Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » 5 tips voor bedrijven die een app willen

5 tips voor bedrijven die een app willen

28 juni 2012 door Natalie Hensen Reageer

Je bent een hip bedrijf of organisatie en/of wil dat uitstralen door een app aan te bieden. Leuk idee, toch? Tuurlijk, mits goed over nagedacht. Voor die bedrijven en organisaties die denken dat een app bijdraagt aan hun doelstellingen, geef ik vijf vanuit de consument geredeneerde tips die je zeker niet moet negeren wil je een geslaagde app maken!

HTC Desire

1. Maak geen app omdat je erbij wilt horen

Een open deur, maar toch! Als je enige doel van een app is ‘hip doen’, zou ik het niet doen. De kosten lopen aardig op doordat je voor alle grote platforms een aparte app moet laten ontwikkelen, dus een app laat je niet zomaar voor de gein maken.

2. Zorg dat de app meerwaarde heeft ten opzichte van de (mobiele) website

Annes Amsterdam-app

Mocht je nou een fantastisch goede (marketing)communicatiestrategie bedacht hebben en een app is één van de communicatiemiddelen waar je op uit bent gekomen om goede redenen, prima. De app wordt dan iets dat meerwaarde biedt ten opzichte van de website. En de mobiele website. Want ik ga niet iets op mijn smartphone downloaden als ik het ook gewoon op internet kan bekijken. Er moet een functionaliteit in zitten waardoor ik die app wil!

Een voorbeeld: de app Annes Amsterdam biedt meerwaarde omdat ik geselecteerde informatie krijg over het leven van Anne Frank als ik precies op de betreffende plekken in Amsterdam ben. Was ik op het Merwedeplein, dan activeerde ik daarmee een verhaal over het huis waarin Anne Frank gewoond heeft voordat zij moest onderduiken. Soms zat er een filmpje bij het verhaal, soms unieke foto’s. Niet terug te vinden op de site. Unieke content dus!

3. Zorg dat de app niet te groot en te traag is

Artis-app

Mijn smartphone heeft maar een beperkte opslagcapaciteit. Hij is namelijk ‘al’ uit 2010. En ik ben daarin vast niet de enige. Maak je app dus niet te groot en te traag. Dierentuin Artis heeft een app voor de 10 door het publiek gekozen ‘vergeten diersoorten’. Hierover is van alles op de site te vinden en ook in de dierentuin zelf. Aan punt 2 hierboven voldoet het dus sowieso al niet. Los daarvan was de app direct de allergrootste op mijn smartphone met een luttele 19 MB. Dat past dus niet! Waar die MB’s in gaan zitten, is mij een raadsel want zo fancy was de app nou ook weer niet.

Kortom, ik wil snel kunnen handelen en voor weinig MB’s ruimte. Zorg dat de app dus geen overbodige ruimte inneemt! Keep it simple!

4. Zorg dat mijn accu niet razendsnel leeggezogen wordt

Een app kan zodanige functionaliteiten van je smartphone eisen dat de batterij snel leegraakt. Daar ben ik niet blij mee, want ik wil ook nog in nood kunnen bellen of Whatsappen! De app over Anne Frank slurpte accu doordat het gebruikmaakte van gps; het moest immers zien waar ik was om mij een nieuw verhaaltje te gunnen. Jammer is dat ik deze toer daardoor in twee keer heb moeten doen.

5. Zorg dat de app na één keer gebruik nog steeds nut heeft

De beide apps die hier als voorbeeld dienen, verliezen hun nut zodra je de dierentuin uit bent cq alle verhaaltjes gehoord/gelezen hebt. Voor mij geen enkele reden om de app op mijn smartphone te houden. Weg aandacht voor je bedrijf of organisatie! Ik denk dat een app van grotere waarde is als deze langer meegaat dan een dag of aantal dagen. De app van Albert Heijn bijvoorbeeld, die is heel vaak heel nuttig! Ook die is overigens erg groot, dus op dit moment niet aanwezig op mijn smartphone.

Tot zover mijn tips. Heb je zelf nog tips, laat ze hieronder dan achter; ik denk niet dat dit lijstje compleet is!

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: apps, contentmarketing

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}