Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Advies aan de AIVD: ga communiceren!

Advies aan de AIVD: ga communiceren!

25 maart 2012 door Natalie Hensen 5 Reacties

Volgens de nieuwe directeur van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), Rob Bertholee, weet de samenleving te weinig van het werk van deze organisatie. Dat zou best eens waar kunnen zijn, want er zijn bijna geen geheimzinniger organisaties te bedenken! En dus komt de AIVD in actie en begint een Twitter-account. Ik waardeer de gedachte en daarom schrijf ik dan ook hierbij een welgemeend advies: ga écht communiceren!

spionnen

Onbekend maakt onbemind

Nu.nl, de NRC en Radio 1 kregen de kans om de nieuwe directeur te interviewen nu hij de eerste honderd dagen erop heeft zitten. Bertholee vraagt zich af of de samenleving realiseert hoe noodzakelijk de AIVD is en hij wil daarom meer transparantie. Best interessante uitspraken voor een ‘spionnenorganisatie’, die toch heel veel zaken niet naar buiten mag brengen om geen mensen of onderzoeken in gevaar te brengen.

AIVD op Twitter

Twitter-account van de AIVD

Het interview zelf is op zich een leuke eerste stap in de richting van meer transparantie. En er is ook een Twitter-account.

Bertholee geeft zelf aan dat hij nog niet zo goed weet wat ze daarop kunnen melden en dat het (intern) nog een moeilijk proces is. Geheimhouding zit in de genen van de medewerkers.. maar toch heeft iemand daar bedacht dat ze alvast moeten starten. Drie hele tweets zijn de ether in gestuurd. In de allereerste staat dat contact opnemen via Twitter niet mogelijk is. Euh, pardon? Waarom ga je dan twitteren? Op de site van de AIVD vind ik tweemaal een groot Twitter-logo en een ‘volg ons op Twitter’. Op een aparte pagina wordt nog verder toegelicht dat het account bedoeld is om nieuws te verspreiden. Een soort veredelde RSS-feed dus. Veel organisaties zijn er allang achter dat Twitter daar niet voor bedoeld is… Kortom, tijd voor een welgemeend advies aan (de communicatieafdeling van) de AIVD.

Advies

Je bent een geheimzinnige organisatie maar wil toch wat stapjes naar buiten doen, meer vertellen over wat je doet. Om credits op te bouwen bij het publiek, om ze te betrekken bij de veiligheid in de samenleving (hé, dit komt me bekend voor..) en om het imago wat op te poetsen. Ik snap dat je niet alles naar buiten kunt brengen. Maar bedenk dan eerst eens wat je wél kunt zeggen. En waarover je vragen kunt beantwoorden. Als je dat weet, dan kun je prima ook vragen via sociale media als Twitter beantwoorden.

Het publiek zal het waarderen. Bij de politie kunnen we ook niet altijd op alle vragen van mensen antwoord geven, maar dát is ook een antwoord. En ga ondertussen intern aan de slag met bewustwording; de gevaren en risico’s van internet en sociale media zullen bij de medewerkers goed bekend zijn, maar zien ze ook alle kansen en mogelijkheden? Is een cursus 23AIVDdingen misschien een idee?

Iemand nog andere ideeën/adviezen voor de AIVD?

Plaatje geleend van occularinvasion.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Politie 2.0 Tags: online communicatie, overheid 2.0

Reacties

  1. Roy Johannink (@hemmelhoes) zegt

    25 maart 2012 om 11:37

    Laat @AIVD dit ook even lezen! RT @Webgrrlnl: [Blog] Advies aan de @AIVD: ga communiceren! http://t.co/mzd5Zig0

    Beantwoorden
  2. Petra Oolders (@poolders) zegt

    25 maart 2012 om 20:35

    Advies aan de AIVD: ga communiceren! http://t.co/sNzd4lpb via @Webgrrlnl

    Beantwoorden
  3. Hugo  (@Hugo_lwd) zegt

    25 maart 2012 om 20:45

    Leest U even mee @AIVD http://t.co/cW6mOmnh #communiceren

    Beantwoorden
  4. Politie 2.0 (@police20) zegt

    26 maart 2012 om 00:00

    Advies aan de AIVD: ga communiceren! http://t.co/RxbERnrk via @Webgrrlnl

    Beantwoorden
  5. Informatieprofession (@IPnieuws) zegt

    26 juni 2012 om 20:16

    ‘Advies aan AIVD: ga communiceren’ http://t.co/UEGY0AgM

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}