Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Wie is Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Advies & Content
    • Community’s
  • Trainingen social media
  • Blog
  • Contact
Home » Waarom ik nooit aan multilevelmarketing zal doen

Waarom ik nooit aan multilevelmarketing zal doen

18 april 2016 door Natalie Hensen Reageer

Onlangs kwam ik in contact met iemand die aan multilevelmarketing doet en mij vroeg of het niet ook iets voor mij was. Ik verdiepte me in het concept en was er al vrij snel uit: het is niets voor mij.

pyramide

Multilevelwattes?

Multilevelmarketing, afgekort MLM. Het is eigenlijk een businessmodel dat bestaat uit enerzijds producten (bijvoorbeeld voedingssupplementen of beautyproducten) aan de man brengen en anderzijds meer verkopers in het netwerk verzamelen. Om beide doelen te halen, zet je marketing in. Binnen het netwerk bestaan meerdere niveaus aan verkopers. Hoe meer verkopers jij aandraagt, hoe hoger jouw level in de organisatie wordt. En dat is goed voor je inkomsten. Zit je hoog genoeg, dan word je volgens de aanhangers van dit businessmodel rijk zonder daar veel voor te hoeven doen.

Slapend rijk?

Klinkt aantrekkelijk zeg je? Hmm nou, slapend rijk worden klinkt mij niet zo integer in de oren. Het voelt niet goed. De zon gaat voor niets op, maar voor de rest hangt overal een prijskaartje aan. Mij is altijd geleerd dat ik moet werken voor mijn geld. En dus bracht ik op mijn 12e folders en kranten rond, want ik had een verlanglijstje. Slapend rijk worden van een passief inkomen is wat je wordt voorgespiegeld bij MLM. Maar dit gebeurt pas als je heel veel mensen hebt overgehaald om zich aan te sluiten bij het netwerk die ook weer mensen hebben overgehaald, die ook weer mensen hebben overgehaald, etc. Klinkt mij niet erg aantrekkelijk in de oren. Ik ging verder zoeken.

Piramidespellen verboden

MLM wordt vaak geassocieerd met piramidespellen en die zijn verboden. De initiatiefnemers van MLM-netwerken zorgen ervoor dat ze precies binnen de lijntjes blijven, zodat ze niet als piramidespel worden aangemerkt. Slim bezig! Het mag dus. En als ik zo het web afstruin, geldt: you love it or you hate it. Genuanceerdere smaken zijn er niet. Als iemand erin zit, is het verhaal hoe fantastisch MLM is; als iemand teleurgesteld is afgedropen, dan is het verhaal dat MLM-netwerken boevenbendes zijn. Dat maakt het lastig een enigszins objectieve mening te vormen. Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden.

Echte producten en diensten

Noem me ouderwets maar ik wil graag geld verdienen door iets bij te dragen. De bijdrage van een MLM’er is dat hij iemand met een goed verhaal heeft overgehaald zich aan te sluiten bij een netwerk. Dat vind ik toch van een andere orde van grootte dan een timmerman die een tafel in elkaar timmert en aan jou verkoopt. De tafel is echt, je kunt er iets mee en hij is mooi (anders had je ‘m niet gekocht).

Met mijn socialmediatrainingen help ik ondernemers op weg om hun online identiteit te versterken. Ik draag kennis over waardoor de ander er zelf mee aan de slag kan. Het is minder tastbaar dan een tafel, maar het is alsnog veel concreter dan een netwerk waarbij het belangrijkste doel is dat méér mensen zich aansluiten. Dat netwerk voelt als gebakken lucht.

MLM: misschien wel voor jou, maar niets voor mij

Jij mag natuurlijk doen wat je wilt, maar voor mij geen MLM-polonaise aan mijn lijf. Ik wil geen zieltjes winnen die dan weer meer zieltjes moeten winnen, ik doe veel leukere dingen voor mijn geld!

Heb jij wel eens overwogen met een MLM-netwerk in zee te gaan? Wat is jouw ervaring?

Foto geleend van Ronald Woan.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Persoonlijk Tags: ondernemen

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Webgrrl (Natalie Hensen)

Op deze site schrijf ik sinds 2008 blogs. Sommige zijn bedoeld om jou verder te helpen in je kennis van en inzicht in de digitale maatschappij, andere zijn van meer persoonlijke aard. Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief om de nieuwste blogs in je mailbox te ontvangen.
» Mijn blog

Zoeken

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar webgrrl@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

Mijn social media

  • E-mailadres
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
  • Twitter

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Recente blogs

  • Welke alternatieve socialmediakanalen zijn er als je de censuur op Twitter en Facebook zat bent?
  • Webgrrl in coronajaar 2020: thuiswerken en meer vrije tijd
  • Kerst tijdens de coronacrisis
  • Humor geeft verlichting in de coronacrisis
  • Nieuwe rijzende ster in de wereld van social media: TikTok

Recente reacties

  • Welke alternatieve socialmediakanalen zijn er als je de censuur op Twitter en Facebook zat bent? Natalie Hensen - Savvy Ladies op Waarom Twitter het perfecte communicatiekanaal is voor Trump
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Webgrrl in coronajaar 2020: thuiswerken en meer vrije tijd
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Kerst tijdens de coronacrisis
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Waarom ik vind dat je moet stemmen
  • Natalie Hensen op Waarom ik nooit meer reviews zal schrijven (met dank aan TripAdvisor)

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2021 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, ga ik er vanuit dat je ermee instemt.Akkoord!Nee, liever nietBekijk het privacybeleid
Je kunt je toestemming op elk moment intrekken met de knop toestemming intrekken.Toestemming intrekken