Een ware explosie van #durftevragen’s en #dtv’s waren een paar jaar geleden te vinden in mijn Twitter-timeline. Maar nu? Er lijkt niet veel gebruik meer van te worden gemaakt. Tijd om dat eens nader te onderzoeken.
Twitteraars helpen elkaar!
Ken je dat? Je hebt een prangende vraag en niemand in je directe omgeving weet het antwoord? Twitteraars hadden daar een paar jaar geleden iets op gevonden: het fenomeen #durftevragen of afgekort #dtv. Stel op Twitter je vraag met deze hashtag en je krijgt antwoord van wildvreemden die expertise hebben op dat gebied. Superhandig! Maar de laatste tijd lijkt de bereidheid van twitteraars om antwoorden te geven wat te zijn afgenomen. Hoe zou dat komen?
Hét antwoord?
Om alvast de verwachtingen te managen: ik heb hét antwoord niet gevonden. Wel mogelijke delen van oplossingen. Maar laat ik eerst het fenomeen nader onderzoeken.
Een korte historie
Op de site Durftevragen.com is het een en ander te lezen over de geschiedenis, voor zover je het al een geschiedenis kan noemen met enkele jaren bestaan. Twee mannen bedachten dat als mensen vragen wat ze echt (oprecht) willen, de kans groot is dat er mensen zijn die hen daarbij helpen. Dus omdat je je kwetsbaar opstelt en een vraag durft te stellen aan je omgeving, wordt dat gewaardeerd door mensen en krijg je hulp.
Wat begon met een vermoeden, heeft zich – met 4 á 5 Durftevragens per week verspreid over heel Nederland en een dagelijkse tweetreach van meer dan 250.000 mensen- inmiddels in de praktijk ruimschoots bewezen. (bron: durftevragen.com)
Bekijk het onderstaande filmpje (2 min) voor het verhaal:
Afname werking #durftevragen
De laatste tijd merk ik zelf dat mijn eigen #dtv’s niet zo vaak meer beantwoord worden. Er komen überhaupt niet veel vragen met #dtv langs in mijn timeline. En als ze er zijn, dan zijn het soms meer statements dan vragen. Zoals deze:
Op Marketingfacts werd in 2011 al geschreven over de ‘misbruik’ van #dtv. Het gaat in dit artikel vooral om misbruik door bedrijven die reclame maken en daarbij de hashtag gebruiken. Helpers die zoeken op #dtv komen zo ook die reclame tegen dus je hebt een prima bereik! Heel veel sympathie wek je er dan weer niet mee..
Eigen experiment
Tijd voor een heus veldonderzoek. Ik stelde laatst de onderstaande durftevragen-vraag. Kennelijk was het een prikkelende vraag want ik kreeg er zomaar een paar antwoorden op. Van bekenden én onbekenden.
De antwoorden:
Conclusie
Uit deze antwoorden is het lastig conclusies trekken. Is #dtv nu écht uit de mode geraakt of is de hype er gewoon vanaf? Mijn veldonderzoek toont in elk geval aan dat #dtv nog zeker niet een stille dood is gestorven. Ik blijf het in elk geval gewoon proberen als ik een vraag heb; niet geschoten is altijd mis!
Plaatje geleend van Shawn Campbell.
Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.
Ed Sabel zegt
Interactie is sowieso afgenomen op Twitter door de expolosieve groei van besloten netwerken op vooral WhatsApp. Wel jammer…
Rick de Haan zegt
Daar merk ik niets van Ed..
Ed Sabel zegt
ik ook niet persoonlijk, want heb niet eens WhatsApp 😉 Kijk wel goed rond wat anderen doen…
Natalie zegt
@Ed jij weet idd mijn timeline nog goed te vullen! 😉
ed sabel zegt
Ja haha je moet ook geen conclusies trekken op basis van communiceren van Rick jou en mij natuurlijk #communicatiedieren
Natalie zegt
@Ed ik zou niet durven! 😉
@robcoers zegt
@Webgrrlnl goeie tip! #dtv is niet meer http://t.co/AOa9ddyfCS