Applegekkies en iPhonefreaks: ze zijn er veel in mijn vrienden- en kennissenkring. Van die mensen die de iPhone of iMac als hét antwoord zien voor al hun problemen. Want Apple is de beste. De mooiste. De coolste. Denk je er ook zo over? Lees dit blog dan niet: je loopt kans te ontnuchteren en de liefde van je leven te verliezen.
Enkele kleding-, schoen- en drankmerken, sommige auto’s en winkels benaderen het misschien, maar Apple komt als enige merk zó dicht in de buurt van een religie. Fanatiek fan zijn ze, die Applegekkies. En ook veelal materialistisch ingesteld, gericht op vermaak en uiterlijk vertoon. De gemaksgeoriënteerde mens dus.
Waar komt die gekkigheid vandaan en, nog belangrijker, kun je er ook weer vanaf komen?
Mijn twee problemen met Apple
Ik geef toe, ik ben best wel anti-Apple en ik zal je uitleggen waarom. Ten eerste houd ik van open source en dat zijn de spullen van Apple juist niet. Iets is open source als het na te bouwen is omdat de broncode is vrijgegeven. Iemand kan die code gebruiken om er iets beters van maken. Door te delen, komen we verder. Ik houd van delen en elkaar verder helpen. Apple houdt niet van delen, maar doet aan closed source. De broncode is geheim en alleen ontwikkelaars bij Apple bepalen wat je met het apparaat kan.
Ten tweede vind ik het geld dat je voor Applespullen moet uitgeven een groot minpunt. Ik zie fans van Apple heel veel geld uitgeven voor elke keer weer die nieuwste dure iPhone met weer allemaal nieuwe en dure randapparatuur (zoals opladers), want de oude werken dan allemaal niet meer. En superhandig als je naast de iPhone dan ook andere apparatuur van Apple hebt, want die kun je dan aan elkaar koppelen. Ja leuk, maar die kosten dan nóg meer geld.
Slechte 1-aprilgrap
Wie mij een beetje kent, weet dat ik geen Applegekkie ben. Dus ik dacht: mijn Twittervolgers trappen vast niet in een flauw 1-aprilgrapje. Ik zei op 31 maart:
Diverse iPhonefreaks trapten erin en juichten mijn voornemen van harte toe. Toen ik ze vroeg naar de datum van mijn aankoop, viel het kwartje en kreeg ik een paar onsportieve reacties terug:
Dit maakte me nog nieuwsgieriger naar wat een merk als Apple met je kan doen.
Wat is er leuk aan Apple?
Waarom zijn zoveel mensen fan van Apple? In september 2013 bleek dat Apple letterlijk het meest waardevolle merk (premium) ter wereld was. Het businessmodel van oprichter Steve Jobs bestaat er volgens wetenschappers Montgomerie en Roscoe uit ‘de klant te bezitten’.
In short, the Apple business model is designed to drive consumers into its ecosystem and then hold them there, which has been hugely successful to date and has allowed Apple to wield enormous power in the end-to-end supply chain.
De producten van Apple ademen Apple. Van het Appledesign tot en met de Applewinkels, alles is uniek en niets wordt aan het toeval overgelaten.
Steve Jobs en zijn why
De man die Apple heeft gebracht waar het nu staat, is Steve Jobs. Hij heeft er alles aan gedaan om met zijn producten een gevoel over te brengen. Je hebt vast wel gehoord van de gouden cirkel van Simon Sinek. De belangrijkste cirkel is deze theorie de binnenste, de why: wat wil je overbrengen met je merk? Waar doe je het voor? Apple is het beste voorbeeld dat Sinek heeft voor het invullen van de gouden cirkel. Apple heeft namelijk een visie (think different, touching is believing) en daar gaan mensen voor!
Feel the love
Marketingdeskundige Martin Lindstrom constateerde dat consumenten daadwerkelijk liefde voelen bij het merk. Aha, dan begrijp ik de reacties wel als je Applefans beledigt. Het is alsof je naar doet over hun grote liefde.
Een merk als religie
Volgens onderzoek van Lindstrom wordt in het hoofd van Appleliefhebbers het religieus gebied actief bij het zien van plaatjes van iPhones, iPads en iPods. Hij benoemde 10 ervaringen die alle grote religies hebben en Applegebruikers dus ook:
- Gevoel van ergens bij horen
- Heldere visie
- Macht over de vijand
- Zintuiglijk
- Storytelling
- Grootsheid
- Evangelisme
- Symbolen
- Mysterie
- Rituelen
Is de liefde uitgeblust?
Steve Jobs leeft niet meer en de vraag is of de liefde voor het merk uitgeblust raakt. De eerste tekenen zijn daar. De opvolger van Jobs, Tim Cook, lijkt de why van Apple uit het oog te verliezen door zijn keuze voor het uitbrengen van een (iets) goedkopere plastic iPhone. Dat zou in de tijd van Jobs nooit gebeurd zijn. Dat je het meest waardevolle merk bent, kan ook betekenen dat een bredere doelgroep je heeft gevonden. Dat je nu ook praktische kopers aan je hebt verbonden, die voor een aanbieding gaan. Twitteraar Esther Keizer denkt dat de groep early adopters ondertussen al is overgestapt op iets anders. Toch zie ik elders op internet en om me heen genoeg voorbeelden van doorgeslagen Appleliefde, zoals deze:
Applegekkies: gemaksgeoriënteerden
Misschien is het gewoon een bepaald type mens dat Applegekkie is. Motivaction heeft op basis van uitgebreide databases een indeling gemaakt van menstypen. Een van die typen is de gemaksgeoriënteerde mens:
De impulsieve en passieve consument die in de eerste plaats streeft naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven
Verder staat er onder leefstijl van dit type: materialistisch, vermaak- en ervaringsgericht en hechten aan uiterlijk vertoon. Maar niets over innovatief zijn. Hier zie je duidelijk het prototype Applefan in terug. Ze zijn dus helemaal niet zo modern en innovatief als ze zelf denken..
Kun je er vanaf komen?
Natuurlijk kan dat! Is het bovenstaande voor jou niet voldoende om je energie op andere, belangrijker zaken te richten dan je Appleproducten? Je wil eigenlijk wel af van die verslavende geluksgevoelens die je hebt bij Apple? Zoals het gaat met een verboden liefde: kies voor een harde breuk en kijk niet om. Dus: verkoop die iPhone of iPad (daar krijg je vast een mooie prijs voor), koop voor dat geld twee Androidtelefoons en een tablet en wees weer gelukkig!
Plaatje geleend van Kindofnormal.nl, foto van Jun Seita.
Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.
Geef een reactie