Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Reis je met het OV? Check dan pas uit op je eindbestemming!

Reis je met het OV? Check dan pas uit op je eindbestemming!

17 januari 2015 door Natalie Hensen 8 Reacties

EIND-BE-STEM-MING. Dat is het moment dat je moet uitchecken met je OV-chipkaart. Niet eerder, niet later. Dat werd mij onlangs pijnlijk duidelijk. Dus daarom deel ik deze tip met jou zodat het jou niet overkomt!

Incheckpoortjes openbaar vervoer

Ik begon deze blog in gedachten al te schrijven, toen het verhaal ineens een opmerkelijk staartje kreeg wat ik niet had voorzien. Daarover later meer. Nu eerst: wist je dat je pas moet uitchecken op je eindbestemming? Ja? Wist je dat dit ook zo is, ongeacht wat je tussentijds gebeurt qua vertraging en vervangend vervoer? Ik niet.

Mijn OV-avontuur

Ik moest laatst van Utrecht naar Den Haag voor een belangrijke afspraak. De trein reed niet verder dan Gouda, omdat er geen enkele trein vanuit Gouda vertrok op dat moment. De NS regelde bussen die relatief snel (binnen een half uur) op het station stonden. Het was even duwen en trekken maar ik zat in de eerste bus die naar Den Haag zou rijden. In Zoetermeer Oost stopte de bus. Een NS-medewerker sommeerde de buschauffeur niet verder te rijden en iedereen de bus uit te zetten. Zo gezegd, zo gedaan. De buschauffeur perplex achterlatend, hobbelden we het perron op, waar we op een sprinter wachtten naar Den Haag. Die kwam uiteindelijk en vertrok toen alle technische euvels waren verholpen. Resultaat: met ruim een uur vertraging kwam ik aan op Den Haag en ik was dus ook evenzo laat voor mijn belangrijke afspraak.

Fout uitcheckgedrag

De fout die ik had gemaakt, was dat ik op station Gouda had uitgecheckt; omdat ik de trein uitging. En op Zoetermeer Oost checkte ik weer in en op Den Haag centraal checkte ik weer uit. In mijn reishistorie is nu dus te zien dat mijn reis in Gouda eindigde en even later weer in Zoetermeer werd opgepakt. Conclusie van de NS, na mijn eerste poging geld terug te krijgen: ik had niet meer dan een half uur vertraging dus geen vergoeding. Ik vond dat wel erg kort door de bocht en probeerde het nogmaals, nu telefonisch. De vriendelijke NS-medewerker zou de claim nogmaals indienen bij de betreffende afdeling. Opnieuw werd de claim afgewezen. Inmiddels had ik door dat het had te maken met mijn uitcheckgedrag, maar ik bleef het flauw vinden. Dus wijdde ik er twee tweets aan, om mijn ongenoegen te uiten.

Tweet NS 1
Tweet NS 2

Het staartje..

En daar hád het verhaal klaar mee kunnen zijn. Maar het kreeg nog een staartje. Een vriendin van mij kent blijkbaar het hoofd communicatie van de NS, Bartho Boer, die ook twittert. Mijn vriendin schreef: “@Webgrrlnl @barthoboer misschien kan de ns een keer over haar hart strijken?“. Deze tweet veroorzaakte een waterval aan tweets van Bartho Boer, NS Online en een NS-medewerker die blijkbaar dezelfde reis als ik had gemaakt en mijn verhaal kon bevestigen. Ik moest via een privébericht de NS mijn claimnummer doorgeven en korte tijd later kwam het verlossende woord: ik kreeg mijn geld terug! Vijf hele euro’s en veertig cent!

Trek aan de bel

Dat terwijl ik dus wel iets fout gedaan heb. Hieruit volgt mijn tweede advies, voor als je advies 1 (uitchecken op je eindbestemming) niet opgevolgd hebt: trek aan de bel bij Bartho Boer! Het liefst nog via iemand die hem kent..

En zegt het vooral voort, deze informatie mag je niet voor jezelf houden natuurlijk!

Nagekomen vraag: hoe zou het werken als straks de NS-poortjes allemaal dicht zijn? Dan moet je wel uitchecken om het station uit te komen en naar je vervangende vervoer te lopen. Iemand een idee?

Foto geleend van Shirley de Jong.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Maatschappij Tags: NS, OV-chipkaart, reizen

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    17 januari 2015 om 11:36

    [Blog] Reis je met het OV? Check dan pas uit op je eindbestemming!: Eind-be-stem-ming. Dat is het moment d… http://t.co/kXOR64jylL #fb

    Beantwoorden
  2. Bartho zegt

    17 januari 2015 om 15:09

    Beste Nathalie,

    Leuke blog.

    Ik ben blij dat het opgelost is voor je. Gaat misschien nog niet eens zozeer over die 5 hele euro’s en 40 cent (al blijft het wel geld, jouw geld), maar vooral om het principe. En dat het niet erg is als er wat mis gaat (kan helaas gebeuren), maar vooral dat we het dan netjes oplossen. En er van leren (inderdaad ook als staks alle poortjes dicht zijn). Mede door jouw verhaal zijn we daar nu ook goed naar aan het kijken bij dit soort situaties.
    Ook mooi om te zien hoe @ns_online en een collega bijsprongen om het op te lossen. Dat is ook NS.
    Na dit alles heb ik nog een paar leuke DM gesprekken gehad met @weststrate3 die ik daarvoor eigenlijk niet kende.
    Waar een treinreis van Utrecht naar Den Haag allemaal toe kan leiden 😉

    Groeten en op naar je volgende eind-be-stem-ming en niet vergeten om op het goede moment…precies 😉

    Bartho

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      17 januari 2015 om 16:46

      @Bartho dank voor je leuke en sportieve reactie! En fijn te lezen dat mijn ‘geval’ nog iets in gang gezet heeft!

      Beantwoorden
  3. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    17 januari 2015 om 15:13

    RT @barthoboer: 😉 Met dank aan @NS_online en @zekertweten “@Webgrrlnl: Blog over uitchecken in OV, GTBV en bemoeienis @barthoboer http://…

    Beantwoorden
  4. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    17 januari 2015 om 15:13

    RT @barthoboer: 😉 Met dank aan @NS_online en @zekertweten “@Webgrrlnl: Blog over uitchecken in OV, GTBV en bemoeienis @barthoboer http://…

    Beantwoorden
  5. @tonboon zegt

    17 januari 2015 om 15:36

    Haha ’trek aan de bel bij @BarthoBoer! Het liefst nog via iemand die hem kent’ http://t.co/itykr92DXx cc @Webgrrlnl

    Beantwoorden
  6. @nsreiziger zegt

    17 januari 2015 om 17:26

    @Webgrrlnl: “Blog – Reis je met het OV? Check dan pas uit op je eindbestemming!” http://t.co/XhSkfuGKPf #ns

    Beantwoorden
  7. @thefrost zegt

    20 januari 2015 om 19:17

    Neem de auto. Hoef je ook niet te slijmen bij @NS_online of @barthoboer Vergelijk http://t.co/pKghaxWupj met http://t.co/tACNTWs8n9

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}