Wanneer gebruik je welk sociale netwerk en wat zijn de kenmerken? Zoveel mensen, zoveel wensen. En zoveel sociale netwerken om je op te begeven. Mensen maken gebruik van díe netwerken die hen aanspreken, waar zij meerwaarde in zien, die hen iets opleveren. En dat kan per persoon verschillen natuurlijk.
Een tipje van mijn eigen sluier voor wat betreft de grote vier van dit moment (2011): Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn. In 2008 noemde ik ze nog onderdeel van ‘web 2.0‘.
Twitter is het medium waar ik op dit moment het meest gebruik van maak. Korte berichtgeving over waar ik mee bezig ben. Deels om mijn zakelijke netwerk te vertellen waar ik werkgerelateerd mee bezig ben en dat ook van hen te lezen, deels om mijzelf als persoon te laten zien. Sommige berichten op Twitter vind ik ook lezenswaardig voor mijn vrienden op Hyves en Facebook en die zet ik dan door, door #fb op te nemen in mijn tweet.
Twitter is handig om kennis op te doen in je vakgebied en kennis uit te wisselen. Als je dus een specifieke doelgroep hebt. Twitter is handig als je familie hebt die je op afstand een beetje willen kunnen volgen (mijn moeder volgt mij). Twitter is handig omdat het snel, bondig en actueel is.
Soms is het waarheidsgehalte wat laag op Twitter (zie bijvoorbeeld een bericht over de Londense rellen), een gevolg van de grote snelheid. Twitter is openbaar, iedereen kan alles van je lezen (of ze je nu volgen of niet) en dus moet je altijd twee keer nadenken voor je iets plaatst. Er zijn ook mensen die meerdere accounts hebben, elk met een andere doelgroep (soms wel vier!). Of die zowel een privé- als een werkaccount hebben. Een slotje op je account behoort ook tot de mogelijkheden. Dan bepaal jij wie jou mag volgen. Deze optie vind ik persoonlijk voorbij gaan aan de doelstellingen van dit medium.
Facebook is een sociaal netwerk met een geslotener karakter dan Twitter, al ligt de mate waarin natuurlijk aan de privacyinstellingen die je gekozen hebt. Bij mij staat het aardig dicht. Ik laat alleen vrienden, goede kennissen en heel nabije collega’s toe als vrienden. Ik plaats er soms zelf iets op, dat via Twitter binnenkomt of dat ik er handmatig op zet. Wat ik vooral op dit medium doe, is lezen wat anderen plaatsen en daarop reageren. Het heeft voor mij een beetje de plaats van Hyves ingenomen. Ik had het account overigens al een aantal jaren omdat mijn internationale vrienden het ook hadden, maar deed er nooit zoveel meer mee dan foto’s kijken.
Facebook is handig om vrienden te volgen en hen jou te laten volgen. De verbondenheid en intimiteit is groter dan op Twitter, doordat het geslotener is. Alhoewel dit een constant gevecht is met de instellingen die om de haverklap gewijzigd worden (zie voor een hulp hiermee bijv. Webwijzer). Er zijn ook mensen die Facebook juist wel werkgerelateerd gebruiken. Je kunt binnen Facebook aangeven naar welke groep je een bericht wil versturen: familie, vrienden en/of collega’s. En je kunt er zeer verslavende spelletjes doen. Daarvoor pas ik ook.
Hyves
Hyves heb ik sinds 2006, toentertijd aangemaakt omdat iedereen het had. Je kon je complete middelbareschooltijd erop terug vinden. Ik heb nooit veel met de www’s gedaan, maar liet af en toe wat krabbels achter en plaatste mijn blog door naar mijn profiel. Ik heb nog 73 vrienden over en ik laat het een sluimerend bestaan hebben. Het zit me niet in de weg en ik bereik er toch net weer andere mensen mee dan via Facebook en Twitter.
Ja, Facebook is inmiddels in aantal bezoekers een grotere speler dan Hyves. Maar niet in aantal accounts. Hyves is op dit moment bezig de strategie aan te passen, om niet de concurrentie met Facebook aan te gaan maar om een eigen, nieuwe weg in te slaan. Ik bekijk de veranderingen met enige interesse maar niet meer dan dat.
De zakelijke variant van Facebook of Hyves, zo zou je LinkedIn kunnen zien. Ik heb een account, dat is up-to-date en heb inmiddels zo’n 180 connecties verzameld. Want op LinkedIn zijn het connecties, geen vrienden. En terecht! Ik laat in principe alleen connecties toe die ik ook echt minstens een keer in het echt ontmoet en gesproken heb. Als dat namelijk niet zo is, vind ik diegene niet in de categorie ‘connecties’ passen. Het moet een combinatie van online en offline zijn.
Op LinkedIn kun je de hele dag besteden aan het verzinnen van antwoorden op vragen van mensen. Als iemand jouw antwoord dan goed waardeert, is dat goed voor je status en kun je als expert op een bepaald gebied worden gezien. Goed voor als je wil laten zien wat je weet, bijvoorbeeld als je een andere baan zoekt. Ook binnen groepen vinden discussies plaats waar je aan deel kunt nemen. Dat is op de één of andere manier niet iets waar ik me mee bezig houd. Misschien komt dat ooit nog.
Dit alles is de situatie nu, december 2011. Over een jaar kan mijn gebruik van sociale netwerken zomaar weer anders zijn. Misschien speelt Google+ dan een rol in mijn netwerkgebruik. Netwerken veranderen, mensen en hun behoeftes veranderen.
Heb ik in het bovenstaande nog belangrijke kenmerken of functionaliteiten gemist? Heb jij zelf een andere mix aan netwerken die je gebruikt? Laat het hieronder weten!
Geef een reactie