Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » De 10 grootste blogfouten

De 10 grootste blogfouten

23 januari 2015 door Natalie Hensen 8 Reacties

Iedereen kan bloggen in deze vrije online wereld. Maar dat wil niet zeggen dat elk blog goed is. In deze blog noem ik de tien grootste blogfouten die je als blogger beter niet kunt maken.

spreuk 'I've learned so much from my mistakes, I'm thinking of making a more few'

Bloggen is iets waar je in de loop der jaren steeds beter in kunt worden. Mits je het vaak doet en feedback krijgt op wat je doet. Als ik nu naar mijn eigen blogs van 2008 en 2009 kijk, zie ik een hoog knulligheidsgehalte. Niet dat ik mezelf op dit moment als zo’n begenadigd schrijver zie, maar ik ben in elk geval een stuk wijzer geworden dankzij goede feedback en heel veel oefening! Wijzer of niet, ook ik maak nog steeds een of meerdere van de hieronder genoemde fouten. Dus deze blog is ook een herinnering voor mezelf: blijf scherp!

Als lid van het Content & Quality-team van Content Collective krijg ik nu heel wat goeie en minder goeie blogs onder ogen. Ik heb dus een redelijk goed beeld bij wat een goed blog is. En wat er fout is aan een slecht blog. Om jou te helpen goede blogs te schrijven, noem ik hieronder tien dingen die je in elk geval NIET moet doen als blogger.

1. Spelfouten

Spatiefouten, spelfouten, tangconstructies, verkeerd gebruik van interpunctie, verkeerde vervoegingen van (oorspronkelijk Engelse) werkwoorden: ik gruwel ervan. Natuurlijk gruwelen niet al je lezers van dit soort fouten. Maar het is toch een kleine moeite om ze te voorkomen? Laat iemand je tekst van feedback voorzien, op inhoud én taal.

2. Niet doelgroepgericht

Waarom schrijf je wat je schrijft? Wil je de lezer iets meegeven, zoals een advies of een gedachte? Schrijf dan ook met die lezer in gedachten. Voor blogs werkt het doorgaans goed om je voor te stellen dat je tegenover je lezer zit en je verhaal vertelt. Ik zie regelmatig blogs die een hoog dagboekgehalte hebben; bloggers die min of meer in zichzelf gekeerd een boel letters uit het toetsenbord rammen. Dat lucht vast erg op, maar bereik je ermee dat je blog beter gelezen wordt? Ik denk het niet. Overigens is dit voor mij een belangrijk verbeterpunt geweest afgelopen jaren.

3. Geen diepgang

Oppervlakkige blogs zijn vaak niet meer dan wat uitgeschreven gedachten van de schrijver. Vaak zonder dat het verhaal ergens naar toe gaat of zonder dat er scherpte in zit. Ik wil als lezer iets opsteken van je verhaal, dus ik verwacht een mening over de tool of app die je beschrijft. Is het iets of juist niet? Moet ik er iets mee of kan ik het beter links laten liggen?

4. Geen structuur

Blogs zijn anders gestructureerd dan wetenschappelijke artikelen. Anders dan krantenartikelen. Anders dan nieuwsartikelen. Je neemt de lezer mee in je verhaal en daar helpt een goede structuur bij. Begin met een inleiding en aanleiding van je verhaal, vervolg met de inhoud en zorg voor een goed afsluitend stuk van je verhaal. Ik heb zelf de wetenschappelijke aanpak (eindigen met ‘conclusie’) moeten afleren. Je conclusie moet namelijk niet verstopt zijn aan het einde van je blog. Prikkel de lezer vanaf het begin!

5. Geen afbeelding(en)

Nee, het gaat niet alleen om jouw geweldige teksten; ook afbeeldingen bij je blog doen ertoe. Ze zijn belangrijk in de afweging van lezers of ze jouw blog wel of niet gaan lezen. Beeld heeft impact. Zorg dus voor een fantastische foto voor bij je blog. Let daarbij wel op de copyright natuurlijk. Twitterende bloggers vatten het mooi samen voor je op blogpraat.com.

6. Geen bewijsvoering

Je hebt een stevige mening over een onderwerp. Dat is prima en vaak prikkelend om te lezen! Maar zorg wel voor onderbouwing van je verhaal, want N=1. Dat jij iets vindt, wil nog niet zeggen dat iets ook zo is. Hoe beter de onderbouwing van je argumenten, hoe sterker je blog. Link naar artikelen die je verhaal onderbouwen, maar kijk ook naar artikelen die misschien iets anders beweren. En doe ook daar iets mee in je blog.

7. Geen respect

Je mening geven in een blog is prima, goed zelfs! Maar houd wel altijd respect voor andersdenkenden. In mijn blog over #applegekkies deed ik erg mijn best om het verschijnsel van het Apple-fanatisme met respect te verklaren. Volgens sommige reageerders was ik daar niet in geslaagd want: hoe kon ik zo negatief zijn over het almachtige merk Apple? Oeps, nu doe ik het hier weer.. Maar goed, sommige #Applegekkies maken het er zelf ook wel een beetje naar, vind ik. Mijn punt is: zoek gerust de grenzen op maar probeer wel altijd respect voor je medemens te houden.

8. Geen punt maken

Deze blogfout ligt dicht bij punt 2 (niet doelgroepgericht). Je begint met tikken totdat je je hart hebt gelucht en naar je idee het blog klaar is. Maar wacht, welk punt wil je eigenlijk maken? Beter is om eerst te bedenken waar je naar toe wil werken en vervolgens daar naar toe te schrijven.

9. Geen tussenkopjes

Tussenkopjes hebben een doel: ze brengen structuur aan in je tekst en verleiden de lezer om verder te lezen. Gebruik die dingen dus! 42bis’er Xaviera schreef al eens gepassioneerd over tussenkopjes en de noodzaak ervan.

10. Saai schrijven

Houd je lezer bij de les, zodat hij tot het einde blijft lezen! Dat doe je onder andere door bovengenoemde fouten niet te maken maar dan nog is het mogelijk om saaie teksten te produceren. Iets wat ik onlangs in een CoCo-kennissessie heb geleerd: lees je tekst nog een paar keer door en schrap overbodige woorden. Probeer met zo min mogelijk woorden toch je punt te maken. Daarvan wordt je tekst heel vlot leesbaar en verre van saai!

Andere lijstjes

Ik ben niet de eerste en niet de laatste met dit soort lijstjes. Ik raad je aan lijstjes te vergelijken en er voor jou uit te halen waar je wat aan hebt! Ik heb er vast een paar voor je op een rijtje gezet:

  • De knapzak van de moderne blogger (42bis.nl, Xaviera Ringeling)
  • De oneindige lijst met tips voor een succesvolle blog (KarelGeenen.nl, Karel Geenen)
  • 20 tips voor beter bloggen (Jaap Stronks.nl, Jaap Stronks)
  • 10 slimme tips om sneller en beter te bloggen (Frankwatching.com, Rutger Steenbergen)
  • 5 vragen die ik mezelf stel voor fantastische blogartikelen (afrit22.nl, Martijn Bloksma)

Weet jij nog grote blogfouten die in deze lijst ontbreken? Of vind je ze maar onzin? Laat het me weten in de comments!

Foto geleend van Auntie P.

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: bloggen, contentmarketing

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    23 januari 2015 om 09:01

    [Webgrrl.nl] De 10 grootste blogfouten http://t.co/kC5wzl98fC #fb

    Beantwoorden
  2. @mikenuijs zegt

    23 januari 2015 om 10:05

    RT @Webgrrlnl: [Webgrrl.nl] De 10 grootste blogfouten http://t.co/k1DwZMJuyw #fb

    Beantwoorden
  3. @Ericstolwijk zegt

    24 januari 2015 om 17:35

    Leuk blog @Webgrrlnl over 10 grootste fouten bij bloggen. Iedereen kan publiceren, maar hoe maak je t verschil? http://t.co/LufF4a7eNS

    Beantwoorden
  4. @Ericstolwijk zegt

    24 januari 2015 om 17:35

    Leuk blog @Webgrrlnl over 10 grootste fouten bij bloggen. Iedereen kan publiceren, maar hoe maak je t verschil? http://t.co/LufF4a7eNS

    Beantwoorden
  5. Lenneke zegt

    26 januari 2015 om 11:52

    Wat fijn dat het maken van spelfouten op nummer 1 staat!

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      26 januari 2015 om 22:54

      @Lenneke: ja he?! Dacht wel dat dat je aan zou staan 😉

      Beantwoorden
  6. Roy Johannink (@hemmelhoes) zegt

    26 januari 2015 om 11:54

    RT @Ericstolwijk: Leuk blog @Webgrrlnl over 10 grootste fouten bij bloggen. Iedereen kan publiceren, maar hoe maak je t verschil? http://t.…

    Beantwoorden
  7. @Bossays zegt

    26 januari 2015 om 13:18

    RT @Ericstolwijk: Leuk blog @Webgrrlnl over 10 grootste fouten bij bloggen. Iedereen kan publiceren, maar hoe maak je t verschil? http://t.…

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}