Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » De selfie-campagne als marketingtactiek, dat kan beter!

De selfie-campagne als marketingtactiek, dat kan beter!

8 juli 2014 door Natalie Hensen 1 Reactie

“Maak een selfie met ons product en maak kans op…” Komt dit je bekend voor? Veel bedrijven en organisaties springen de laatste tijd maar wat graag in op de selfie-hype. Wat hot is, werkt ook voor ons, lijken ze te denken. Ik denk dat dit alleen geldt als je het goed doet en er zijn er maar weinig die dat kunnen.

cat selfie

Wat is een selfie?

Een selfie is een zelfportret dat je deelt op een sociaal netwerk zoals Twitter, Facebook of Instagram. Superauthentiek! Je neemt de foto met je smartphone in je hand waardoor je bar weinig van de achtergrond ziet. En je trekt het liefst nog een gekke bek. Een droge uitleg van hoe je een selfie maakt vond ik op YouTube. Selfie was in 2013 het woord van het jaar!

Waarom selfies?

Waarom doen mensen dit en waarom moedigen ze elkaar aan? Daar zijn wel ideeën over; lees bijvoorbeeld over onze pogingen onszelf niet te vergeten in deze vloeibare wereld op dit sociologieblog. De ene na de andere variant van de selfie is populair en er worden steeds maar nieuwe hype-varianten bedacht. Er gebeuren zelfs dodelijke ongelukken door deze hypes. En ja, ik noem al die selfie-varianten hypes en geen trends. Ze waaien weer over, net als andere hypes; ken je planking, owling en batmanning nog?

Meldpunt

Je vindt selfies helemaal te gek of je hebt er niks mee, meer smaken zijn er eigenlijk niet. Ik behoor tot de laatste categorie en moest dan ook erg lachen om het in memoriam-filmpje dat werd gemaakt ter gelegenheid van de Webby Awards van 2014. Ik ben duidelijk niet de enige die klaar is met de selfie. Kijk maar eens naar het artikel van Edwin Vlems op Marketingfacts en zijn onlangs opgerichte Meldpunt Selfie-campagnes.

Wat je (als organisatie) niet moet doen

Maar goed, dan nu iets over selfie-campagnes en wat veelgemaakte fouten zijn van bedrijven.

1. Ongepaste selfie-campagnes

Stel, je staat met een groep vrienden te praten en je wisselt persoonlijke informatie met elkaar uit. Dan ineens komt een vreemde erbij staan die iedereen een hand geeft en doet alsof hij bij jullie vriendengroep hoort. Dat is toch raar en ongepast? En dat is precies hoe veel selfie-campagnes van bedrijven zijn: ongepast. Zelfportretten zijn heel persoonlijk en al deel je ze met de wereld door ze op Facebook of Twitter te zetten, de intentie is om jezelf aan je vrienden en volgers te laten zien; aan zij die jou kennen en de humor van de foto snappen. Daar moeten bedrijven buiten blijven.

2. Weinig effectieve selfie-campagnes

Selfie-campagnes als winactie werken niet. De selfies zijn namelijk niet geloofwaardig. Zelfs als een aantal mensen zo gek is dat ze een zelfportret maken met een bepaald product in de hand, gaat dat je dan langetermijnwinsten opbrengen? Gaan meer mensen het product kopen of denkt iedereen ‘oh, die doet zeker mee met een winactie’ en scrollen ze door? Krijg je meer engagement met een selfie-campagne als winactie? Het kan, maar er zijn effectievere manieren.

3. Imagoverpulverende selfie-campagnes

Een selfie-campagne kan zelfs tegen je werken als volgers je op de hak nemen. Bijvoorbeeld door de actievoorwaarden op creatieve wijze aan te passen waardoor imagoschade kan ontstaan. Een overzees voorbeeld hiervan is de New Yorkse politie die inwoners vroeg om foto’s (niet per se selfies) van politieagenten te maken en te posten met de hashtag #mynypd. De bedoeling was een serie leuke foto’s die inzicht geven in het politiewerk, maar de uitkomst was dat veel mensen slechte politieoptredens op de gevoelige plaat vastlegden. Oeps.

4. Onoriginele selfie-campagnes

Waar ik erg van gruwel is de neiging om het woord selfie te verbasteren, speciaal voor de campagne. Soms zijn het ook gewone ‘creatievelingen’ die zo’n nieuwe term bedenken. Je hebt bijvoorbeeld de stemfie (selfie in stemhokje), zwerfie (selfie van zwerfafval dat je weggooit), de belfie (selfie van je kont), de snelfie (selfie tijdens niezen) en de suicide selfie. Om het origineel aan te pakken met een selfie-campagne moet je blijkbaar van hele goede huize komen. En dat komen de meeste van ons niet. Dus laat het dan maar.

Hoe moet het dan wel?

Gelukkig zijn er ook voorbeelden van goede selfie-campagnes! Kenmerkend voor deze campagnes is dat bedrijven een manier hebben gevonden om aan te sluiten bij een al eerder ontstane gewoonte van hun doelgroep en dit een klein beetje aanpassen. Drie voorbeelden:

No Makeup-selfies

In twee dagen werd 2 miljoen euro opgehaald voor het kankerfonds. Hoe? Het begon met de 81-jarige actrice Kim Novak die veel kritiek kreeg tijdens de Oscar-uitreikingen vanwege de zichtbaar vele plastisch chirurgische ingrepen. De Britse schrijfster Laura Lippman plaatste om Novak te steunen vervolgens een #nomakeupselfie met ook de hashtag #breastcancerawareness, omdat Novak borstkanker had overwonnen. Veel vrouwen en #nomakeupselfies volgden en het Britse kankeronderzoeksinstituut sprong er handig op in! Ze gaven eerlijk aan dit niet gestart te zijn, maar dat ze ook heel blij zijn met financiële steun. Et voila, in twee dagen hadden ze veel geld ingezameld.

Kledingselfies

Op je kleding ben je trots, want die heb je met zorg uitgezocht en die passen bij wie je bent en wat je wil uitstralen. Logisch dat je dat ook wel eens aan de buitenwereld wil laten zien. Wie kent deze in de spiegel genomen selfies niet? Kledingmerk Josh V speelde er handig op in. Wie selfies maakt met kleding van Josh V en daarbij de hashtag #JOSHV maakt kans benoemd te worden tot Josh V-lover van de maand!

#OOTD en Zappos

Een nog mooiere actie vind ik die van Zappos. Dit Amerikaanse schoenenmerk (ze verkopen ook kleding) zag op Instagram de hashtag #OOTD (Outfit Of The Day) met zo’n 30 miljoen foto’s en dacht, daar moeten we iets mee. Ze riepen mensen op bij hun selfies de hashtag #NextOOTD te zetten. In ruil daarvoor krijgen de Instagrammers een persoonlijke aanbeveling van een stylist in dienst van Zappos. En dat is een groot succes, want wie wil dat nou niet?!

Haak aan, niet af

Nu weet je wat je wel en vooral niet moet doen als je een selfie-campagne overweegt. De belangrijkste les: sluit aan bij wat al online gebeurt, in plaats van zelf een domme win-actie te verzinnen.

En jij? Wat vind jij van selfie-campagnes? En welke campagne vind jij wel (of juist niet) gelukt? Ik lees het graag in de comments.

Foto geleend van Sandra Jovanovic.

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: contentmarketing, fotografie

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    8 juli 2014 om 08:21

    [Blog] De selfie-campagne als marketingtactiek, dat kan beter!:
    “Maak een selfie met ons product en maak … http://t.co/O2l7BaR8C5 #fb

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}