Nare Mensen. Ik kan er niet zo goed tegen. Krijg er jeuk van, word er boos, moe en gefrustreerd van. En Marktplaats heeft ze volop. Marktplaats is een virtuele markt voor het verhandelen van tweedehands spullen. Het lijkt zo’n mooie gedachte, we geven onze spullen een tweede leven waardoor geen verspilling ontstaat. Maar virtuele markten kennen de aloude principes van vraag en aanbod. En dus dolen op sites als Marktplaats Nare Mensen rond op zoek naar zo goedkoop mogelijk en NU.
Oké, oké, op Twitter was ik wat ongenuanceerder over Marktplaats met mijn hashtag #marktplaatszuigt. Maar eigenlijk kan Marktplaats maar deels iets aan het probleem doen. Welk probleem? Dat van de Nare Mensen op Marktplaats; de afzetters, liegebeesten en respectlozen. Ze zijn er veel, op Marktplaats. Niet dat ze elders niet te vinden zijn, maar mijn ervaring beperkt zich op dit moment tot Marktplaats.
Groot verschil tussen kopen en verkopen
Ik heb zelf een enkele keer iets gekocht via Marktplaats, mensen in mijn omgeving deden dat vaker en de verhalen daarover zijn overwegend positief. Mooie deal, goede spullen, goed geregeld. Maar vérkopen is een ander verhaal. Daarover ken ik vooral negatieve verhalen. En ik heb nu zelf ook behoorlijk slechte ervaringen opgedaan met het verkopen/kwijtraken van kasten en een tv.
Mijn ervaring
De televisie die ik kwijt wilde raken, was zo’n breedbeeld Philips met beeldbuis. Die wilde ik kwijt omdat we een platte hebben en de beeldbuis nogal in de weg stond. Hij werkte nog prima dus ik dacht eerst dat ik er wel iets voor kon krijgen. Bij de prijs koos ik voor n.o.t.k., nader overeen te komen. Er kwamen weinig, heel weinig reacties op. Iemand bood 15 euro maar dan moest het wel diezelfde middag opgehaald worden. Ik was aan het werk en kon niet zomaar iets regelen, dus ging het voor de bieder over. Ik had snel door dat dit niet ging werken en bood de tv gratis aan bij de Voedselbank. Nooit meer wat van gehoord.
Prijs: gratis
Toen toch op Marktplaats de prijs op gratis gezet en jawel, de reacties stróómden werkelijk binnen, nog geen minuut na het publiceren van de nieuwe prijs. Reacties van mensen met een RSS-feed op alles wat gratis is, denk ik. De eerste reageerder mailde ik dat ‘ie de tv mocht komen halen. Hij zou er om 18.00 uur zijn. Om 18.30 uur nog geen ophaler dus ik mailde nummer 2 en voor de zekerheid ook nummer 3 dat ze de tv mochten komen halen. Toen ik maar geen reacties kreeg, ging ik bellen. Dát moet toch in elk geval helpen.
Degenen die ik aan de lijn kreeg, beloofden me allen terug te bellen en geen van hen deed het. Na drie dagen kwam de allereerste meneer dan toch opdagen. We gingen het berghok in voor de tv, hij zag andere spullen staan en vroeg: “wilt u nog meer spullen kwijt?”, oftewel, mag ik nog meer van de troep hier gratis meenemen? Ik vermoed dat deze meneer de tv zou doorverkopen. Nou ja, oké, als het hem kennelijk wel lukt..
En de kasten? Die staan nog op Marktplaats. Eentje wordt mogelijk binnenkort opgehaald, maar ik geloof het pas als het echt zo is.
Nare Mensen
Mijn conclusie van dit alles is: Marktplaats trekt Nare Mensen aan. Mensen die denken voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, schandalig veel lager bieden dan de vraagprijs en niet blijken open te staan voor onderhandeling, mensen die zeggen langs te komen of terug te bellen en het niet doen, mensen die bieden en vervolgens hun bod intrekken als ze gemaild worden, überhaupt niet terugmailen of wel terugmailen maar dan mij met hun probleem opzadelen zoals deze reactie (het bedrag dat hij bood was redelijk schandalig te noemen):
Het meubelstuk dat u aanbiedt is wel heel specifiek. Bovendien had ik de kleur liever in licht beuken gehad. Maar voor dit bedrag zet ik me hier (met de transportkosten) wel overheen.
Wat doen we eraan?
Wat Marktplaats zou kunnen doen, is bieders verplichten zich aan hun (hoogste) bod te houden. Nu schiet je met al die biedingen totaal niets op, want mensen geven vaak geen gehoor als je contact met ze zoekt. Verder kan Marktplaats een ratingsysteem invoeren. Dat je kopers en verkopers kunt beoordelen op hun service en vriendelijkheid. Net als dat op andere plekken gebeurt, zoals bij bol.com. Dat iemand al 5 of 7 jaar lid is van Marktplaats, zegt niets, maar dan ook helemaal níets over hun betrouwbaarheid.
Ik denk dat deze veranderingen de Nare Mensen zou helpen om iets minder naar te zijn naar zijn medemens!
Foto geleend van Boyra.
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
[Blog] Marktplaats trekt nare mensen aan: Nare Mensen. Ik kan er niet zo goed tegen. Krijg er jeuk van, wo… http://t.co/cUj0rIghG2 #fb
Lisette zegt
Ben het helemaal met je eens Natalie! Rating is goed idee. Succes met de verkoop van je kasten! Bij ons komt Het Goed nog week eens spullen gratis ophalen, hoef je het in ieder geval niet zelf te sjouwen als je iets gratis weggeeft.
Natalie zegt
@Lisette: dank je! De volgende keer dat ik iets gratis heb, zal ik het zeker ook door zo’n organisatie laten ophalen. Jammer dat de Voedselbank niet meer had gereageerd.
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Hoi @Marktplaats ik heb over jullie geblogd en een paar ideeën bedacht om jullie site te verbeteren: http://t.co/2IJHyG9A1g
Lisette Kaptein (@lieskaptein) zegt
RT @Webgrrlnl: Hoi @Marktplaats ik heb over jullie geblogd en een paar ideeën bedacht om jullie site te verbeteren: http://t.co/2IJHyG9A1g
@peterbrouwer205 zegt
RT @Webgrrlnl: Hoi @Marktplaats ik heb over jullie geblogd en een paar ideeën bedacht om jullie site te verbeteren: http://t.co/2IJHyG9A1g
Petra zegt
Makkelijker gezegd dan gedaan: er zijn plenty ontraceerbare accounts en oplichters. Je maakt een gratis mailadres aan en start een nieuw account toch?
Natalie zegt
@Petra: daar heb je gelijk in. Misschien moeten leden dan ook hun adresgegevens opgeven?
Petra zegt
@natalie Ja maar hoe check je die?
Natalie zegt
@Petra: de inloggegevens per post sturen?
Petra zegt
@natalie Dat is enorm veel werk en kostbaar. Misschien kunnen ze ‘inloggen met je Twitter-/Facebook account toevoegen. Dat helpt misschien tegen anonimiteit.
Natalie zegt
@Petra: dat helpt voor degenen die dat hebben. 😉
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Wel jammer dat ik (nog?) geen reactie heb van @marktplaats op mijn blog over hen mét verbeterideeën. http://t.co/9XZbBWdiAs
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
@melaniezwama jaaa! http://t.co/9XZbBWdiAs
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
@melaniezwama @agneshouw check dit: http://t.co/ENl3WLI26O
@sterestherster zegt
Dat dus! #marktplaats RT @Webgrrlnl: @sterestherster Nare Mensen zijn het! http://t.co/Wz3rbJ6cns
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
@peekabee Nee, alleen nare: https://t.co/EQNeZScgSu
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
@bashoornnl Marktplaats vind ik een plek voor nare mensen, daar kom ik alleen indien hoogst noodzakelijk… https://t.co/EQNeZScgSu