Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Apple: merk voor de gemaksgeoriënteerde mens

Apple: merk voor de gemaksgeoriënteerde mens

3 juni 2014 door Natalie Hensen Reageer

Applegekkies en iPhonefreaks: ze zijn er veel in mijn vrienden- en kennissenkring. Van die mensen die de iPhone of iMac als hét antwoord zien voor al hun problemen. Want Apple is de beste. De mooiste. De coolste. Denk je er ook zo over? Lees dit blog dan niet: je loopt kans te ontnuchteren en de liefde van je leven te verliezen.

Robert Scoble, the first iPad man at Apple Store Palo Alto

Enkele kleding-, schoen- en drankmerken, sommige auto’s en winkels benaderen het misschien, maar Apple komt als enige merk zó dicht in de buurt van een religie. Fanatiek fan zijn ze, die Applegekkies. En ook veelal materialistisch ingesteld, gericht op vermaak en uiterlijk vertoon. De gemaksgeoriënteerde mens dus.

grafiek met titel 'religious extremism' waarin Apple het hoogst scoort

Waar komt die gekkigheid vandaan en, nog belangrijker, kun je er ook weer vanaf komen?

Mijn twee problemen met Apple

Ik geef toe, ik ben best wel anti-Apple en ik zal je uitleggen waarom. Ten eerste houd ik van open source en dat zijn de spullen van Apple juist niet. Iets is open source als het na te bouwen is omdat de broncode is vrijgegeven. Iemand kan die code gebruiken om er iets beters van maken. Door te delen, komen we verder. Ik houd van delen en elkaar verder helpen. Apple houdt niet van delen, maar doet aan closed source. De broncode is geheim en alleen ontwikkelaars bij Apple bepalen wat je met het apparaat kan.

Ten tweede vind ik het geld dat je voor Applespullen moet uitgeven een groot minpunt. Ik zie fans van Apple heel veel geld uitgeven voor elke keer weer die nieuwste dure iPhone met weer allemaal nieuwe en dure randapparatuur (zoals opladers), want de oude werken dan allemaal niet meer. En superhandig als je naast de iPhone dan ook andere apparatuur van Apple hebt, want die kun je dan aan elkaar koppelen. Ja leuk, maar die kosten dan nóg meer geld.

Slechte 1-aprilgrap

Wie mij een beetje kent, weet dat ik geen Applegekkie ben. Dus ik dacht: mijn Twittervolgers trappen vast niet in een flauw 1-aprilgrapje. Ik zei op 31 maart:

Ik ga morgen maar een iPhone kopen denk ik.

— Natalie Hensen (@Webgrrlnl) March 31, 2014

Diverse iPhonefreaks trapten erin en juichten mijn voornemen van harte toe. Toen ik ze vroeg naar de datum van mijn aankoop, viel het kwartje en kreeg ik een paar onsportieve reacties terug:

reacties 1-aprilgrap

Dit maakte me nog nieuwsgieriger naar wat een merk als Apple met je kan doen.

Wat is er leuk aan Apple?

Waarom zijn zoveel mensen fan van Apple? In september 2013 bleek dat Apple letterlijk het meest waardevolle merk (premium) ter wereld was. Het businessmodel van oprichter Steve Jobs bestaat er volgens wetenschappers Montgomerie en Roscoe uit ‘de klant te bezitten’.

In short, the Apple business model is designed to drive consumers into its ecosystem and then hold them there, which has been hugely successful to date and has allowed Apple to wield enormous power in the end-to-end supply chain.

De producten van Apple ademen Apple. Van het Appledesign tot en met de Applewinkels, alles is uniek en niets wordt aan het toeval overgelaten.

Steve Jobs en zijn why

De man die Apple heeft gebracht waar het nu staat, is Steve Jobs. Hij heeft er alles aan gedaan om met zijn producten een gevoel over te brengen. Je hebt vast wel gehoord van de gouden cirkel van Simon Sinek. De belangrijkste cirkel is deze theorie de binnenste, de why: wat wil je overbrengen met je merk? Waar doe je het voor? Apple is het beste voorbeeld dat Sinek heeft voor het invullen van de gouden cirkel. Apple heeft namelijk een visie (think different, touching is believing) en daar gaan mensen voor!

Feel the love

Marketingdeskundige Martin Lindstrom constateerde dat consumenten daadwerkelijk liefde voelen bij het merk. Aha, dan begrijp ik de reacties wel als je Applefans beledigt. Het is alsof je naar doet over hun grote liefde.

Een merk als religie

Volgens onderzoek van Lindstrom wordt in het hoofd van Appleliefhebbers het religieus gebied actief bij het zien van plaatjes van iPhones, iPads en iPods. Hij benoemde 10 ervaringen die alle grote religies hebben en Applegebruikers dus ook:

  1. Gevoel van ergens bij horen
  2. Heldere visie
  3. Macht over de vijand
  4. Zintuiglijk
  5. Storytelling
  6. Grootsheid
  7. Evangelisme
  8. Symbolen
  9. Mysterie
  10. Rituelen

Is de liefde uitgeblust?

Steve Jobs leeft niet meer en de vraag is of de liefde voor het merk uitgeblust raakt. De eerste tekenen zijn daar. De opvolger van Jobs, Tim Cook, lijkt de why van Apple uit het oog te verliezen door zijn keuze voor het uitbrengen van een (iets) goedkopere plastic iPhone. Dat zou in de tijd van Jobs nooit gebeurd zijn. Dat je het meest waardevolle merk bent, kan ook betekenen dat een bredere doelgroep je heeft gevonden. Dat je nu ook praktische kopers aan je hebt verbonden, die voor een aanbieding gaan. Twitteraar Esther Keizer denkt dat de groep early adopters ondertussen al is overgestapt op iets anders. Toch zie ik elders op internet en om me heen genoeg voorbeelden van doorgeslagen Appleliefde, zoals deze:

@Webgrrlnl @Kimsalabimmie neehee, mijn iPhone is m'n kindje. En zoveel meer dan dat.

— Lenneke Manschot (@freelennse) May 4, 2014

Applegekkies: gemaksgeoriënteerden

Misschien is het gewoon een bepaald type mens dat Applegekkie is. Motivaction heeft op basis van uitgebreide databases een indeling gemaakt van menstypen. Een van die typen is de gemaksgeoriënteerde mens:

De impulsieve en passieve consument die in de eerste plaats streeft naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven

Verder staat er onder leefstijl van dit type: materialistisch, vermaak- en ervaringsgericht en hechten aan uiterlijk vertoon. Maar niets over innovatief zijn. Hier zie je duidelijk het prototype Applefan in terug. Ze zijn dus helemaal niet zo modern en innovatief als ze zelf denken..

Kun je er vanaf komen?

Natuurlijk kan dat! Is het bovenstaande voor jou niet voldoende om je energie op andere, belangrijker zaken te richten dan je Appleproducten? Je wil eigenlijk wel af van die verslavende geluksgevoelens die je hebt bij Apple? Zoals het gaat met een verboden liefde: kies voor een harde breuk en kijk niet om. Dus: verkoop die iPhone of iPad (daar krijg je vast een mooie prijs voor), koop voor dat geld twee Androidtelefoons en een tablet en wees weer gelukkig!

Plaatje geleend van Kindofnormal.nl, foto van Jun Seita.

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: lifestyle

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}