Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Waarom ik nooit aan Candy Crush begin

Waarom ik nooit aan Candy Crush begin

27 december 2013 door Natalie Hensen 8 Reacties

Ja hoor, de zoveelste Facebook-uitnodiging om een spelletje te spelen. Het maakt niet uit of ik ze blokkeer, volgende week is er weer een nieuw spelletje dat zijn weg naar mijn Facebook-meldingen weet te vinden. Ik heb besloten niet, nooit aan dit soort spelletjes te beginnen. Ik zal je uitleggen waarom.

candy crush

Ik houd van spelletjes spelen! Maar Candy Crush Saga en al die andere spellen zijn meestal nogal simpele spellen. Daar zou ik normaal gesproken snel op uitgekeken zijn. Maar er zit bij dit soort spelletjes een addertje onder het gras. Een verslavend addertje. Je blijft namelijk spelen om telkens een level hoger te komen. 42bis’er Martin Specken ervoer de verslaving bij Candy Crush toen hij de gebruikerservaring ervan testte. Je kúnt het spel uitspelen, maar hoeveel tijd gaat daarin zitten? En hoeveel gezeur bij vrienden en familie om levens?

Hoe werkt Candy Crush?

Candy Crush is de populairste app voor iPhone en iPad. Logisch, als iedereen zo aan je hoofd blijft zeuren om het vooral ook te gaan spelen en levens uit te wisselen. Volgens de site Candycrushers.nl (update 2019: site is offline) (kijk uit, alleen voor echte Candy Crushers..) spelen wereldwijd 45 miljoen mensen dit spel. Ze leggen ook uit hoe het spelletje werkt:

Het spelletje draait om het maken van combinaties met snoepjes. Er wordt een figuur getoond met daarin snoepjes waarmee combinaties moeten worden gemaakt. Wanneer jij een combinatie maakt, dan verdwijnen deze snoepjes en krijg jij daar punten voor. Voor elk level moet je de doelstelling behalen en dan mag jij vervolgens door naar het volgende level. Op dit moment heeft de game 500 normale levels en 65 levels in de Droomwereld. Binnenkort worden er echter weer nieuwe levels uitgebracht. Kenmerkend aan het spelletje is dat het heel verslavend is. (bron)

Verslavend

Combinaties van snoepjes maken. Jaja. Een beetje schuiven met gekleurde blokjes dus. Maar het werkt blijkbaar, schrijft ook Ellie Gibson, die in haar blog een aantal mythes ontrafelt over het spel (“het is géén Bejewled, niet voor vrouwen van middelbare leeftijd en geen massale geldklopperij: het is best een goed spel..”). Ik wil alleen niet dat het bij mij werkt. De Belgische site Het Laatste Nieuws zegt te weten waarom het zo verslavend is (want dat lazen ze op het blog Gamasutra):

(…) een “aangename pijn”, waarbij zogenaamde beloningsmechanismes er voor zorgen dat een gebruiker niet meer in staat is om weloverwogen keuzes te maken over de kostprijs en waarde van zulke producten. (bron)

NBC News interviewt ene Gordon die verslaafd raakte aan Candy Crush:

Gordon is one of the few who’s had his fill. “The tipping point,” Gordon said, “was wanting to be a person again.” The endless challenge of “Candy Crush” became too persuasive. Gordon never wanted to spend money to get the extra moves that made beating a level easier, so instead he’d compulsively revisit levels until he found a way to beat them. (bron)

Gratis.. of toch niet?

Dus dat is ook nog zo’n ding. Het spel verleid je constant om geld uit te geven. 99 cent hier, een paar euro daar. Want dan kun je verder komen! Maar wel doen alsof het een gratis spel is. Dus ja, ik vind het wel degelijk geldklopperij. En je moet ook nog eens ontzettend geluk hebben in dit spel, aldus een blogger.

Tijdverspilling

Ik ben een afronder; ik houd niet van losse eindjes, dingen die niet af zijn. Dus ik weet dat ik zo’n spel maar zou blijven doorspelen, tot het bittere eind. En dat ik daarom veel, heel veel, tijd zou verspillen. Tijd die ik ook aan leukere en nuttiger activiteiten kan besteden. Want, beste Candy Crush-speler, geef toe, het ís niet eens echt een leuk spel. Maar je wil gewoon winnen, verder komen en het spel uitspelen. Dat is het.

Ik ga daarom uit zelfbescherming niet in op al die uitnodigingen. Niet omdat ik jullie niet wil helpen met levens of granen of wat dan ook. Dat jullie het weten.

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Games Tags: apps, games, verslaving

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    27 december 2013 om 10:55

    [Blog] Waarom ik nooit aan Candy Crush begin: Ja hoor, de zoveelste Facebook-uitnodiging om een spelletje … http://t.co/A7dCS7QQxW #fb

    Beantwoorden
  2. Zij van hem zegt

    28 december 2013 om 19:45

    Heel herkenbaar. Ik weiger ook altijd, want als ik eenmaal begin…. En die tijd kan ik echt beter gebruiken 😉

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      29 december 2013 om 17:39

      @Zij van hem: wij begrijpen elkaar! 😉

      Beantwoorden
  3. @jacomijn74 zegt

    30 december 2013 om 23:56

    Dat heeft ze goed uitgelegd!! Ik doe er niet aan mee! #CandyCrush #Spel #Verslavend
    http://t.co/8wiGMsuBID

    Beantwoorden
  4. CandyCrush zegt

    2 januari 2014 om 01:56

    Candy Crush Saga Cheats is een website waar je een hoop waardevolle Candy Crush cheats kunt uitproberen. Zo maak je het spel wat gemakkelijker voor jezelf, zonder dat je te veel in-app aankopen hoeft te doen!

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      2 januari 2014 om 10:43

      @CandyCrush eh ja, bedankt voor de tip hoor!

      Beantwoorden
  5. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    2 januari 2014 om 10:48

    Schrijf je op waarom je toch vooral NIETS wil met Candy Crush, krijg je een reactie van een cheatsite.. hé, bedankt! http://t.co/n181ButaYr

    Beantwoorden
  6. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    2 mei 2017 om 12:48

    Tijdens inspiratiesessie communicatievak: “Probeer Candy Crush eens uit, heel verslavend!” Eh ja, daarom juist niet https://t.co/8sTpdq5zV3

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}