Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Mijn 2016: work, work, work, work, work!

Mijn 2016: work, work, work, work, work!

31 december 2016 door Natalie Hensen Reageer

Heb je nu ook dat irritante liedje van Rihanna in je hoofd? Mooi, ik namelijk ook. ‘Werk’ is het kernwoord voor mij als ik terugdenk aan 2016, vandaar de titel. Het was mijn eerste volledige jaar als zelfstandige en ik ben er dan ook volle bak ingegaan. Ik deed heel veel dingen waar ik energie van krijg, ontmoette nieuwe mensen maar vergat ook helemaal om af en toe rust te nemen.

achteruitkijkspiegel auto

Werken

2016 begon voor mij zoals het in 2015 was geëindigd, namelijk bij een verzekeraar waar ik als copywriter aan de slag was. Ik schreef teksten voor een website voor een specifieke groep klanten. Inmiddels kun je me alles vragen over beleggingsverzekeringen, pre-brede herwaardering en aanvullende overlijdensrisicodekkingen.

Het project waarvoor ik werkte, kreeg een vervolg en ik ging er andere taken bij doen ter ondersteuning van de business analist. Zo was ik bijvoorbeeld tester van de website en de brieven die verstuurd werden. Precies een jaar heb ik uiteindelijk voor het project gewerkt, terwijl de opdracht oorspronkelijk twee maanden zou duren.

Korte en kleine opdrachten

Heel 2016 heb ik een paar uur per week besteed aan communitymanagement voor een vakantiefietsenwinkel in Amsterdam. De Facebookpagina van de winkel groeide heel hard dit jaar! In het voorjaar deed ik een communitymanagementklus van een paar maanden voor een collega-ondernemer. In april gaf ik een training over social media aan een Brusselse organisatie die vond dat ze er meer mee moesten doen. Ze waren heel tevreden over de training, maar het heeft zich helaas niet uitbetaald in daadwerkelijke activiteit op social media. Jammer!

Socialmedia-adviseur

Qua uren kon ik er vanaf juni 2016 wel iets bij hebben, dacht ik. En dus reageerde ik op een vacature van detacheringsbureau OnlyHuman die mij op het lijf geschreven leek: socialmedia-adviseur bij een semi-overheidsinstelling. En jawel, ik ging aan de slag bij mijn eerste ad interim-klus op een communicatieafdeling voor twee dagen in de week. Mijn belangrijkste taak was het werken aan socialmedia-awareness van de afdeling en de organisatie.

Dat deed ik bijvoorbeeld door intern 14 workshops van een uur over LinkedIn te organiseren. Ook organiseerde ik (samen met Maaike Gulden) een socialmediaconferentie met als sprekers Marcel Molenaar, online marketeer Patrick Petersen, Suzanne de Bakker en Mr. Twitter Herman Couwenbergh. Ik was de socialmediacoördinator voor de Nationale Wetenschapsquiz die op 25 december op tv werd uitgezonden (ik stond op de aftiteling, jaja!).

Toen per oktober de opdracht bij de verzekeraar stopte, had ik weer uren beschikbaar.. Die vulde ik direct op met een nieuwe ad interim-opdracht bij een andere semi-overheidsinstelling, ook twee dagen in de week. Die laatste opdracht loopt als enige van de interimopdrachten nog door in 2017, vooralsnog tot 1 februari.

Werken om te leven, niet andersom

Werkende vrouw, wat heb je nu geleerd? Nou, dat ik heel hard kan werken als dat van mij gevraagd wordt, maar dat mijn bedrijf met heel veel klanturen (vijf dagen per week) niet per se doorontwikkelt. Ik heb dan namelijk geen tijd om blogs te schrijven, acquisitie te plegen, opleiding te volgen, mijn administratie bij te houden, een privéleven te hebben…

Mijn voornemen is dus om het gemiddelde aantal klanturen in 2017 te verminderen. Ik ben wel heel blij dat ik zulke mooie opdrachten heb mogen doen die precies in mijn straatje (content, community’s en trainingen) passen! Ik hoop dat ik in 2017 weer zulke mooie kansen krijg!

Blogs in 2016

Slechts 11 blogs verschenen hier in 2016 (oké, met deze erbij 12). Dat vind ik er echt veel te weinig. Ik schreef trouwens nog wel meer dan dat, maar die blogs werden elders gepubliceerd. Ik schreef een paar blogs over afleveringen Wie is de Mol op RedSeats.nl én een paar commerciële blogs die op magazines van Content Collective verschenen. In december probeerde ik door een blogchallenge met Kim Dik tóch wekelijks een blog te schrijven. Helaas is het me niet gelukt (Kim ook niet), maar ik januari ga ik weer een poging doen. Het was namelijk niet zo dat ik niks te schrijven had, maar het ontbrak me aan de tijd om er goed voor te zitten.

Vrije tijd

Mijn broertje vroeg me tijdens het kerstdiner: “Maar, hoeveel vrije dagen heb je dan gehad in 2016?”. Pas toen drong het tot me door dat ik twee weken vakantie heb gehad en verder een paar losse vrije dagen. Vergeleken met zijn riante 5-6 ambtenarenweken per jaar is dat natuurlijk peanuts. Maar goed, voor een ondernemer geldt dat je niet betaald krijgt als je niet werkt! Dus doe je dat toch net iets minder gemakkelijk, merk ik. En je wil je klant zo optimaal mogelijk bedienen en dat kan niet als je vrij bent.

Spijtig genoeg moet ik constateren dat ik contact met/bezoek aan familie en vrienden op een lager pitje heb gezet in 2016; een te laag pitje. Wat me dan wonder boven wonder wel weer lukte, was om elke week af te spreken met mijn taalmaatje. Sinds maart ben ik namelijk officieel taalcoach bij Vluchtelingenwerk Nederland. Ik wilde namelijk zo graag iets positiefs bijdragen aan de vluchtelingencrisis. En fijn te merken dat ze steeds beter de Nederlandse taal onder de knie krijgt en zelfs een lening kan krijgen van de UAF voor een studie! Wat ik ook nog steeds doe: diverse (vrijwillige) werkzaamheden voor Content Collective, waar ik sinds dit jaar chef strategie en innovatie ben, samen met Bas.

Voornemens 2017?

Ik heb veel geleerd van mijn ondernemerschap in 2016: wat ik aankan, waar ik goed in ben, wat ik nog kan verbeteren, wat ik wel en niet meer wil. Dit neem ik allemaal mee in mijn rugzak naar 2017. Ik ga er een mooi jaar van maken, met minder klanturen, meer vrije tijd en meer blogs!

Ik wens jou ook een fantastisch mooi 2017 toe!

Foto van Susanne Nilsson.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Persoonlijk Tags: online communicatie, sociale media, Webgrrl

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}