Waarom zet jij social media nog niet in voor je bedrijf? Veel van de redenen van ondernemers om er niets mee te doen die ik om me heen hoor, zijn onzin. Ik zet de vijf meest voorkomende redenen voor je op een rijtje en vertel je waarom het slechte redenen zijn.
1. Ik heb geen tijd
Nee, ik heb ook geen tijd om mijn omzetbelasting op te geven en mijn uren bij te houden, maar dat hoort er nou eenmaal bij! Zo zou dat ook voor social media moeten zijn: een vast onderdeel van je bedrijfsvoering, in plaats van iets leuks voor als je tijd over hebt (wat je nooit hebt).
Uiteraard kies je daarbij wel voor de juiste, voor jou meest effectieve socialmediakanalen. Tijd is een vloeibaar begrip; je tijdsbesteding is een keuze waar jij elke dag weer voor staat. Als ondernemer moet je je tijd besteden aan zaken die bijdragen aan je bedrijfsdoelen. Daar máák je dus tijd voor. Het is dus een kwestie van goede keuzes maken. En als je het goed doet, kan de inzet van social media bijdragen aan je bedrijfsdoelen. Het is de moeite waard om daar tijd in te steken dus.
2. Het heeft geen prioriteit
Elke dag werk je aan het halen van je bedrijfsdoelen. Je bepaalt elke dag, elke week en elke maand wat je daarvoor gaat doen. Je bepaalt wat prioriteit heeft en wat niet. Social media inzetten geen prioriteit? Heb je dan wel goed gekeken naar wat het je kan opleveren als je het goed doet?
Werken aan je online identiteit helpt om zichtbaar en vindbaar te worden, uit te steken boven al die andere ondernemers. Bovendien maak je potentiële klanten duidelijk waar je voor staat en waarvoor niet. Zo krijg je eerder klanten die bij je passen. Maak het dus vooral een prioriteit om social media in te zetten!
3. Ik zie de meerwaarde niet
Dan moet je beter kijken, want die is er bijna altijd wel. Je bouwt aan je online identiteit; je bent laagdrempelig bereikbaar voor je (potentiële) klanten en ze zien waar je voor staat. Je hebt contact met elkaar, bouwt een band op en misschien creëer je zelfs wel fans! Je zit in het achterhoofd van je volgers en ze denken aan je en je producten/diensten op het juiste moment. Bijvoorbeeld op een verjaardag waarop zij vertellen hoe leuk jouw Facebook-pagina is. Daarbij vertellen ze natuurlijk ook wat je te bieden hebt.
Zie je nog steeds geen meerwaarde voor social media in jouw business? Doe dan voor je online zichtbaarheid in elk geval het minimale: een bedrijfspagina op LinkedIn en een Google+-pagina. Ben je een eenpitter, dan is dát weer niet zo zinvol. Richt je dan in elk geval op je website en je persoonlijke LinkedIn-profiel.
4. Ik heb geen verstand van social media
Wat niet is, kan nog komen. Kwestie van je erin verdiepen. Moeilijk is het niet, nieuw misschien wel. Je kunt al heel veel te weten komen door online goede blogs te lezen, bijvoorbeeld op sites als 42bis, Frankwatching en Marketingfacts. Verder kun je natuurlijk een cursus of training volgen. Genoeg aanbieders te vinden!
Het alternatief is iemand inhuren die ‘de social media’ voor je beheert. Maar dan nog ontkom je er niet aan om zelf ook iets te doen. Je moet input leveren en zelf af en toe iets posten. Jij bent tenslotte de expert op jouw vakgebied en je communitymanager is vaak nieuw op dat vlak.
5. Ik heb niks met social media
Dat kan op zich natuurlijk, dat je geen affiniteit hebt met communiceren via social media. Maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook niet moet doen. Of laten doen. Het kan zijn dat je koudwatervrees hebt en dit verpakt in ‘ik heb er niks mee’. Het kan ook zijn dat je het geprobeerd hebt, maar écht de lol er niet van inziet en je er niet toe kunt zetten.
Voor de koudwatervrezers: zet social media op een goede manier in en je boekt resultaten wat het direct een stukje leuker en minder eng maakt. Laat je erover adviseren als je niet weet hoe je dat goed moet doen. Voor hen die het echt niet zelf willen: laat iemand het voor je doen, zoals genoemd bij 4.
Staat jouw reden om helemaal niets met social media te doen er niet bij? Laat ‘m dan hieronder achter en ik zal je vertellen waarom ook dát een slechte reden is.
Geen excuses meer!
Foto’s van Esther Vargas, Ben Brown, Greg Dunlap, Doug Beckers, Newton grafitti en mendhak.
Lenneke zegt
‘Ik ben niet sociaal.’ Telt dat wel?
Natalie Hensen zegt
Hahaha ja die is ook leuk! Sociaal zijn heeft weinig te maken met social media professioneel inzetten. Het gaat erom dat je je verhaal vertelt en in gesprek gaat met klanten. Als dat niet iets is wat je graag doet, dan wordt het ondernemen ook niks vrees ik.
Roy zegt
6. Mijn doelgroep zit niet op sociale media
Waarom zou ik er dan iets mee moeten doen?
Natalie Hensen zegt
Die reden is eigenlijk een variant op 3 (geen meerwaarde zien). Begin dan in elk geval met online zichtbaarheid. Iedereen zit op sociale media dus ook jouw doelgroep of de familie/vrienden van jouw doelgroep.