Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Waarom ik nooit aan multilevelmarketing zal doen

Waarom ik nooit aan multilevelmarketing zal doen

18 april 2016 door Natalie Hensen Reageer

Onlangs kwam ik in contact met iemand die aan multilevelmarketing doet en mij vroeg of het niet ook iets voor mij was. Ik verdiepte me in het concept en was er al vrij snel uit: het is niets voor mij.

pyramide

Multilevelwattes?

Multilevelmarketing, afgekort MLM. Het is eigenlijk een businessmodel dat bestaat uit enerzijds producten (bijvoorbeeld voedingssupplementen of beautyproducten) aan de man brengen en anderzijds meer verkopers in het netwerk verzamelen. Om beide doelen te halen, zet je marketing in. Binnen het netwerk bestaan meerdere niveaus aan verkopers. Hoe meer verkopers jij aandraagt, hoe hoger jouw level in de organisatie wordt. En dat is goed voor je inkomsten. Zit je hoog genoeg, dan word je volgens de aanhangers van dit businessmodel rijk zonder daar veel voor te hoeven doen.

Slapend rijk?

Klinkt aantrekkelijk zeg je? Hmm nou, slapend rijk worden klinkt mij niet zo integer in de oren. Het voelt niet goed. De zon gaat voor niets op, maar voor de rest hangt overal een prijskaartje aan. Mij is altijd geleerd dat ik moet werken voor mijn geld. En dus bracht ik op mijn 12e folders en kranten rond, want ik had een verlanglijstje. Slapend rijk worden van een passief inkomen is wat je wordt voorgespiegeld bij MLM. Maar dit gebeurt pas als je heel veel mensen hebt overgehaald om zich aan te sluiten bij het netwerk die ook weer mensen hebben overgehaald, die ook weer mensen hebben overgehaald, etc. Klinkt mij niet erg aantrekkelijk in de oren. Ik ging verder zoeken.

Piramidespellen verboden

MLM wordt vaak geassocieerd met piramidespellen en die zijn verboden. De initiatiefnemers van MLM-netwerken zorgen ervoor dat ze precies binnen de lijntjes blijven, zodat ze niet als piramidespel worden aangemerkt. Slim bezig! Het mag dus. En als ik zo het web afstruin, geldt: you love it or you hate it. Genuanceerdere smaken zijn er niet. Als iemand erin zit, is het verhaal hoe fantastisch MLM is; als iemand teleurgesteld is afgedropen, dan is het verhaal dat MLM-netwerken boevenbendes zijn. Dat maakt het lastig een enigszins objectieve mening te vormen. Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden.

Echte producten en diensten

Noem me ouderwets maar ik wil graag geld verdienen door iets bij te dragen. De bijdrage van een MLM’er is dat hij iemand met een goed verhaal heeft overgehaald zich aan te sluiten bij een netwerk. Dat vind ik toch van een andere orde van grootte dan een timmerman die een tafel in elkaar timmert en aan jou verkoopt. De tafel is echt, je kunt er iets mee en hij is mooi (anders had je ‘m niet gekocht).

Met mijn socialmediatrainingen help ik ondernemers op weg om hun online identiteit te versterken. Ik draag kennis over waardoor de ander er zelf mee aan de slag kan. Het is minder tastbaar dan een tafel, maar het is alsnog veel concreter dan een netwerk waarbij het belangrijkste doel is dat méér mensen zich aansluiten. Dat netwerk voelt als gebakken lucht.

MLM: misschien wel voor jou, maar niets voor mij

Jij mag natuurlijk doen wat je wilt, maar voor mij geen MLM-polonaise aan mijn lijf. Ik wil geen zieltjes winnen die dan weer meer zieltjes moeten winnen, ik doe veel leukere dingen voor mijn geld!

Heb jij wel eens overwogen met een MLM-netwerk in zee te gaan? Wat is jouw ervaring?

Foto geleend van Ronald Woan.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Persoonlijk Tags: ondernemen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}