Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Verzamelen, mixen en je handtekening erop zetten

Verzamelen, mixen en je handtekening erop zetten

22 augustus 2012 door Natalie Hensen Reageer

De filosofie van creatie. Creëren als in: voortbrengen, iets nieuws maken. Dat klinkt zwaar! Maar het tegendeel is waar. Altijd fijn om iets nieuws te horen dat je kunt verbinden aan iets waar je al mee bekend bent; de huidige internetcultuur is die van het verzamelen van samples, deze mixen en er iets van maken en daarbij er je handtekening op zetten. Vaag? Valt best mee!

filosoof René Gude

Llowsofie

Het programma van Lowlands, waar ik in augustus 2012 vertoefde, is divers. Heel divers. Zo was er een filosofieprogramma (Llowsofie), georganiseerd door Brandstof. Hun doel is om filosofie laagdrempelig te maken. Ik moet zeggen dat ze daar best goed in geslaagd zijn! Ondanks de hitte zat de tent bijna alle sessies vol, waren de lezingen interessant en stelden bezoekers goede inhoudelijke vragen.

Hoe creëer ik?

Eén van de sprekers was René Gude, die de deelsessie ‘Hoe creëer ik’ voor zijn rekening nam. Voordat hij zelf aan het woord kwam, kregen we een filmpje van de Amsterdamse dj San Proper te zien, die vertelde over zijn werkwijze van het verzamelen van samples, daarmee iets nieuws maken en je handtekening erop zetten. Gude vroeg ons vervolgens of we dachten dat authentieke genieën bestaan of dat iedereen een verzamelaar is, iemand die slechts bestaande stukjes kennis kopieert. De meningen waren verdeeld!

Samplen, samplen, samplen

rode, groene en gele appels

Naar mijn idee vloeien alle producten die we bedenken of maken voort uit iets anders, of zijn een combinatie van andere dingen. Een genie kan een totaal nieuw product uitvinden, maar ik geloof niet dat hij daarvoor compleet nieuwe ideeën had. Omdat we allemaal, ook genieën, gevormd zijn door ons eerdere leven. Dat kun je niet uitschakelen. Wel denk ik dat velen van ons authentiek zijn. Dat komt doordat we met dat verzamelen (kopiëren) en mixen van stukjes wél onze handtekening erop zetten. Vraag tien mensen een appel te tekenen en je krijgt tien verschillende appels; geen enkele zal exact gelijk zijn aan een ander.

Internet = samplen

Gude gelooft ook in het samplen en vertelde dat hij in de huidige maatschappij steeds meer het samplen als norm ziet. In oude (bedrijfs)structuren houden mensen kennis voor zichzelf, want kennis is macht. Nu ziet hij steeds meer dat mensen snappen dat delen van kennis met elkaar méér oplevert. Dit sluit bij uitstek aan bij de deelcultuur op internet!

Toen een man uit het publiek knorde over de huidige Facebook-cultuur en versnippering van aandacht; genieën zijn genieën omdat ze zich lange tijd kunnen focussen op één ding en dat lukt nu niet meer. Zo zouden er dus geen genieën meer zijn. Gude reageerde hier tot mijn opluchting ontkennend op. Volgens hem is de internetcultuur juist veelbelovend voor de ontwikkeling van de maatschappij. Mensen delen daar (hier dus!) alsof hun leven ervan af hangt en stellen het via Creative Commons weer beschikbaar. Anderen pakken daar weer stukjes van op die voor hén relevant zijn en maken er weer iets nieuws van.

Nu heb ik de lezing van Gude gebruikt om iets nieuws te creëren, namelijk dit blog. Ik ben geen genie, ik verzamel en mix slechts en zet er mijn handtekening op. En stel het weer ter beschikking aan anderen om te remixen. 🙂

Foto van mezelf en geleend van msr.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Maatschappij Tags: cultuur, filosofie

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}