Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Twitter: is #durftevragen niet meer?

Twitter: is #durftevragen niet meer?

21 juni 2013 door Natalie Hensen 7 Reacties

Een ware explosie van #durftevragen’s en #dtv’s waren een paar jaar geleden te vinden in mijn Twitter-timeline. Maar nu? Er lijkt niet veel gebruik meer van te worden gemaakt. Tijd om dat eens nader te onderzoeken.

Twitter bird sketch

Twitteraars helpen elkaar!

Ken je dat? Je hebt een prangende vraag en niemand in je directe omgeving weet het antwoord? Twitteraars hadden daar een paar jaar geleden iets op gevonden: het fenomeen #durftevragen of afgekort #dtv. Stel op Twitter je vraag met deze hashtag en je krijgt antwoord van wildvreemden die expertise hebben op dat gebied. Superhandig! Maar de laatste tijd lijkt de bereidheid van twitteraars om antwoorden te geven wat te zijn afgenomen. Hoe zou dat komen?

Hét antwoord?

Om alvast de verwachtingen te managen: ik heb hét antwoord niet gevonden. Wel mogelijke delen van oplossingen. Maar laat ik eerst het fenomeen nader onderzoeken.

Een korte historie

Op de site Durftevragen.com is het een en ander te lezen over de geschiedenis, voor zover je het al een geschiedenis kan noemen met enkele jaren bestaan. Twee mannen bedachten dat als mensen vragen wat ze echt (oprecht) willen, de kans groot is dat er mensen zijn die hen daarbij helpen. Dus omdat je je kwetsbaar opstelt en een vraag durft te stellen aan je omgeving, wordt dat gewaardeerd door mensen en krijg je hulp.

Wat begon met een vermoeden, heeft zich – met 4 á 5 Durftevragens per week verspreid over heel Nederland en een dagelijkse tweetreach van meer dan 250.000 mensen- inmiddels in de praktijk ruimschoots bewezen. (bron: durftevragen.com)

Bekijk het onderstaande filmpje (2 min) voor het verhaal:

Afname werking #durftevragen

De laatste tijd merk ik zelf dat mijn eigen #dtv’s niet zo vaak meer beantwoord worden. Er komen überhaupt niet veel vragen met #dtv langs in mijn timeline. En als ze er zijn, dan zijn het soms meer statements dan vragen. Zoals deze:

Als er Nederlanders zijn die Taco heten, zouden er dan ook Mexicanen zijn die Pannekoek heten? #dtv

— Nick Muller (@_NickMuller_) June 7, 2013

Op Marketingfacts werd in 2011 al geschreven over de ‘misbruik’ van #dtv. Het gaat in dit artikel vooral om misbruik door bedrijven die reclame maken en daarbij de hashtag gebruiken. Helpers die zoeken op #dtv komen zo ook die reclame tegen dus je hebt een prima bereik! Heel veel sympathie wek je er dan weer niet mee..

Eigen experiment

Tijd voor een heus veldonderzoek. Ik stelde laatst de onderstaande durftevragen-vraag. Kennelijk was het een prikkelende vraag want ik kreeg er zomaar een paar antwoorden op. Van bekenden én onbekenden.

Ik vraag me af of deze hype van #dtv een beetje voorbij is. Weet niet goed hoe ik dit kan aantonen.

— Natalie Hensen (@Webgrrlnl) June 1, 2013

Zie ik het verkeerd of reageert vrijwel niemand meer op durf-te-vragen-vragen? Waar zijn de wijsneuzen met antwoorden gebleven? #dtv

— Natalie Hensen (@Webgrrlnl) June 1, 2013

De antwoorden:

@Webgrrlnl sinds gisteren weer. Eigenlijk altijd tijdgebrek maar soms kan je met 1 tweet iets voor iemand betekenen. Idealist! ; )

— Els van Kalleveen (@elsvankalleveen) June 1, 2013

@Webgrrlnl Volgens mij ook. Durf zelf niet meer te dtv'en….#passé

— Hilde (@bikkelharde) June 1, 2013

@Webgrrlnl De bedenkers van #dtv hebben daar volgens mij ook uitspraken over gedaan. Denk wel dat je gelijk hebt.

— Rick de Haan (@rickdus) June 1, 2013

@Webgrrlnl in pionierstijd volgden we massaal wildvreemden. Voorspellingen @Ruud_Paulusse uit 2009 zijn uitgekomen:nu vooral eigen kringetje

— Lampje040 (@Lampje040) June 1, 2013

@poolders @Webgrrlnl @Lampje040 @Ruud_Paulusse Komt ook omdat het niveau van de vragen is afgenomen. Mensen kunnen Google niet meer vinden.

— komkommersalade (@komkommersalade) June 2, 2013

Conclusie

Uit deze antwoorden is het lastig conclusies trekken. Is #dtv nu écht uit de mode geraakt of is de hype er gewoon vanaf? Mijn veldonderzoek toont in elk geval aan dat #dtv nog zeker niet een stille dood is gestorven. Ik blijf het in elk geval gewoon proberen als ik een vraag heb; niet geschoten is altijd mis!

Plaatje geleend van Shawn Campbell.

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: sociale media

Reacties

  1. Ed Sabel zegt

    22 juni 2013 om 09:29

    Interactie is sowieso afgenomen op Twitter door de expolosieve groei van besloten netwerken op vooral WhatsApp. Wel jammer…

    Beantwoorden
  2. Rick de Haan zegt

    22 juni 2013 om 09:31

    Daar merk ik niets van Ed..

    Beantwoorden
  3. Ed Sabel zegt

    22 juni 2013 om 09:34

    ik ook niet persoonlijk, want heb niet eens WhatsApp 😉 Kijk wel goed rond wat anderen doen…

    Beantwoorden
  4. Natalie zegt

    22 juni 2013 om 10:01

    @Ed jij weet idd mijn timeline nog goed te vullen! 😉

    Beantwoorden
  5. ed sabel zegt

    22 juni 2013 om 10:29

    Ja haha je moet ook geen conclusies trekken op basis van communiceren van Rick jou en mij natuurlijk #communicatiedieren

    Beantwoorden
  6. Natalie zegt

    22 juni 2013 om 20:36

    @Ed ik zou niet durven! 😉

    Beantwoorden
  7. @robcoers zegt

    24 juli 2013 om 17:39

    @Webgrrlnl goeie tip! #dtv is niet meer http://t.co/AOa9ddyfCS

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}