Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Sociaal netwerk Ello: hype of blijvertje?

Sociaal netwerk Ello: hype of blijvertje?

30 december 2014 door Natalie Hensen Reageer

Ello is een van de nieuwere sociale netwerken die een plaats proberen te veroveren in de wereld die gedomineerd wordt door Facebook, Twitter en LinkedIn. En oh ja, vergeet Instagram, Tumblr en Snapchat niet. Hoe werkt die stoelendans en lukt het Ello een plekje te krijgen? Of is het sociale netwerk gedoemd tot mislukken?

Ello

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor sociale netwerken. Bij mij staat Twitter al jaren op nummer 1. Dan volgt een hele tijd niets en dan komen pas kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Waarom? Omdat Twitter voor mij op dit moment in een behoefte voorziet, blijkbaar. Die andere kanalen niet of in mindere mate.

Regelmatig komen er nieuwe sociale netwerken bij en soms probeer ik zo’n nieuwe ook uit. Om te ervaren wat het is en of het iets is waar ik blij van word. Voor een deel is succes van zo’n sociaal netwerk afhankelijk van het aantal mensen dat zich er aanmeldt en berichten plaatst. Als het een spookstad is, heb ik er ook niets te zoeken, hoe fijn het netwerk ook lijkt te zijn. Hoe het zit met Ello? Daar spookt het…

Ello: verbinden, creëren en het leven vieren

Veel mensen zullen zich verzadigd voelen als het gaat om deelname aan sociale netwerken. Dus waarom zou je je dan nog op een nieuw netwerk aanmelden? Die gedachte snappen ze bij Ello heel goed. In hun manifest leggen ze uit dat ze iets nieuws willen bieden; de gebruikers van het netwerk zijn niet meer het product dat verkocht wordt aan bedrijven. Het netwerk is een plek om te verbinden, te creëren en het leven te vieren. Zonder advertenties.

Die gedachte spreekt mij aan dus ik heb mij aangemeld. Maar het is er niet bepaald druk te noemen. Interessant vond ik de vraag die Frank Meeuwsen stelde op Ello, vast bij wijze van experiment: wat zou helpen om Ello een actieve community te maken? Een heel duidelijk antwoord konden de reageerders hier niet op verzinnen, meer dan: het moet makkelijker worden om interessante leden te vinden.

Ello in de aandacht

In de afgelopen maanden is Ello z’n 6.700 keer genoemd op sociale media, volgens een analyse van Obi4Wan. Ter vergelijking: Facebook wordt in dezelfde periode ruim 1,5 miljoen keer genoemd. Rond eind september was er voor Ello een piek in Nederland, toen Facebook weer eens negatief in het nieuws was vanwege het aanpassen van de voorwaarden. Daarna kabbelt Ello op social media door met 20-40 berichten per dag.

Her en der zijn er blogs geschreven over Ello. Herman Couwenbergh vraagt zich af of hij Ello moet gaan gebruiken of niet. Zijn conclusie is niet ja of nee; het is volgens Couwenbergh afwachten of Ello echt iets gaat worden of niet. Frank Snijders zegt bij Social Embassy dat hij Ello ziet als een eendagsvlieg. 42bis’er Erik Hooijer was in oktober nog positief nieuwsgierig naar hoe Ello verder zou ontwikkelen, maar is daar inmiddels niet meer actief.

Interessant om te zien is de tagcloud: welke woorden gebruiken mensen in relatie tot Ello?

Tagcloud Ello

Ello een deceptie?

Het zijn niet allemaal even positieve woorden. Veel mensen geloven er niet zo in, blijkt. Sommigen noemen het zelfs een deceptie. Via Twitter stelde 42bis’er Bouke Vlierhuis de vraag of iemand nog wel eens iets doet met Ello. De reacties? Twitteraars geven aan er snel weer weg te zijn gegaan, er gebeurde niet veel. Volgens Bouke had Ello naar Seth Godin moeten luisteren; eerst een goed en onderscheidend product neerzetten en dan beïnvloeders (‘sneezers’) het laten promoten.

Natuurlijk heb ik ook wel mijn twijfels of Ello nou iets gaat worden. De Why hebben ze goed voor elkaar. Nu de How en What nog. Dat kost tijd, dat snap ik. Ello is nog niet leeggelopen. Ik zie er veel creatievelingen mooie foto’s en plaatjes delen.

Verdienmodel: de extra’s

Velen vragen zich hardop af hoe Ello financieel gaat overleven, zo zonder advertenties. Dat gaat op termijn gebeuren met het tegen betaling aanbieden van extra’s, zoals privéberichten en multimediaberichten. De investering die Ello onlangs kreeg, wordt fel verdedigd door de makers van Ello. Voorlopig is Ello nog niet zo ver dat het geld gaat vragen voor extra opties.

Ik blijf voorlopig nog wel even hangen op Ello; voor morele support en omdat ik benieuwd ben naar de ontwikkelingen die het netwerk nog zal doormaken. Ello zelf laat net voor de Kerst nog weten dat ze ook nog zeker niet hebben opgegeven en gaan uit van een comeback in 2015. Wat doe jij? Blijf je ook nog even, of ben je al weg?

Meer lezen:

  • De complete handleiding van Ello, van Perficient
  • De mooie kant van Ello, volgens de Amerikaanse fotograaf Thomas Hawk

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: online communicatie, sociale media

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}