Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Het begin van het digitale tijdperk

Het begin van het digitale tijdperk

16 juni 2012 door Natalie Hensen 1 Reactie

De digitale revolutie, het ontstaan en de ontwikkeling van internet is pas 20 jaar oud. Maar velen van ons kunnen zich nu al niet meer voorstellen hoe het was zonder computers, zonder internet. Zelfs zonder smartphones… Tijd om wat meer de diepte in deze virtuele revolutie op te zoeken.

jongen achter computer

In de BBC-documentaire The Virtual Revolution (2010) doet dr. Aleks Krotoski (sociaal psycholoog, op Twitter @aleksk) precies dat. In vier afleveringen bekijkt ze alle aspecten van het web, die deze virtuele revolutie heeft veroorzaakt; van een gelijkheidstechnologie tot cyberwar, van openheid tot het opgeven van je privacy, van de evolutie van vriendschappen tot de nieuwe mens: homo interneticus.

Compleet beeld anno 2010

Krotoski reist voor deze documentaire de hele wereld af en interviewt alle mensen die een belangrijke invloed hebben (gehad) op het ontstaan en de ontwikkeling van het web (denk aan: Tim Berners-Lee, Al Gore, Mark Zuckerberg, Andrew Keen..). Je kunt dus wel stellen dat ze er alles aan heeft gedaan een zo compleet mogelijk beeld neer te zetten. En natuurlijk is dit het beeld anno 2010.

Als we over 10 jaar deze documentaire nog eens zien, zullen we moeten lachen om een aantal uitspraken en aannames die daarin gedaan worden. Want dan ziet de wereld er wéér heel anders uit. We staan immers nu pas aan het begin van het digitale tijdperk. Wat mooi eigenlijk om er onderdeel van te mogen zijn! 🙂

Op een aparte pagina op mijn blog over de documentaire heb ik alle afleveringen samengevat en links erbij gezet. Het boek van Krotoski, dat voortborduurt op dit onderwerp, Untangling the web: what the virtual revolution is doing to you, komt in september 2012 uit.

Foto geleend van Paul Mayne.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: cultuur, documentaire, virtual revolution

Trackbacks

  1. 42bis »Een viraal filmpje: hoe werkt dat eigenlijk? schreef:
    19 januari 2013 om 16:02

    […] en mijn blog gevonden lijkt te hebben omdat het past bij wat hij zoekt. Omdat ik over de BBC-serie The Virtual Revolution had […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}