Je bent een hip bedrijf of organisatie en/of wil dat uitstralen door een app aan te bieden. Leuk idee, toch? Tuurlijk, mits goed over nagedacht. Voor die bedrijven en organisaties die denken dat een app bijdraagt aan hun doelstellingen, geef ik vijf vanuit de consument geredeneerde tips die je zeker niet moet negeren wil je een geslaagde app maken!
1. Maak geen app omdat je erbij wilt horen
Een open deur, maar toch! Als je enige doel van een app is ‘hip doen’, zou ik het niet doen. De kosten lopen aardig op doordat je voor alle grote platforms een aparte app moet laten ontwikkelen, dus een app laat je niet zomaar voor de gein maken.
2. Zorg dat de app meerwaarde heeft ten opzichte van de (mobiele) website
Mocht je nou een fantastisch goede (marketing)communicatiestrategie bedacht hebben en een app is één van de communicatiemiddelen waar je op uit bent gekomen om goede redenen, prima. De app wordt dan iets dat meerwaarde biedt ten opzichte van de website. En de mobiele website. Want ik ga niet iets op mijn smartphone downloaden als ik het ook gewoon op internet kan bekijken. Er moet een functionaliteit in zitten waardoor ik die app wil!
Een voorbeeld: de app Annes Amsterdam biedt meerwaarde omdat ik geselecteerde informatie krijg over het leven van Anne Frank als ik precies op de betreffende plekken in Amsterdam ben. Was ik op het Merwedeplein, dan activeerde ik daarmee een verhaal over het huis waarin Anne Frank gewoond heeft voordat zij moest onderduiken. Soms zat er een filmpje bij het verhaal, soms unieke foto’s. Niet terug te vinden op de site. Unieke content dus!
3. Zorg dat de app niet te groot en te traag is
Mijn smartphone heeft maar een beperkte opslagcapaciteit. Hij is namelijk ‘al’ uit 2010. En ik ben daarin vast niet de enige. Maak je app dus niet te groot en te traag. Dierentuin Artis heeft een app voor de 10 door het publiek gekozen ‘vergeten diersoorten’. Hierover is van alles op de site te vinden en ook in de dierentuin zelf. Aan punt 2 hierboven voldoet het dus sowieso al niet. Los daarvan was de app direct de allergrootste op mijn smartphone met een luttele 19 MB. Dat past dus niet! Waar die MB’s in gaan zitten, is mij een raadsel want zo fancy was de app nou ook weer niet.
Kortom, ik wil snel kunnen handelen en voor weinig MB’s ruimte. Zorg dat de app dus geen overbodige ruimte inneemt! Keep it simple!
4. Zorg dat mijn accu niet razendsnel leeggezogen wordt
Een app kan zodanige functionaliteiten van je smartphone eisen dat de batterij snel leegraakt. Daar ben ik niet blij mee, want ik wil ook nog in nood kunnen bellen of Whatsappen! De app over Anne Frank slurpte accu doordat het gebruikmaakte van gps; het moest immers zien waar ik was om mij een nieuw verhaaltje te gunnen. Jammer is dat ik deze toer daardoor in twee keer heb moeten doen.
5. Zorg dat de app na één keer gebruik nog steeds nut heeft
De beide apps die hier als voorbeeld dienen, verliezen hun nut zodra je de dierentuin uit bent cq alle verhaaltjes gehoord/gelezen hebt. Voor mij geen enkele reden om de app op mijn smartphone te houden. Weg aandacht voor je bedrijf of organisatie! Ik denk dat een app van grotere waarde is als deze langer meegaat dan een dag of aantal dagen. De app van Albert Heijn bijvoorbeeld, die is heel vaak heel nuttig! Ook die is overigens erg groot, dus op dit moment niet aanwezig op mijn smartphone.
Tot zover mijn tips. Heb je zelf nog tips, laat ze hieronder dan achter; ik denk niet dat dit lijstje compleet is!
Geef een reactie