Wil jij als online communicatieadviseur je collega’s bewust maken van het nut van de inzet van social media? Begin dan met een workshop LinkedIn. Het persoonlijke belang van je collega’s is de sleutel. Ik geef je vijf praktische tips.
Ruim 4 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-account. Dat is op ruim 8 miljoen werkenden best een hele hoop. Veel LinkedInners hebben een hoog inkomen wat impliceert dat de groep hoogopgeleiden relatief groot is. Werk je in een organisatie waar veel hoogopgeleiden werken, dan is het aannemelijk dat een grote groep iets met LinkedIn doet. Daar ligt je kans.
Minimaal gebruik LinkedIn
Veel mensen maken voor zo’n 20% gebruik van LinkedIn: ze hebben bijvoorbeeld alleen hun meest recente werkervaring en cursus toegevoegd. En misschien ook wel de onderschrijving ‘Dutch’ en nog een paar kansloze ‘vaardigheden’ toegevoegd aan hun profiel. Zonde natuurlijk! Want er valt veel meer uit LinkedIn te halen zoals je weet. Je kunt het gebruiken om te netwerken, kennis te delen, te verbinden en: jezelf profileren. Bijna niemand heeft meer een baan voor het leven en dus is het altijd goed om continu te investeren in je netwerk, te zorgen dat je op het netvlies blijft. Reden genoeg dus om LinkedIn optimaal in te zetten.
Bewustwording social media
Maar jouw belang reikt verder dan LinkedIn alleen. Je wil dat je collega’s zich bewust zijn van hoe het gebruik van social media bijdraagt aan de organisatie- en communicatiedoelstellingen. Ze hoeven niet allemaal te gaan twitteren, maar moeten wél weten wat Twitter is, hoe de organisatie het gebruikt en wat het oplevert. Medewerkers zijn de ambassadeurs van de organisatie dus als zij actief zijn op social media is het ook wel fijn als ze daarmee de organisatie helpen. Dat doen ze door zich respectvol te uiten en berichten van de organisatie verder te verspreiden. Daar moet je ze bij helpen.
Hoe pak je dat aan?
Natuurlijk hangt het helemaal af van de cultuur in jouw organisatie hoe je het beste te werk kan gaan om je collega’s bewustwording bij te brengen. Maar met deze vijf algemene tips, die ik in de praktijk succesvol heb toegepast, help ik je vast een eindje op weg:
1. Organiseer een workshop met LinkedIn in de titel
Je collega’s hebben een persoonlijk belang bij LinkedIn en zullen dus eerder geneigd zijn zich op te geven voor een workshop als ze denken dat ze er iets leren waar ze persoonlijk iets aan hebben. Kies bijvoorbeeld de titel: “Haal meer uit je LinkedIn-profiel!”. Zorg dat je aankondiging zoveel mogelijk collega’s bereikt. Organiseer meerdere workshops, zodat je collega’s de dag en tijd kunnen kiezen die hen het beste uitkomt.
2. Zorg dat de workshop maximaal een uur duurt
Zeker als je de workshop in eigen huis organiseert, is een uur een prima tijdsduur. Daardoor maak je het nog laagdrempeliger voor je collega’s om de workshop bij te wonen. Je kunt in een uur gemakkelijk én aan algemene bewustwording werken én het zo aantrekkelijke LinkedIn verder uitleggen. Je hoeft hiervoor niet eens een LinkedIn-superexpert te zijn, want dikke kans dat je sowieso al veel meer weet dan de gemiddelde medewerker. Zo niet: school je dan snel bij! Er zijn online genoeg handboeken en blogs te vinden die je LinkedIn-wijs maken.
3. Laat voorbeelden zien
Hoe vul je nou je LinkedIn-profiel goed in? Dat is eigenlijk de belangrijkste vraag die de meeste mensen hebben. Help met die vraag door een aantal goede voorbeelden te laten zien. Vertel wat wel en niet handig is om te doen. Geef ze praktische tips. Laat ze direct hun eigen profiel bekijken en verbeteren. Daarmee houd je het ook lekker praktisch. Wel handig als je dan bij de uitnodiging erbij zet dat ze hun laptop en/of smartphone mee moeten nemen.
4. Maak ruimte voor vragen
Zorg dat deelnemers tussendoor vragen kunnen stellen. Dat zorgt voor een informele sfeer waardoor het prettig aanvoelt voor de deelnemers. Ze associëren social media (voortaan) met iets positiefs!
5. Verbreed LinkedIn naar social media
Daarmee bedoel ik dat je dat bredere perspectief een paar keer moet herhalen in je workshop: LinkedIn is één van de socialmediakanalen die je kunt inzetten als organisatie. Vertel ook over de aard van social media en noem welke kanalen je organisatie nog meer gebruikt, wat het oplevert en hoe de deelnemers de organisatie kunnen helpen.
Heb jij nog tips voor het succesvol bewust maken van je collega’s die zeker in dit rijtje thuishoren? Laat ze hieronder weten.
Plaatje geleend van greyweed.
Geef een reactie