Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Gevers succesvoller dan nemers

Gevers succesvoller dan nemers

20 april 2013 door Natalie Hensen 4 Reacties

Business professor Adam Grant van de Wharton universiteit in Pennsylvania deed onderzoek naar welk type mens carrièretechnisch (en ook in het leven) meer succes heeft: de gever of de nemer. Je zou denken dat mensen die vooral voor zichzelf bezig zijn ook het meest succesvol zijn. Niets is minder waar! Is dit ook door te vertalen naar online netwerken?

uitgestoken hand

Gevers, nemers en koppelaars

Het boek van Grant heet Give and Take. In een interview geeft hij aan dat je mensen kunt indelen op een schaal met twee uiteinden: gevers en nemers. Daar zitten ‘matchers’, koppelaars, tussenin. Nemers zijn mensen die zoveel mogelijk voordeel voor zichzelf ophalen zonder zelf bij te dragen. Gevers zijn mensen die juist anderen voorop stellen en hen verder willen helpen. Koppelaars tenslotte proberen een balans te vinden in het geven en nemen. Ze vinden het prima om iemand verder te helpen, maar verwachten daar dan ook iets voor terug.

Deze drie stijlen van handelen vond Grant in veel bedrijven en landen terug. Ze zijn dus universeel.

Koppelaars brengen gevers succes

Uit het onderzoek van Grant blijkt dat niet nemers maar gevers het meest succesvol zijn (en een deel van hen ook het minst succesvol). Dat klinkt onlogisch, maar na analyse blijkt dat de koppelaars daarin een belangrijke rol spelen. Koppelaars zijn voor een rechtvaardige wereld en kunnen de nemers niet uitstaan; ze proberen de nemers als het ware te straffen (bijvoorbeeld door roddelen) en belemmeren daarmee de weg naar succes voor de nemers. Koppelaars kunnen het ook niet uitstaan dat gevers alleen maar geven en er niets voor terugkrijgen. En dus helpen koppelaars de gevers.

“Otherish”

Grant vond in zijn onderzoek een categorie gevers die hij ‘otherish’ noemt. Ze willen graag anderen helpen, maar houden daarbij hun eigen belangen ook in het achterhoofd. Zodoende zijn ze minder vatbaar voor burnouts en uitbuiting. Dat lijkt dus de stijl te zijn die op de lange termijn het meest succes geeft!

Advies

Grant geeft nog een advies mee om een succesvolle gever te worden:

I would ask, “What are the types of giving that you find most energizing or most consistent with your skills?” For some people, it’s making introductions. For others, it’s sharing credit. For others, it’s stepping up as a mentor. Finding your own giver style is really powerful. The real meaning and purpose associated with that is that even if givers don’t always do better than takers or matchers, they manage to succeed in ways that make others better and lift others up, instead of cutting them down. Looking for ways to do that is probably the most sustainable path to success in the long term, both for individuals and organizations. (bron)

Online netwerken

Kun je dit fenomeen nu ook doorvertalen naar internet? Ook daar kun je aan iemands netwerk zien of hij meer een nemer of een gever is. Grant zegt over netwerken:

Takers tend to actually have incredibly broad networks. In part, because when they burn one bridge, they have to go and find new people to exploit, in order to keep the network going. Matchers tend to have much narrower networks. They will typically only exchange with people who have helped them in the past or who they expect to be able to help them in the future. They end up restricting their universe of opportunities. Givers tend to build much broader networks than matchers, but in a very different way than takers. (bron)

Gevers selecteren leden in hun netwerk op basis van wat de gevers hen te bieden hebben. Zo creëren ze veel pluspunten in hun netwerk die ooit een keer teruggegeven zullen worden (of niet). Als je online actief bent, kun je je online netwerk spiegelen aan je netwerk in het dagelijks leven. Je zou dus op LinkedIn en Twitter in staat moeten zijn de drie types te onderscheiden. Bedenk met wie jij zaken wil doen, en wie niet! En kijk uit voor de nemers die doen alsof ze gevers zijn.

Denk er eens over na. Kun jij mensen in je omgeving identificeren die nemer, gever (‘otherish’?) of koppelaar zijn? En wat ben je zelf eigenlijk? Doe de zelfevaluatie op zijn site of laat anderen een test over je invullen! Je moet wel eerst een account aanmaken.

Foto geleend van ~diP.

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Maatschappij Tags: cultuur, menstypen

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    20 april 2013 om 14:19

    [Blog] Gevers succesvoller dan nemers: Business professor Adam Grant van de Wharton universiteit in Pennsy… http://t.co/oxW6WJsGoE #fb

    Beantwoorden
  2. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    21 april 2013 om 11:00

    [Blog] Wie denk jij dat succesvoller is in het leven: gevers, nemers of koppelaars? http://t.co/oxW6WJsGoE

    Beantwoorden
  3. @PetradeBoevere zegt

    22 april 2013 om 13:37

    Gevers succesvoller dan nemers http://t.co/fPnAMLDAGC via @Webgrrlnl

    Beantwoorden
  4. @WongWorks zegt

    22 april 2013 om 14:37

    Gevers succesvollers dan nemers. Waarom verbaast me dat niet? http://t.co/i5QgRB00s2

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}