Soms is een app meer dan een app. Primer, de marketinglessen-app van Google leert gebruikers de basisprincipes van marketing. Het geeft ons echter ook inzicht in hoe microleren kan werken. Die zijn samen te vatten in vijf lessen.
Onlangs lanceerde Google hun app Primer, een app vol marketinglessen gericht op kleine start-ups. Vorig jaar verscheen er al een testversie in de appstores, die kortgeleden een grote make-over kreeg. Primer is te vergelijken met apps als Swiftbites, die gebruikers in mini-lessen leert coderen. Een soort microleren dus. Via de app kun je korte minilessen in marketing krijgen. In lessen van elk een paar minuten leer je meer over de UX van apps, over het gebruik van data, mobiele strategie en het meten van je resultaten. De lessen bevatten zowel theorie als vragen, zodat je het geleerde meteen in praktijk kunt brengen. Primer is een mooie manier van microleren en leert ons meer dan de basismarketinglessen die je krijgt voorgeschoteld. De vijf lessen van Primer zijn geschikt voor iedereen die collega’s, klanten of wie dan ook wil laten leren.
1. Leren is leuk
Als er een ding is die de korte lessen van Primer me leren, is dat het leuk is. In korte uitdagende teksten, aantrekkelijk vormgegeven en theorie die aansluit bij mijn behoeftes, wordt leren leuk. En als het leuk is, dan blijft het beter hangen. De kennis is ook nog eens makkelijk te delen of samen te doen met vrienden, familie of collega’s. Les 1 van Primer: maak leren leuk.
2. Leren is simpel
De app is zo intuïtief opgebouwd, dat je vanaf het begin weet wat je moet doen. Duidelijk handelingsperspectief, niet al te uitgebreide teksten, lineair, kortom, de app is simpel. Het maakt leren daarom simpel. En hoe simpeler het is, hoe meer ik leer. Ik word niet afgeleid door overbodige tierelantijnen. Ik word uitgenodigd om de volgende les te leren. Sterker, ik word daartoe verleid door de app. Een app is als een blondharige langbenige leer-vriendin. Les 2 van Primer: maak leren simpel.
3. Leren is marketing
Google is niet gek. Alle lessen van Primer hebben een directe of indirecte relatie met producten van Google. Of het nu leren werken met AdWords is, met Google Analytics of met community’s als Google+. Hoe meer kennis gebruikers hebben, des te beter worden de producten van Google (en al haar concurrenten) gebruikt. Daar kunnen meer organisaties een voorbeeld aan nemen. Of je nu een slijter, een gemeente of een bierbrouwer bent. Les 3 van Primer is dan ook: leren is een vorm van marketing.
4. Leren kan altijd
Wachtend bij de tandarts. In de trein. Op het toilet. Tijdens een saaie vergadering. Het voordeel van korte, mobiele lessen is dat leren altijd en overal kan. In een wereld waar om elke hoek tien andere informatieverleidingen staan, moet je vechten voor aandacht als app. Korte lessen die aantrekkelijk zijn vormgegeven helpen je dit gevecht te winnen. Les 4 van Primer is dan ook: leren kan altijd (en overal).
5. Elk bedrijf moet een Google-Tuesday hebben
Primer is een van de vele producten die voortkomen uit Google Tuesday, de ‘vrije dag’ die medewerkers van het bedrijf hebben. Tijdens deze vrije dag mogen medewerkers hun tijd en andere resources besteden aan hun eigen projecten. Hieruit komt veel moois. Niet direct altijd succesvol, wie kent Google Wave bijvoorbeeld nog? Maar het levert Google af en toe pareltjes op. En veel meer dan dat: gemotiveerde medewerkers, die zich breed ontwikkelen en allemaal bezig zijn met ondernemen. Neem daar een voorbeeld aan. Misschien zelfs wel vooral als overheidsorganisatie. Les 5 van Primer is dan ook: geef al je medewerkers één vrije dag per week. Het liefst op dinsdag.
Gastblog van Marco Leeuwerink
Geef een reactie