Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » 5 smoesjes van ondernemers om niets met social media te doen

5 smoesjes van ondernemers om niets met social media te doen

25 april 2016 door Natalie Hensen 4 Reacties

Waarom zet jij social media nog niet in voor je bedrijf? Veel van de redenen van ondernemers om er niets mee te doen die ik om me heen hoor, zijn onzin. Ik zet de vijf meest voorkomende redenen voor je op een rijtje en vertel je waarom het slechte redenen zijn.

1. Ik heb geen tijd

What do you do?

Nee, ik heb ook geen tijd om mijn omzetbelasting op te geven en mijn uren bij te houden, maar dat hoort er nou eenmaal bij! Zo zou dat ook voor social media moeten zijn: een vast onderdeel van je bedrijfsvoering, in plaats van iets leuks voor als je tijd over hebt (wat je nooit hebt).

Uiteraard kies je daarbij wel voor de juiste, voor jou meest effectieve socialmediakanalen. Tijd is een vloeibaar begrip; je tijdsbesteding is een keuze waar jij elke dag weer voor staat. Als ondernemer moet je je tijd besteden aan zaken die bijdragen aan je bedrijfsdoelen. Daar máák je dus tijd voor. Het is dus een kwestie van goede keuzes maken. En als je het goed doet, kan de inzet van social media bijdragen aan je bedrijfsdoelen. Het is de moeite waard om daar tijd in te steken dus.

2. Het heeft geen prioriteit

Endless bullshit

Elke dag werk je aan het halen van je bedrijfsdoelen. Je bepaalt elke dag, elke week en elke maand wat je daarvoor gaat doen. Je bepaalt wat prioriteit heeft en wat niet. Social media inzetten geen prioriteit? Heb je dan wel goed gekeken naar wat het je kan opleveren als je het goed doet?

Werken aan je online identiteit helpt om zichtbaar en vindbaar te worden, uit te steken boven al die andere ondernemers. Bovendien maak je potentiële klanten duidelijk waar je voor staat en waarvoor niet. Zo krijg je eerder klanten die bij je passen. Maak het dus vooral een prioriteit om social media in te zetten!

3. Ik zie de meerwaarde niet

Bullshit!

Dan moet je beter kijken, want die is er bijna altijd wel. Je bouwt aan je online identiteit; je bent laagdrempelig bereikbaar voor je (potentiële) klanten en ze zien waar je voor staat. Je hebt contact met elkaar, bouwt een band op en misschien creëer je zelfs wel fans! Je zit in het achterhoofd van je volgers en ze denken aan je en je producten/diensten op het juiste moment. Bijvoorbeeld op een verjaardag waarop zij vertellen hoe leuk jouw Facebook-pagina is. Daarbij vertellen ze natuurlijk ook wat je te bieden hebt.

Zie je nog steeds geen meerwaarde voor social media in jouw business? Doe dan voor je online zichtbaarheid in elk geval het minimale: een bedrijfspagina op LinkedIn en een Google+-pagina. Ben je een eenpitter, dan is dát weer niet zo zinvol. Richt je dan in elk geval op je website en je persoonlijke LinkedIn-profiel.

4. Ik heb geen verstand van social media

Mac Bullshit

Wat niet is, kan nog komen. Kwestie van je erin verdiepen. Moeilijk is het niet, nieuw misschien wel. Je kunt al heel veel te weten komen door online goede blogs te lezen, bijvoorbeeld op sites als 42bis, Frankwatching en Marketingfacts. Verder kun je natuurlijk een cursus of training volgen. Genoeg aanbieders te vinden!

Het alternatief is iemand inhuren die ‘de social media’ voor je beheert. Maar dan nog ontkom je er niet aan om zelf ook iets te doen. Je moet input leveren en zelf af en toe iets posten. Jij bent tenslotte de expert op jouw vakgebied en je communitymanager is vaak nieuw op dat vlak.

5. Ik heb niks met social media

Quality bullshit

Dat kan op zich natuurlijk, dat je geen affiniteit hebt met communiceren via social media. Maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook niet moet doen. Of laten doen. Het kan zijn dat je koudwatervrees hebt en dit verpakt in ‘ik heb er niks mee’. Het kan ook zijn dat je het geprobeerd hebt, maar écht de lol er niet van inziet en je er niet toe kunt zetten.

Voor de koudwatervrezers: zet social media op een goede manier in en je boekt resultaten wat het direct een stukje leuker en minder eng maakt. Laat je erover adviseren als je niet weet hoe je dat goed moet doen. Voor hen die het echt niet zelf willen: laat iemand het voor je doen, zoals genoemd bij 4.

Staat jouw reden om helemaal niets met social media te doen er niet bij? Laat ‘m dan hieronder achter en ik zal je vertellen waarom ook dát een slechte reden is.

Geen excuses meer!

Foto’s van Esther Vargas, Ben Brown, Greg Dunlap, Doug Beckers, Newton grafitti en mendhak.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: ondernemen, online communicatie, sociale media

Reacties

  1. Lenneke zegt

    25 april 2016 om 20:31

    ‘Ik ben niet sociaal.’ Telt dat wel?

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      26 april 2016 om 14:27

      Hahaha ja die is ook leuk! Sociaal zijn heeft weinig te maken met social media professioneel inzetten. Het gaat erom dat je je verhaal vertelt en in gesprek gaat met klanten. Als dat niet iets is wat je graag doet, dan wordt het ondernemen ook niks vrees ik.

      Beantwoorden
  2. Roy zegt

    26 april 2016 om 21:52

    6. Mijn doelgroep zit niet op sociale media
    Waarom zou ik er dan iets mee moeten doen?

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      27 april 2016 om 11:22

      Die reden is eigenlijk een variant op 3 (geen meerwaarde zien). Begin dan in elk geval met online zichtbaarheid. Iedereen zit op sociale media dus ook jouw doelgroep of de familie/vrienden van jouw doelgroep.

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}