in. Veel en veel meer dan de andere leeftijdsgroepen. Volgens Twirus onderschrijft dit de hypothese dat veel jongeren Twitter gebruiken als een soort (gratis!) sms-systeem. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Communiceren met vrienden
Volgens PEW Research gebruiken jongeren nauwelijks Twitter. Bloggen doen ze ook steeds minder. Ze vinden het veel fijner om via sociale netwerken (denk aan: Hyves en Facebook) korte berichten uit te wisselen met hun vrienden. Met Twitter bereik je dat doel niet. Twitter is voor zelfpromotie enerzijds en informatie halen anderzijds en met groter bereik dan alleen je vrienden. Die behoefte hebben jongeren helemaal niet. Zij zoeken meer het intieme van Facebook waar je niet tegen de hele wereld iets zegt, maar alleen tegen je vrienden.
Specifieke interesse
De enige reden voor jongeren om wel van Twitter gebruik te maken, is als ze een specifieke interesse hebben, bijvoorbeeld in een sport, zodat ze ook die mensen om zich heen kunnen verzamelen die het interessant vinden wat je erover zegt. Jongeren die niet zo’n specifieke interesse hebben, denken toch niets interessants te zeggen te hebben op Twitter.
Alleen jongeren?
Grappig is dat dat laatste precies is wat ik vaak hoor van collega’s als reden om niet te twitteren: “ach, wat heb ik nou voor interessants te vertellen aan de wereld?” Dus dat aspect is misschien niet eens zo leeftijdspecifiek als de schrijver doet voorkomen. En dan dit. Ik gebruik Twitter zelf om meerdere redenen maar de belangrijkste is dat ik een specifieke interesse heb: sociale media in het werk. Ik volg mensen die die interesse ook hebben en zij volgen mij. We vertellen elkaar wat we doen, wat we lezen en wat voor ideeën we hebben. Facebook en Hyves heb ik ook, maar gebruik ik alleen voor vrienden en kennissen. Eigenlijk precies zoals Michael het beschrijft.
Dus kom ik bij mijn eigen hypothese: wat hij zegt, geldt niet uitsluitend voor jongeren, maar ook voor veel volwassenen. Twitter voegt alleen iets toe als je een specifieke interesse hebt. Dit sluit trouwens uitstekend aan bij de bevindingen uit het Twitteronderzoek van Contentgirl Xaviera.
Plaatjes geleend van monkeyworks illustration en HubSpot.
Henk zegt
Mooie post, maakt ook duidelijk waarom ik het alleen bij Facebook houd.
Natalie zegt
@Henk: dank voor je reactie! Facebook is nou net een netwerk waar ik weer vrij weinig mee doe! 😉
Christian zegt
Als ik Twitter niet grotendeels werkgerelateerd zou gebruiken, dan zou ik het waarschijnlijk helemaal niet gebruiken. Voor privédoeleinden gebruik ik inderdaad andere media. Dus misschien dat die jongeren later wel ‘bijtrekken’, als ze ook op basis van gedeelde interesses (zoals in het kader van een werkomgeving) contacten gaan zoeken. Die zullen immers veelal buiten een vriendenkring omgaan. Ben benieuwd.
Danny zegt
Welk middel gebruik je nu voor welke berichten? Dit kristaliseert steeds meer uit. Ik heb Twitter een tijdje aan mijn Facebook gekoppeld, tot ik ontdekte dat het me belemmerde in het tweeten. Het tempo bij Facebook ligt lager en ik wil mijn vrienden niet overvoeren.
Misschien nog aan je hypothese toevoegen: en als je een publiek figuur bent.
Natalie zegt
@Christian: klinkt aannemelijk. Of misschien gaan ze het toch inderdaad wel steeds meer voor ‘gratis sms-en’ gebruiken.
@Danny: ik had Twitter aan Hyves gekoppeld, maar laatst weer ongedaan gemaakt vanwege klachten van Hyvers, precies wat jij ook zegt. Elk middel heeft een eigen dynamiek, doelgroep en doel.
Ja, publieke figuren zijn dan weer een verhaal apart op Twitter vind ik. Net als organisaties/bedrijven; voor hen is Twitter toch veelal een PR-instrument of extra communicatiekanaal dat door volgers alleen gewaardeerd wordt als het ook echt gebruikt zoals bedoeld: interactief! En terecht.