Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Marktplaats trekt nare mensen aan

Marktplaats trekt nare mensen aan

21 september 2013 door Natalie Hensen 18 Reacties

Nare Mensen. Ik kan er niet zo goed tegen. Krijg er jeuk van, word er boos, moe en gefrustreerd van. En Marktplaats heeft ze volop. Marktplaats is een virtuele markt voor het verhandelen van tweedehands spullen. Het lijkt zo’n mooie gedachte, we geven onze spullen een tweede leven waardoor geen verspilling ontstaat. Maar virtuele markten kennen de aloude principes van vraag en aanbod. En dus dolen op sites als Marktplaats Nare Mensen rond op zoek naar zo goedkoop mogelijk en NU.

Market Day

Oké, oké, op Twitter was ik wat ongenuanceerder over Marktplaats met mijn hashtag #marktplaatszuigt. Maar eigenlijk kan Marktplaats maar deels iets aan het probleem doen. Welk probleem? Dat van de Nare Mensen op Marktplaats; de afzetters, liegebeesten en respectlozen. Ze zijn er veel, op Marktplaats. Niet dat ze elders niet te vinden zijn, maar mijn ervaring beperkt zich op dit moment tot Marktplaats.

Groot verschil tussen kopen en verkopen

Ik heb zelf een enkele keer iets gekocht via Marktplaats, mensen in mijn omgeving deden dat vaker en de verhalen daarover zijn overwegend positief. Mooie deal, goede spullen, goed geregeld. Maar vérkopen is een ander verhaal. Daarover ken ik vooral negatieve verhalen. En ik heb nu zelf ook behoorlijk slechte ervaringen opgedaan met het verkopen/kwijtraken van kasten en een tv.

Mijn ervaring

De televisie die ik kwijt wilde raken, was zo’n breedbeeld Philips met beeldbuis. Die wilde ik kwijt omdat we een platte hebben en de beeldbuis nogal in de weg stond. Hij werkte nog prima dus ik dacht eerst dat ik er wel iets voor kon krijgen. Bij de prijs koos ik voor n.o.t.k., nader overeen te komen. Er kwamen weinig, heel weinig reacties op. Iemand bood 15 euro maar dan moest het wel diezelfde middag opgehaald worden. Ik was aan het werk en kon niet zomaar iets regelen, dus ging het voor de bieder over. Ik had snel door dat dit niet ging werken en bood de tv gratis aan bij de Voedselbank. Nooit meer wat van gehoord.

Prijs: gratis

Toen toch op Marktplaats de prijs op gratis gezet en jawel, de reacties stróómden werkelijk binnen, nog geen minuut na het publiceren van de nieuwe prijs. Reacties van mensen met een RSS-feed op alles wat gratis is, denk ik. De eerste reageerder mailde ik dat ‘ie de tv mocht komen halen. Hij zou er om 18.00 uur zijn. Om 18.30 uur nog geen ophaler dus ik mailde nummer 2 en voor de zekerheid ook nummer 3 dat ze de tv mochten komen halen. Toen ik maar geen reacties kreeg, ging ik bellen. Dát moet toch in elk geval helpen.

Degenen die ik aan de lijn kreeg, beloofden me allen terug te bellen en geen van hen deed het. Na drie dagen kwam de allereerste meneer dan toch opdagen. We gingen het berghok in voor de tv, hij zag andere spullen staan en vroeg: “wilt u nog meer spullen kwijt?”, oftewel, mag ik nog meer van de troep hier gratis meenemen? Ik vermoed dat deze meneer de tv zou doorverkopen. Nou ja, oké, als het hem kennelijk wel lukt..

En de kasten? Die staan nog op Marktplaats. Eentje wordt mogelijk binnenkort opgehaald, maar ik geloof het pas als het echt zo is.

Nare Mensen

Mijn conclusie van dit alles is: Marktplaats trekt Nare Mensen aan. Mensen die denken voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, schandalig veel lager bieden dan de vraagprijs en niet blijken open te staan voor onderhandeling, mensen die zeggen langs te komen of terug te bellen en het niet doen, mensen die bieden en vervolgens hun bod intrekken als ze gemaild worden, überhaupt niet terugmailen of wel terugmailen maar dan mij met hun probleem opzadelen zoals deze reactie (het bedrag dat hij bood was redelijk schandalig te noemen):

Het meubelstuk dat u aanbiedt is wel heel specifiek. Bovendien had ik de kleur liever in licht beuken gehad. Maar voor dit bedrag zet ik me hier (met de transportkosten) wel overheen.

Wat doen we eraan?

Wat Marktplaats zou kunnen doen, is bieders verplichten zich aan hun (hoogste) bod te houden. Nu schiet je met al die biedingen totaal niets op, want mensen geven vaak geen gehoor als je contact met ze zoekt. Verder kan Marktplaats een ratingsysteem invoeren. Dat je kopers en verkopers kunt beoordelen op hun service en vriendelijkheid. Net als dat op andere plekken gebeurt, zoals bij bol.com. Dat iemand al 5 of 7 jaar lid is van Marktplaats, zegt niets, maar dan ook helemaal níets over hun betrouwbaarheid.

Ik denk dat deze veranderingen de Nare Mensen zou helpen om iets minder naar te zijn naar zijn medemens!

Foto geleend van Boyra.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Maatschappij Tags: lifestyle

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    21 september 2013 om 23:54

    [Blog] Marktplaats trekt nare mensen aan: Nare Mensen. Ik kan er niet zo goed tegen. Krijg er jeuk van, wo… http://t.co/cUj0rIghG2 #fb

    Beantwoorden
  2. Lisette zegt

    22 september 2013 om 01:05

    Ben het helemaal met je eens Natalie! Rating is goed idee. Succes met de verkoop van je kasten! Bij ons komt Het Goed nog week eens spullen gratis ophalen, hoef je het in ieder geval niet zelf te sjouwen als je iets gratis weggeeft.

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      22 september 2013 om 08:55

      @Lisette: dank je! De volgende keer dat ik iets gratis heb, zal ik het zeker ook door zo’n organisatie laten ophalen. Jammer dat de Voedselbank niet meer had gereageerd.

      Beantwoorden
  3. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    22 september 2013 om 09:00

    Hoi @Marktplaats ik heb over jullie geblogd en een paar ideeën bedacht om jullie site te verbeteren: http://t.co/2IJHyG9A1g

    Beantwoorden
  4. Lisette Kaptein (@lieskaptein) zegt

    22 september 2013 om 10:58

    RT @Webgrrlnl: Hoi @Marktplaats ik heb over jullie geblogd en een paar ideeën bedacht om jullie site te verbeteren: http://t.co/2IJHyG9A1g

    Beantwoorden
  5. @peterbrouwer205 zegt

    22 september 2013 om 12:19

    RT @Webgrrlnl: Hoi @Marktplaats ik heb over jullie geblogd en een paar ideeën bedacht om jullie site te verbeteren: http://t.co/2IJHyG9A1g

    Beantwoorden
  6. Petra zegt

    22 september 2013 om 14:45

    Makkelijker gezegd dan gedaan: er zijn plenty ontraceerbare accounts en oplichters. Je maakt een gratis mailadres aan en start een nieuw account toch?

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      22 september 2013 om 15:37

      @Petra: daar heb je gelijk in. Misschien moeten leden dan ook hun adresgegevens opgeven?

      Beantwoorden
  7. Petra zegt

    22 september 2013 om 16:02

    @natalie Ja maar hoe check je die?

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      22 september 2013 om 16:09

      @Petra: de inloggegevens per post sturen?

      Beantwoorden
  8. Petra zegt

    22 september 2013 om 16:51

    @natalie Dat is enorm veel werk en kostbaar. Misschien kunnen ze ‘inloggen met je Twitter-/Facebook account toevoegen. Dat helpt misschien tegen anonimiteit.

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      22 september 2013 om 17:45

      @Petra: dat helpt voor degenen die dat hebben. 😉

      Beantwoorden
  9. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    23 september 2013 om 18:05

    Wel jammer dat ik (nog?) geen reactie heb van @marktplaats op mijn blog over hen mét verbeterideeën. http://t.co/9XZbBWdiAs

    Beantwoorden
  10. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    29 september 2013 om 21:09

    @melaniezwama jaaa! http://t.co/9XZbBWdiAs

    Beantwoorden
  11. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    5 januari 2015 om 09:24

    @melaniezwama @agneshouw check dit: http://t.co/ENl3WLI26O

    Beantwoorden
  12. @sterestherster zegt

    3 februari 2015 om 18:12

    Dat dus! #marktplaats RT @Webgrrlnl: @sterestherster Nare Mensen zijn het! http://t.co/Wz3rbJ6cns

    Beantwoorden
  13. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    7 mei 2017 om 22:33

    @peekabee Nee, alleen nare: https://t.co/EQNeZScgSu

    Beantwoorden
  14. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    1 juni 2020 om 11:31

    @bashoornnl Marktplaats vind ik een plek voor nare mensen, daar kom ik alleen indien hoogst noodzakelijk… https://t.co/EQNeZScgSu

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}