Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Socialmediakanalen 2016: welke zet je wanneer in?

Socialmediakanalen 2016: welke zet je wanneer in?

4 april 2016 door Natalie Hensen Reageer

Als paddenstoelen schieten vrijwel wekelijks nieuwe socialmediakanalen uit de grond. Het is niet gek als je door de bomen het bos niet meer ziet. Welke van deze netwerken kun je in 2016 het beste wanneer inzetten? Een overzicht van de meest kansrijke social media voor je onderneming.

Maar voordat ik daarmee start, eerst een belangrijke noot van de redactie (van mij dus). Het allerbelangrijkste in je online communicatie is: je website. Dáár wil je verkeer naar toe hebben, daar bied je immers je diensten of producten aan. Uiteindelijk staan alle onderstaande netwerken in dienst van je site. Houd dat altijd in je achterhoofd bij het plaatsen van berichten.

Zo’n netwerk kan zomaar omvallen (ken je Hyves nog?) maar jouw site blijft ten allen tijde je domein, je visitekaartje: de homebase.

Facebook

logo facebook 2016

Facebook is met 9,6 miljoen Nederlandse gebruikers (WhatsApp laat ik buiten beschouwing want dit is geen sociaal netwerk) het grootste sociale netwerk in Nederland (cijfer januari 2016). Daar kun je dus potentieel veel mensen bereiken. Op Facebook maak je als bedrijf meestal een fanpagina aan die Facebookers kunnen liken. Als ze dat hebben gedaan, krijgen ze jouw berichten in hun tijdlijn te zijn. Tenminste, als het meezit. Want de algoritmes van Facebook, op basis waarvan jouw bericht wel of niet getoond wordt, zijn lastig te doorgronden. Enkele algemene tips om de kans dat jouw bericht gezien wordt, te vergroten, kan ik wel geven:

  1. Zet zoveel mogelijk informatie over je bedrijf op Facebook.
  2. Plaats regelmatig content (minimaal twee keer per week).
  3. Varieer in de berichten: foto, video, link, vraag, weetje, etc.
  4. Reageer op reacties en berichten die je ontvangt, het liefst zo snel mogelijk.

Bouwen aan een community

Met een fanpage op Facebook bouw je aan een community rondom je merk of bedrijf. Je zult merken dat het veel tijd kost om zo’n community op te bouwen. Je kunt natuurlijk met een gerichte advertentiecampagne (de mogelijkheden zijn oneindig) je bereik proberen te vergroten. Of je hebt gewoon geduld en geeft niet te snel op! Het hoofddoel van je community is niet het verkopen van meer producten of diensten. Het gaat bij een community om het vergroten van betrokkenheid en loyaliteit van je fans. Ze hebben misschien een keer iets gekocht en zullen nog wel eens terugkomen. Zeker als je ze betrokken kunt houden bij je merk of bedrijf.

Voorbeeld: de Vakantiefietser

Op de Facebookpagina van de Vakantiefietser zie ik dat veel van de fans ooit een fiets in de winkel hebben gekocht, op (lange) fietsvakantie zijn gegaan en de pagina volgen om daar medevakantiefietsers te treffen. Berichten met vragen over hoe je iets doet op fietsvakantie, bijvoorbeeld hoe je zorgt dat je fiets en spullen niet gestolen worden als je even een winkel ingaat, doen het dan ook erg goed. De fans delen graag hun tips en ideeën met anderen. Bekijk wat voor jouw doelgroep werkt en experimenteer totdat je de juiste formule gevonden hebt.

Twitter

logo Twitter 2016

Twitter groeit in 2016 niet meer in aantal gebruikers en het aantal daalt zelfs, maar heeft toch nog wel 2,6 miljoen Nederlanders als leden. En daaronder vind je heel wat invloedrijke figuren, influentials. Dat zijn mensen die het nieuws maken (bijvoorbeeld journalisten) of meehelpen dat nieuws te verspreiden (bijvoorbeeld bekende Nederlanders). Twitter is snel en actueel. Een tweet is met een uur alweer verouderd.

Autoriteit opbouwen

Als je regelmatig waardevolle content produceert, is het zeker de moeite waard om een Twitter-account te beheren. Met jouw waardevolle content help je anderen en zij helpen weer anderen door je bericht te delen. Je kunt op Twitter autoriteit opbouwen door (zelfgeschreven en van anderen) kennis op jouw vakgebied te delen met je volgers. Jij weet wat de nuttige en goede artikelen zijn en door die te delen, help je je volgers en uiteindelijk dus ook jezelf. Twitter is nog steeds een interactief middel, dus ook vragen en antwoorden van jou en je volgers horen daarbij. Dit is op Twitter wel wat lastiger dan op Facebook, juist door de vluchtigheid van de berichten.

Adverteren

Adverteren op Twitter wordt nu het meest gebruikt door een bericht te promoten, maar Twitter kijkt naar andere mogelijkheden om geld binnen te harken én bedrijven onder de aandacht van hun doelgroep te laten komen, zoals First View.

Instagram

logo Instagram 2016

Verkoop jij producten die het goed doen op de foto? Dan is een Instagram-account waarschijnlijk wel een goed idee. Op Instagram gaat het om het mooie beeld. De interactiegraad op Instagram is groot; er wordt veel gereageerd, geliked en gedeeld. Als je jongeren wil bereiken, dan ontkom je niet aan dit netwerk; meer dan de helft van de gebruikers is tussen de 15 en 19 jaar oud. Totaal zijn er 2,1 miljoen Nederlanders met een account op Instagram. Hashtags (#) zijn belangrijk op Instagram; ze zorgen dat je gevonden wordt door mensen met interesse in het onderwerp. Zo vergroot je dus ook je bereik.

Adverteren

Net als op Twitter kun je ook op Instagram een bericht promoten zodat andere Instagrammers deze in hun tijdlijn tegenkomen zonder dat ze je volgen.

Pinterest

logo Pinterest 2016

Het sociale netwerk Pinterest wordt door veel vrouwen bevolkt. Ze verzamelen er leuke, inspirerende plaatjes over een thema, bijvoorbeeld huisinrichting of recepten. Totaal heeft Pinterest 2 miljoen Nederlandse gebruikers en groeit nog steeds. Op Pinterest vind je meer volwassenen dan op Instagram. Op Pinterest gaat het net als op Instagram om mooie plaatjes. Je deelt de mooie of behulpzame plaatjes van je website op Pinterest en vervolgens zijn Pinterest-gebruikers dus één klik verwijderd van je website.

Adverteren

De advertentiemogelijkheden zijn in Nederland nog niet zo groot, maar dat zal zeker nog wel komen.

YouTube

logo YouTube 2016

Het sociale videokanaal YouTube is eigendom van Google. Je helpt Google dus door je website aan je YouTube-kanaal te koppelen en op je kanaal waardevolle content te delen. Als je je kanaal goed inricht met de juiste keywords en alle filmpjes goed beschrijft, gaat je dit ongetwijfeld helpen in het beter scoren in Google van je website.

Iedereen kan het

In principe kan elke organisatie filmpjes maken; al was het maar om je product of dienst kort uit te leggen en dit op je homepage op te nemen. Mensen kijken nu eenmaal eerder naar een kort filmpje dan naar een lange lap tekst. YouTube heeft niet voor niets 7,2 miljoen gebruikers in Nederland.

Adverteren

De adverteermogelijkheden op YouTube zijn legio. De vraag is hoe nuttig dat voor je is, als je het kanaal vooral gebruikt als medium om filmpjes op te zetten die je weer via je website verspreidt.

LinkedIn

logo LinkedIn 2016

Heb je een eenmansbedrijf met weinig of geen samenwerkingspartners, dan zie ik voor jou het nut van een LinkedIn-pagina niet zo in (ik heb er bijvoorbeeld geen). Ga dan vooral met je persoonlijke LinkedIn-account aan de slag! Inmiddels maken er maar liefst 4,2 miljoen Nederlanders gebruik van LinkedIn.

Als mensen je googelen, vinden ze als eerste je website waarop je alles kwijt kan over je producten en diensten, op jouw manier. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om een LinkedIn-pagina te hébben. Al was het maar omdat dan niemand anders met jouw bedrijfsnaam aan de haal kan.

Persoonlijk- versus bedrijfsaccount

Het loont des te meer als je wat groter bent en werknemers en samenwerkingspartners hebt. Daardoor heb je namelijk meer te melden en heb je ook meer bereik. Wat ik lastig vind aan een bedrijfspagina op LinkedIn, is dat je er qua interactie niet zoveel mee kan. De belangrijkste functie is het plaatsen van berichten op je eigen pagina. Als persoon kun je op LinkedIn veel meer, zoals bedrijven en groepen volgen, berichten van anderen liken en erop reageren.

Adverteren

Je kunt op LinkedIn een bericht van je bedrijfspagina promoten.

Google+

logo Google plus 2016

3,6 miljoen Nederlanders hebben een account op Google+. Dat klinkt best veel, maar in de praktijk doen maar weinig mensen er iets mee. Het is de vraag of dit sociale netwerk 2016 wel gaat overleven. Maar ja, het is wel eigendom van Google en Google moet je te vriend houden (zie YouTube).

Ik raad bedrijven en organisaties dus aan om in elk geval een pagina in te richten, deze te koppelen aan de website en er zelfgeschreven content (nieuws, blogs) van je website te delen.

Ik hoop dat ik je met dit overzicht op weg heb kunnen helpen in het oerwoud aan socialmediakanalen en de oneindigheid aan mogelijkheden. Laat het me weten in de reacties!

Foto geleend van Esther Vargas.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: ondernemen, online communicatie, sociale media

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}