Doorgaans veroudert alles op internet heel snel. Heb je een site uit 2006 (bijv. politieonderzoeken.nl) dan is het in 2011 iets waar de honden geen brood meer van lusten. Ook wát je zegt, kan morgen alweer anders zijn, het gaat immers zo hard op het web! Maar het blijkt dat in een aantal van mijn oude blogs juist nog wel meerwaarde zit. Een terugblik.
Ik nam laatst mijn oude blogberichten door om te kijken of alle links en filmpjes het nog doen en was blij verrast! Ik ontdekte dat een aantal blogposts uit 2008 nog prima van toepassing is op de digitale wereld anno 2011. Tijd dus om in deze blogpost terug te blikken op enkele zaken die ik toen schreef in het perspectief van nu.
Weg met web 2.0
In 2008 drukte ik me in het artikel ‘De nieuwe digitale wereld: web 2.0?‘ nog lief uit, maar nu kan ik die term niet meer horen: web 2.0. Het is zo nietszeggend. Het ís geen nieuwe versie van internet want internet is er gewoon en is in ontwikkeling. Voortdurend. Zonder ijkpunten zoals ‘web 2.0’ er een lijkt te zijn. Waar het om gaat is dat het door voortschrijdende ontwikkelingen steeds gemakkelijker is geworden voor steeds meer mensen om via internet te delen en samen te werken. Dat delen is niet van het internet van nu.
Uit dit principe van delen is internet nu juist ontstaan, alweer wat jaartjes geleden. In de jaren zestig waren er bijvoorbeeld al universiteiten die kennis deelden door te ‘internetwerken’, alleen was dat toen veel te ingewikkeld voor de grote massa. Pas vanaf eind jaren negentig is dit een beetje op gang gekomen met blogs, wiki’s en sociale netwerken.
Bedrijven op internet
Inmiddels zit bijna iedereen in Nederland op internet. Behalve dan mijn oma van 86 en haar buren (6%). Ook veel bedrijven maken gebruik van internet, en wel om diverse redenen. In elk geval omdat ze inzien dat het belangrijk is ‘online te zijn’. In het artikel ‘Gebruiken organisaties Hyves en YouTube?‘ schrijf ik hierover.
Veel bedrijven bleken het communicatiemiddel internet nog niet te gebruiken zoals het bedoeld is. En dat is anno 2011 voor het gros van de bedrijven nog niet veranderd. Steeds meer bedrijven en organisaties experimenteren wel met sociale media zoals Hyves, YouTube en Twitter, maar écht geslaagde voorbeelden zijn op één hand te tellen. We zijn nog zoekende. Wat levert het op als we sociaal gaan doen op Twitter? Hoeveel boeven vangt een wijkagent extra door een Hyves-account te hebben? Hoeveel opsporingszaken worden opgelost doordat burgers op YouTube de filmpjes bekijken en de dader herkennen?
Zolang we nog geen antwoord hebben op deze vragen, lijkt het nog wel even te duren voordat internet net zo gewoon wordt als communicatiemiddel als folders, telefoonservice en nieuwsbrieven dat zijn.
Profielensites
En weer terug naar de individuele internetter; in het artikel ‘Sociale netwerken onder de loep‘ uit september 2008 vertel ik over de kenmerken van profielensites, die een onderdeel zijn van sociale netwerken.
Inmiddels is het aantal Nederlanders dat lid is van één of meerdere van deze sociale netwerken gestegen van 50 naar 72%. En het is echt niet zo dat iedereen massaal is overgestapt van Hyves (bijna 11 miljoen leden) naar Facebook (bijna 4 miljoen leden), maar de groei van Hyves is inmiddels wel minder groot dan de groei van Facebook in Nederland. Beiden groeien dus, mede vanwege het snel groeiende gebruik van mobiel internet, dat in 2010 al door 36% van de Nederlanders wordt gebruikt.
Nieuwe netwerken komen en gaan, maar de meeste gaan vrij snel weer, zoals Districtworld waar ik in 2008 nog over schreef. Althans, het bestaat nog wel maar heb er nooit meer wat over gehoord.
Privacy
Ik heb het in het artikel over sociale netwerken ook over de privacy van je persoonsgegevens. Dat je voorzichtig moet zijn met het invullen ervan. Dat blijkt voor bijvoorbeeld Facebook geen overbodige waarschuwing, want die gaat zeer onzorgvuldig om met je gegevens! En telkens weer die privacy-instellingen wijzigen zodat je zelf elke keer actief de boel weer moet dichtzetten. Het gebruikt reacties van vrienden op producten als reclamemiddel! Facebook is evil. Meer wil ik er niet over zeggen. Lezers, pas op met Facebook!
Mensen lijken vaak de toekomst te overschatten: “web 3.0 komt eraan!” en “het papierloze kantoor”. In de praktijk blijken ontwikkelingen langzamer te verlopen dan gedacht en zijn we in 2011 nog niet eens zoveel verder gekomen dan we in 2008 al waren. Voor mijn blog fijn, want dat betekent dat een aantal van mijn oudere posts nog steeds enige waarde heeft! 🙂
Foto’s geleend van John_Scone en _Max-B.
@hemmelhoes tuurlijk begrijp ik je, maar ik heb een hekel aan die termen: http://t.co/0XhM8c4y