Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Wie is Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Advies & Content
    • Community’s
  • Trainingen social media
  • Blog
  • Contact
Home » Sociaal netwerk Ello: hype of blijvertje?

Sociaal netwerk Ello: hype of blijvertje?

30 december 2014 door Natalie Hensen Reageer

Ello is een van de nieuwere sociale netwerken die een plaats proberen te veroveren in de wereld die gedomineerd wordt door Facebook, Twitter en LinkedIn. En oh ja, vergeet Instagram, Tumblr en Snapchat niet. Hoe werkt die stoelendans en lukt het Ello een plekje te krijgen? Of is het sociale netwerk gedoemd tot mislukken?

Ello

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor sociale netwerken. Bij mij staat Twitter al jaren op nummer 1. Dan volgt een hele tijd niets en dan komen pas kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Waarom? Omdat Twitter voor mij op dit moment in een behoefte voorziet, blijkbaar. Die andere kanalen niet of in mindere mate.

Regelmatig komen er nieuwe sociale netwerken bij en soms probeer ik zo’n nieuwe ook uit. Om te ervaren wat het is en of het iets is waar ik blij van word. Voor een deel is succes van zo’n sociaal netwerk afhankelijk van het aantal mensen dat zich er aanmeldt en berichten plaatst. Als het een spookstad is, heb ik er ook niets te zoeken, hoe fijn het netwerk ook lijkt te zijn. Hoe het zit met Ello? Daar spookt het…

Ello: verbinden, creëren en het leven vieren

Veel mensen zullen zich verzadigd voelen als het gaat om deelname aan sociale netwerken. Dus waarom zou je je dan nog op een nieuw netwerk aanmelden? Die gedachte snappen ze bij Ello heel goed. In hun manifest leggen ze uit dat ze iets nieuws willen bieden; de gebruikers van het netwerk zijn niet meer het product dat verkocht wordt aan bedrijven. Het netwerk is een plek om te verbinden, te creëren en het leven te vieren. Zonder advertenties.

Die gedachte spreekt mij aan dus ik heb mij aangemeld. Maar het is er niet bepaald druk te noemen. Interessant vond ik de vraag die Frank Meeuwsen stelde op Ello, vast bij wijze van experiment: wat zou helpen om Ello een actieve community te maken? Een heel duidelijk antwoord konden de reageerders hier niet op verzinnen, meer dan: het moet makkelijker worden om interessante leden te vinden.

Ello in de aandacht

In de afgelopen maanden is Ello z’n 6.700 keer genoemd op sociale media, volgens een analyse van Obi4Wan. Ter vergelijking: Facebook wordt in dezelfde periode ruim 1,5 miljoen keer genoemd. Rond eind september was er voor Ello een piek in Nederland, toen Facebook weer eens negatief in het nieuws was vanwege het aanpassen van de voorwaarden. Daarna kabbelt Ello op social media door met 20-40 berichten per dag.

Her en der zijn er blogs geschreven over Ello. Herman Couwenbergh vraagt zich af of hij Ello moet gaan gebruiken of niet. Zijn conclusie is niet ja of nee; het is volgens Couwenbergh afwachten of Ello echt iets gaat worden of niet. Frank Snijders zegt bij Social Embassy dat hij Ello ziet als een eendagsvlieg. 42bis’er Erik Hooijer was in oktober nog positief nieuwsgierig naar hoe Ello verder zou ontwikkelen, maar is daar inmiddels niet meer actief.

Interessant om te zien is de tagcloud: welke woorden gebruiken mensen in relatie tot Ello?

Tagcloud Ello

Ello een deceptie?

Het zijn niet allemaal even positieve woorden. Veel mensen geloven er niet zo in, blijkt. Sommigen noemen het zelfs een deceptie. Via Twitter stelde 42bis’er Bouke Vlierhuis de vraag of iemand nog wel eens iets doet met Ello. De reacties? Twitteraars geven aan er snel weer weg te zijn gegaan, er gebeurde niet veel. Volgens Bouke had Ello naar Seth Godin moeten luisteren; eerst een goed en onderscheidend product neerzetten en dan beïnvloeders (‘sneezers’) het laten promoten.

Natuurlijk heb ik ook wel mijn twijfels of Ello nou iets gaat worden. De Why hebben ze goed voor elkaar. Nu de How en What nog. Dat kost tijd, dat snap ik. Ello is nog niet leeggelopen. Ik zie er veel creatievelingen mooie foto’s en plaatjes delen.

Verdienmodel: de extra’s

Velen vragen zich hardop af hoe Ello financieel gaat overleven, zo zonder advertenties. Dat gaat op termijn gebeuren met het tegen betaling aanbieden van extra’s, zoals privéberichten en multimediaberichten. De investering die Ello onlangs kreeg, wordt fel verdedigd door de makers van Ello. Voorlopig is Ello nog niet zo ver dat het geld gaat vragen voor extra opties.

Ik blijf voorlopig nog wel even hangen op Ello; voor morele support en omdat ik benieuwd ben naar de ontwikkelingen die het netwerk nog zal doormaken. Ello zelf laat net voor de Kerst nog weten dat ze ook nog zeker niet hebben opgegeven en gaan uit van een comeback in 2015. Wat doe jij? Blijf je ook nog even, of ben je al weg?

Meer lezen:

  • De complete handleiding van Ello, van Perficient
  • De mooie kant van Ello, volgens de Amerikaanse fotograaf Thomas Hawk

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: online communicatie, sociale media

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Webgrrl (Natalie Hensen)

Op deze site schrijf ik sinds 2008 blogs. Sommige zijn bedoeld om jou verder te helpen in je kennis van en inzicht in de digitale maatschappij, andere zijn van meer persoonlijke aard. Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief om de nieuwste blogs in je mailbox te ontvangen.
» Mijn blog

Zoeken

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar webgrrl@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

Mijn social media

  • E-mailadres
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
  • Twitter

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Recente blogs

  • Welke alternatieve socialmediakanalen zijn er als je de censuur op Twitter en Facebook zat bent?
  • Webgrrl in coronajaar 2020: thuiswerken en meer vrije tijd
  • Kerst tijdens de coronacrisis
  • Humor geeft verlichting in de coronacrisis
  • Nieuwe rijzende ster in de wereld van social media: TikTok

Recente reacties

  • Welke alternatieve socialmediakanalen zijn er als je de censuur op Twitter en Facebook zat bent? Natalie Hensen - Savvy Ladies op Waarom Twitter het perfecte communicatiekanaal is voor Trump
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Webgrrl in coronajaar 2020: thuiswerken en meer vrije tijd
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Kerst tijdens de coronacrisis
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Waarom ik vind dat je moet stemmen
  • Natalie Hensen op Waarom ik nooit meer reviews zal schrijven (met dank aan TripAdvisor)

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2021 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, ga ik er vanuit dat je ermee instemt.Akkoord!Nee, liever nietBekijk het privacybeleid
Je kunt je toestemming op elk moment intrekken met de knop toestemming intrekken.Toestemming intrekken