Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Smartphone-etiquette: 5 regels die ons leven socialer maken

Smartphone-etiquette: 5 regels die ons leven socialer maken

7 mei 2015 door Natalie Hensen 2 Reacties

De tijd is er rijp voor. We hebben lang genoeg, op ieder gewenst moment, mogen spelen met onze slimme telefoons. Tot grote ergernis van de mensen om ons heen. Terecht ervaren ergernis. Het is tijd voor smartphone-etiquette.

addicted to technology?

In 2010 (beetje laat, ik weet het) had ik mijn eerste smartphone. Vanaf het moment dat ik dat ding had, liet ik het niet van mijn zijde wijken. Ik was eindeloos onder de indruk van alle mogelijkheden; ik vond het een ware revolutie!

Alles, maar dan ook echt alles, was een reden om even in mijn smartphone te kijken: appjes, tweets, reisinformatie (en check, dubbelcheck), mail, spelletjes… En als ik dan toch bezig was, kon ik beter ook maar alle binnengekomen meldingen even wegwerken. Ik beken dat ik me in de afgelopen jaren op veel momenten asociaal gedragen heb ten opzichte van mijn omgeving.

Meer balans in smartphonegebruik

We zijn nu wat jaartjes verder en, alhoewel ik nog steeds erg gehecht ben aan mijn telefoon, is er wél meer balans gekomen in mijn smartphonegebruik ten opzichte van de rest van mijn bezigheden. Wat ik bedoel is: het is onderdeel van mijn leven, maar het heeft zo langzamerhand een gerechtvaardigd plekje gekregen. Het is niet meer zo dominant aanwezig als in het begin.

Als je het mensen vraagt, blijk je al bepaalde ongeschreven regels te kunnen ontdekken. Kijk maar naar een 42bis-infographic uit 2013. We ergeren ons eigenlijk best wel aan smartphonegebruik op ongepaste momenten (tijdens een gesprek, een etentje, een vergadering of op school) alhoewel sommige vormen nog wel geaccepteerd lijken door een meerderheid. Ik vind dat die ongeschreven regels maar eens uitgeschreven moeten worden. Print ze uit en hang ze op!

Smartphone-etiquette in 5 regels

Hieronder lees je mijn voorstel voor een nieuwe etiquette: de smartphone-etiquette. Al deze regels heb ik zelf minimaal eens overschreden met soms negatieve consequenties. Dus ik weet waar ik het over heb. Veel mensen hebben net als ik al aardig wat jaren een smartphone dus het nieuwe is er nu wel vanaf. Daarom is nu de tijd gekomen om met elkaar een aantal afspraken te maken. Wat is geaccepteerd gedrag en wat niet?

Kijk hieronder of je je kunt vinden in de smartphone-etiquette en laat je aanvullingen en opmerkingen achter in de commentaren. Vind je deze etiquette te ver gaan of juist niet ver genoeg? Ik ben benieuwd waarom, dus laat ook daarover je reactie achter!

1. Live contact gaat boven virtueel contact

Deze eerste regel is niet voor niets de eerste; het is eigenlijk de grondwet van de smartphone-etiquette. Ben je in gezelschap van anderen, dan krijgen zij jouw onverdeelde aandacht. Zij hebben immers tijd vrij gemaakt om in jouw gezelschap te kunnen zijn en jij andersom ook. Dus het is niet meer dan logisch dat je die tijd dan ook daadwerkelijk met elkaar doorbrengt. Anders had je net zo goed niet hoeven afspreken.

2. Licht en geluid voor meldingen staan uit

Ik kreeg meer rust in mijn leven toen ik ontdekte hoe je de lichtjes en geluidjes kon uitzetten die apps produceren. Heerlijk! Nu zie ik pas dat er een notificatie is als ik er zelf voor kies om mijn smartphone te ontgrendelen. Ik word dus ook in gezelschap niet meer afgeleid door geluidjes of lichtjes die ik opmerk (daar was ik heel goed in geworden).

3. Laat berichten liggen tot een geschikt moment

Oké, je hebt berichten binnengekregen die om beantwoording vragen. Maar voor je ze gaat beantwoorden, bedenk dan eerst: is het echt nodig dat ik nu reageer? Of kan het soms ook wachten tot een geschikter moment? Bijna altijd is het antwoord: ja. Echt waar.

4. Concentratie nodig? Weg met de smartphone

Je concentreren op wat iemand vertelt of wat er gebeurt tijdens een college, vergadering of film gaat niet samen met bezig zijn op je smartphone. Mensen kunnen nou eenmaal niet goed multitasken. Laat staan twee taken tegelijk uitvoeren die beide het werkgeheugen aanspreken.

Concentreren op het drukke verkeer om je heen gaat niet samen met appen (want je kijkt niet meer om je heen). Dat vindt de overheid trouwens ook. Een ongeluk zit in een klein hoekje, blijkt uit de indrukwekkende documentaire ‘In één klap’ van 2Doc.

Een film volgen gaat ook niet als je met je gedachten in een Facebookdiscussie zit. Is het dus belangrijk dat je je goed concentreert op iets? Leg die smartphone dan uit zicht (en op stil). Zo hoeft dát in elk geval geen reden tot afleiding te zijn.

5. Negeer je FOMO

Negeer je fear of missing out, oftewel FOMO. Het is een irrationele angst dat anderen supercoole dingen meemaken zonder jou erbij. Kim Dik schreef op haar blog over de angst van de mobiele mens om iets te missen waardoor hij gaat phubben. Dat staat voor iemand die zijn omgeving negeert door zijn telefoon voorrang te geven. Besef dat je angst irrationeel is, laat het los en zorg dat je zelf een leuk leven hebt waarbij je smartphone niet het belangrijkste onderdeel is.

Er zijn altijd uitzonderingen…

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regels. Zoals dat belangrijke levensveranderende bericht waar je op zit te wachten en waarvoor je je smartphone voortdurend voor in de gaten houdt.

Of die tweets van dat event die je live moet plaatsen (anders hoor je er echt niet bij). Er zijn vast zat voorbeelden te noemen waarbij je een van deze regels schendt voor een hoger doel. Prima, maar leg dit dan in elk geval uit aan degenen die last hebben van je gedrag. En bedenk dat deze regels uitgangspunten zijn voor een socialer, gezelliger samenleven!

Foto’s van Beth Jusino en Eric J. Smith

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.nl.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: etiquette, lifestyle, smartphone

Reacties

  1. Norine zegt

    10 mei 2015 om 09:57

    Oh, heel herkenbaar! Goed geschreven. Hele irritante punten inderdaad

    Beantwoorden
    • Natalie zegt

      10 mei 2015 om 11:04

      @Norine: dank voor je reactie! Denk jij dat een etiquette nodig is om ons gedrag te verbeteren?

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}