Wat is eigenlijk de definitie van een viral, wat maakt een filmpje viraal en welke factoren spelen daarbij een rol?
Twee gebeurtenissen leverden de inspiratie voor deze blog over virals: een pagina uit mijn lesboek voor de opleiding Communicatie B van SRM en een mailtje van een door KLM ingehuurd marketingbureau.
Het lesboek: de 5 G’s
Het gaat hier om het boek van Michels, ‘Communicatie Handboek‘. In hoofdstuk 12 over Media schrijft Michels het een en ander over virals. Steeds meer adverteerders gebruiken virals om de merkbekendheid te vergroten.
Een campagne is viraal als ontvangers van de campagne deze zelf gaan verspreiden. Virals zijn creatiever dan tv-reclames en verspreiden zich over het net als een virus. Volgens Michels zien vooral jongeren virals meer als entertainment dan als informatiebron, maar ze onthouden wel het merk. Ik vraag me sterk af of dit klopt, maar oke.
Tot slot staan er vijf grote G’s, zoals op de foto hiernaast, die aangeven welke elementen aanwezig moeten zijn voor virale effecten:
- Gek
- Grof
- Geil
- Grappig
- Gewelddadig
Dit lijstje is grote onzin. Natuurlijk is het zo dat er virals zijn één of meerdere van deze elementen, maar zo kan ik nog wel meer elementen verzinnen (emotioneel, sterk, revolutionair, mooi) en waar het vooral op neerkomt, is dat je geluk moet hebben en een goede timing. Toeval speelt een grote rol. En, gewelddadig? Echt?!
De mail: KLM-campagne
Ik krijg af en toe weleens bedelmailtjes. Of ik over een site (bijv. schoenenverkoopsite) wil schrijven, want dat past zo goed op mijn site (oh ja joh?!). Dat soort verzoeken leg ik normaliter héél snel naast me neer.
Maar deze week kreeg ik een mail van een echte medewerker van een echt bedrijf dat mij en mijn blog gevonden lijkt te hebben omdat het past bij wat hij zoekt. Omdat ik over de BBC-serie The Virtual Revolution had geschreven. Ik werd deelgenoot gemaakt van een ‘exciting new campaign’ van KLM. Je kunt nu niet zomaar kiezen naast wie je wil zitten zoals met de Meet & Seat-service, maar je mag naast een Bekende Nederlander zitten; Be My Guest! Overigens ook al een bekend en beschreven vervolg van de campagne in marketingland.
Het filmpje dat bij de campagne hoort, wordt door Emerce een viral genoemd, mede omdat het in 6 dagen tijd al 1,2 miljoen keer bekeken was. Nu bijna 3 miljoen keer. Nou vooruit, hier is het filmpje, en oordeel zelf:
Nou, heb ik nu dus zomaar meegewerkt aan het verder verspreiden van het filmpje van de KLM! Ik draag bij aan het viraal maken van de nieuwe campagne. En ik vraag me dan af hoeveel mensen zich al daadwerkelijk hebben opgegeven voor een vliegreis naast Yfke Sturm of Armin van Buuren! Daar hoef ik in elk geval niet lang over na te denken, maar ik ben dan ook niet de doelgroep denk ik zo.
Een viral
Oke, maar wat kunnen we nu wél zeggen over een viraal filmpje? In 2010 zei ik nog dat memen ook wel virals genoemd worden in marketingland. Virale marketing is een marketingtechniek volgens Wikipedia. Zoals ook al in het boek van Michels staat, is het bedoeld om merkbekendheid te vergroten en doordat de verspreiding via sociale netwerken loopt, is het als mond-op-mond-reclame, maar dan via internet. Het is dus goedkoper, sneller en effectiever. Mits het filmpje daadwerkelijk viraal wordt natuurlijk.
En zo is het filmpje van de KLM bij mij gekomen (bron: Wikipedia):
Om het virale effect te starten, te stimuleren of te sturen wordt in toenemende mate gebruikgemaakt van seeding. Deze techniek helpt het virale proces een handje door actief mensen en websites te informeren over de campagne. Daarmee heeft de opdrachtgever meer invloed op de richting en het resultaat van de virale marketing campagne.
Zoals gezegd is geluk een belangrijke factor, want dé succesformule bestaat niet. Vaak proberen en hopen dat er een keer eentje slaagt, is dus wat je te doen staat als je een viral wil creëren. Wat daarbij wel helpt, is als de campagne goed aansluit bij de doelgroep en je de verspreiding een beetje stuurt. Zoals de KLM dus nu via mij heeft gedaan.
Goede voorbeelden
Persoonlijk vind ik de vervolgcampagne van de KLM niet zo boeiend, ik voel me er niet door aangesproken; degene die mij mailde, heeft dus geen goede keuze gemaakt. Maar smaken verschillen. Als je in de top-lijstjes virals kijkt van afgelopen jaren dan is het overgrote deel niet-commercieel. Kijk eens bij de Viral Friday-filmpjes op Marketingfacts (daar wél commerciële).
Tot slot een heel recente viral (nog maar 1,5 miljoen keer bekeken..), een persoonlijke favoriet, het vervolg op Where the Hell is Matt? 🙂
Foto’s geleend van AJC1, Kaibara87 en mezelf.
Update 25-6-12, 11.30 uur: ik had de schrijver van het mailtje erop geattendeerd dat ik het interessant vond dat ik dat mailtje had gekregen en dat ik er op mijn blog over heb geschreven. Zojuist kreeg ik antwoord van hem dat het inderdaad niet helemaal was wat hij had verwacht maar hij is blij dat ik naar de campagne link. En als ‘ie nog eens wat leuks heeft, stuurt ‘ie het naar me. Misschien heeft de vertaalmachine niet zo goed gewerkt.. 😉
Geef een reactie