Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » 5 essentiële tips voor omgang met niet-digitalen

5 essentiële tips voor omgang met niet-digitalen

29 september 2015 door Natalie Hensen Reageer

Niet-digitalen zijn mensen die ‘online’ heus wel snappen, maar bewust kiezen er weinig of niets mee te doen. Het gaat om een klein aantal exoten, maar het zijn er genoeg om jou een aantal tips te geven voor de omgang.

dodo

Hoeveel mensen ken jij die een smartphone weigeren aan te schaffen en die niet of nauwelijks via internet bereikbaar zijn? Ik ken er wel een paar in mijn vriendenkring. Ze behoren in dit digitale tijdperk tot een minderheid, een beetje exotisch van aard. Als een uitstervende diersoort. Ze kiezen er heel bewust voor om niet 24/7 bereikbaar te zijn. Niet omdat ze het niet snappen, maar omdat ze het niet wíllen. Dat is hun goed recht, maar het geeft ons digitalen de taak om een beetje extra moeite te doen om met hen contact te onderhouden.

Mijn verwachting is dat niet-digitalen in aantallen steeds kleiner zullen worden; ik sluit zelfs uitsterven niet uit. Op termijn is er dus geen probleem meer. Maar hoe kun jij als digital babe of dude nu goed omgaan met deze exoten? Ik geef je vijf tips.

1. Benader ze door te sms’en of te bellen

Inmiddels is het de minst gebruikte activiteit op de smartphone: bellen. Sms’en doen wij digitalen ook niet meer, we hebben immers Whatsapp, Messenger, Signal of Telegram. Bellen is zó 2000 en om meerdere redenen een stomme activiteit: je stoort de ander gegarandeerd in zijn bezigheden, je claimt zijn tijd met jouw telefoontje en je stelt vragen waar de ander geen bedenktijd voor krijgt. Toch is bellen wat je moet doen als je in contact wilt zijn met niet-digitalen en niet bij ze langs kunt gaan. Onderhoud dus je sms- en bel-skills, want zonder ben je verloren bij de niet-digitalen. Een gelukje: in veel abonnementen is bellen en sms’en tegenwoordig (vrijwel) gratis.

Vintage Yellow Nokia Mobile Phone

2. Wees geduldig, heel erg geduldig

Een e-mailadres hebben niet-digitalen vaak wel, maar ze loggen misschien maar een keer per week in, als ze eraan denken. Ze ontvangen niet zoals wij een melding op hun smartphone bij elk nieuwe mailtje. Verwacht dus niet dat je snel antwoord op je mail krijgt. Je moet je er even op instellen en je zult dan merken dat het zelfs onthaastend werkt. Heb je toch met spoed een reactie nodig, zie dan tip 1. Of stuur een papieren brief.

Just slow down baby

3. Houd de voordelen van digitale bereikbaarheid voor je…

Hoe verleidelijk het ook is om niet-digitalen over te halen zich aan te sluiten bij ons en exoot-af te zijn, doe het niet! In elk geval niet te vaak. Je loopt namelijk het risico minstens een stevige discussie uit te lokken over jouw always-on-levensstijl die volgens de niet-digitalen verschrikkelijk veel nadelen heeft en asociaal is. Een discussie die moeilijk te winnen is, dus laat ze maar in die waan. De niet-digitalen hebben meestal goed nagedacht over hun status dus je overtuigt ze niet zomaar van iets anders.

Animosity

4. …maar sta ze wel bij met digitale hulp

Digitale hulp aanbieden op het juiste moment (zonder dit te benadrukken) is het beste wat je kunt doen voor de niet-digitalen. Met actuele informatie over hun reis, het nieuws of een naderende regenbui is ook de niet-digitaal blij te maken. Je plant zo een zaadje bij hen dat zo’n smartphone toch ook wel voordelen heeft.

Planting seeds of knowledge

5. Wees terughoudend in smartphonegebruik in nabijheid van een niet-digitale

De kans is groot dat de niet-digitalen die jij kent, snel veel irritatie voelen bij het gebruik van smartphones door ons digitalen. Die irritatie steken ze dan ook niet onder stoelen of banken. Ze kunnen zelfs overgaan tot het luidkeels uitspreken van hun afgrijzen. Alsof onze smartphone belangrijker zou zijn dan ons gesprek met hen. Onzin natuurlijk, maar om de relatie goed te houden, is het verstandig je smartphonegebruik tot een minimum te beperken. Die socialmediaberichten zie je wel weer als je thuis bent, ze lopen niet weg. Alleen functioneel gebruik is tot op zekere hoogte geaccepteerd in nabijheid van de niet-digitale.

Mobile World Congress

Mocht het nu zo zijn dat jij en je niet-digitale vrienden ruzie hebben vanwege je smartphonegebruik en jullie relatie dreigt te stranden, overweeg dan tot het invoeren van een smartphone-etiquette.

Heb jij nog andere tips voor het omgaan met niet-digitalen?

Foto’s geleend van Leo Reynolds, Duncan Rawlinson, Thomas Hawk, Andrew Senay, IMWIC en Andrés García.

Dit artikel verscheen eerst op 42bis.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Maatschappij Tags: lifestyle, online communicatie, trends

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}