Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Waarom ik nooit meer reviews zal schrijven (met dank aan TripAdvisor)

Waarom ik nooit meer reviews zal schrijven (met dank aan TripAdvisor)

11 december 2016 door Natalie Hensen 24 Reacties

TripAdvisor is er om de reiziger te helpen, zeggen ze. Of draait het stiekem toch vooral om geld? De helft van mijn reviews werd niet geplaatst, ik ben een illusie armer en zal ze niet meer schrijven.

Ik kan er slecht tegen: dat je oprecht een ander probeert te helpen en het vervolgens compleet genegeerd wordt. Zelfs zonder dat daar een goede reden voor wordt gegeven. Dat is wat TripAdvisor deed met de door mij geschreven reviews, bedoeld om andere reizigers een eerlijk beeld te geven van de accommodatie of het restaurant.

Wat is er gebeurd?

Begin oktober ging ik met mijn vriend op vakantie naar Andalusië, Zuid-Spanje. We verbleven in verschillende accommodaties en aten lekker decadent elke dag in een restaurant. We zochten van te voren op wat andere mensen vonden van deze accommodaties en restaurants. In een paar gevallen vonden we dat de reviews onvoldoende recht deden aan de accommodatie of het restaurant en we besloten bij terugkomst dan ook een eigen review te schrijven om het beeld dat er nu gegeven werd, bij te stellen.

Het werkt op Tripadvisor zo: je logt in, zoekt op waar je een review over wilt geven, je schrijft je tekst en je dient het in. Vervolgens moet je een paar uur tot een paar dagen wachten voor je een melding krijgt van TripAdvisor dat je je review moet bevestigen. Dat doe je dan natuurlijk! En daarmee is de kous af, denk je dan. Maar in werkelijkheid gaan je reviews vervolgens door een schimmig goedkeuringssysteem heen.

Wat is er niet gebeurd?

Twee van de vier geschreven reviews werden uiteindelijk niet geplaatst door TripAdvisor. Al dat werk voor niks en geen bijgesteld beeld voor reizigers! Ik besloot het er niet bij te laten zitten en contact op te nemen met TripAdvisor. Na lang zoeken vond ik een mailadres en schreef mijn vraag: hoe kan het dat twee eerlijke, genuanceerde reviewteksten niet geplaatst zijn? Het antwoord van TripAdvisor was kort: dat weten we niet, want we hebben daar een eigen geautomatiseerd goedkeuringssysteem voor dat gebaseerd is op onze richtlijnen:

The way that we process reviews is proprietary, so I am not able to offer details about exactly why your review are not published, nor am I able to publish them.

Hier kan ik dus echt helemaal niets mee.

Wat zijn die richtlijnen?

TripAdvisor hanteert richtlijnen, daar kan ik me iets bij voorstellen. Je wil natuurlijk geen gescheld of onechte reviews op je site hebben staan. Het uitgangspunt is de reiziger helpen, toch? Samengevat hanteert TripAdvisor de volgende richtlijnen:

  • Familievriendelijk: geen grof taalgebruik, bedreigingen, heiligschennis, persoonlijke beledigingen, dat soort dingen.
  • Relevant voor reizigers: wees behulpzaam voor reizigers en geef dus geen persoonlijke meningen over politiek, ethiek, religie etc.
  • Onbevooroordeeld: je mag geen relatie hebben met het bedrijf waarvoor je een review schrijft.
  • Behulpzaam, eerstehandservaring: geen geruchten, ervaringen van anderen, maar die van jezelf.
  • Origineel: het moet jouw schrijfwerk zijn, originele content.
  • Niet-commercieel: geen reclame of promotie in je review.
  • Respect voor privé-informatie: geen codes, wachtwoorden, creditcardgegevens en alleen voornamen van werknemers.
  • Geregistreerd bij TripAdvisor: de review moet slaan op het bedrijf waarvoor je het schrijft.
  • Makkelijk te lezen: geen HTML tags, Capslock of straattaal.

Allemaal vrij logisch wat mij betreft en mijn teksten voldeden hier ook aan naar mijn idee. Maar verderop lees ik de volgende allesomvattende zin:

TripAdvisor reserves the right to remove a review or management response at any time for any reason.

Het Mysterie van de Verwijderde Reviews

Ik blijk niet de enige te zijn die te maken heeft met niet-geplaatste of later verwijderde reviews. Een korte zoektocht via Google levert vele hits op op het forum van TripAdvisor; veel mensen zijn op zoek naar hun reviews. Maar zoals iemand daar ook zegt: “There is always a reason for a review to be removed.” Ja, dat is me nu ook duidelijk geworden. Ik vond ook blogs over verwijderde reviews. Angie Orth kreeg na lang, lang aandringen wél te horen waarom de reviews verwijderd waren: om onzinnige redenen.

Nog meer negatiefs over TripAdvisor lees ik op Medium.com. TripAdvisor heeft sinds 2013 niet langer ’trusted’ en ‘honest’ in hun slogan staan, maar wel ‘biggest’. Tja. Daarnaast passeren meer feiten de revue die luid en duidelijk aantonen dat het allemaal om geld draait en niet om het helpen van reizigers. Een open deur natuurlijk, maar toch. Het maakt in elk geval dat ik geen zin meer heb in het schrijven van reviews, ook al smeekt een hotel- of restauranteigenaar om dat wel te doen.

Maar, wat heb je dan geschreven?

Ik ben heel benieuwd welke van de bovengenoemde richtlijnen jij geschonden ziet in mijn twee reviewteksten. Ik heb namelijk echt geen idee. Gelukkig had ik ze ergens opgeslagen, dus hier zijn ze. Klik op de titel om de TripAdvisor-pagina te openen. Ik ga ze dan aanpassen en opnieuw indienen!

Casa Bliss

We were warmly welcomed at the Casa by Jay and her mom. The Casa is one big villa consisting of four apartments, of which three for guests. The central, poolside apartment is where Jay and her mom stay. Every apartment has their own patios (front and back). The villa is surrounded by a big garden, with seats to chill in the shades. We liked the bed (big and comfy).

The Casa really is in the middle of nowhere, but the awesome views make up for that! Our hosts were really kind and relaxed. So, there are a lot of good things to say about Casa Bliss, but sadly, we found it wasn’t up to par with any of the other Andalucian accommodations we booked. The air conditioning in the bedroom was leaking water, there was no coffee machine or water cooker, and the furniture and the appliances had their best time a while ago. It’s a pity for this otherwise nice apartment. The loud neighbourhood dogs that fight at night didn’t help, either. We don’t think the current state merits the price.

Arte y Solera

It is always sort of weird to be the only guests in the restaurant. But what you get is some extra attention from the staff. The waitress didn’t know English so her boss jumped in and took his time to explain the menu. The food not only looked great, but also tasted great. We especially liked the patatas bravas, the salmon, the sea bass, the foam crème brulee. So, everything really. The interior is very decent and new, but the white leds take away a bit from the atmosphere. We enjoyed our dinner here, and for sure will remember this next time we’ll visit Sevilla.

Laat je reactie hieronder achter!

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: contentmarketing, online communicatie, vakantie

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    13 februari 2017 om 11:44

    @Corinnekeijzer waarschijnlijk omdat ze op 1 of andere manier niet voldoen aan de eisen. Zie https://t.co/0SfKT1oHL4

    Beantwoorden
    • Kathy zegt

      10 mei 2021 om 17:38

      Mij overkwam het zelfde. Geen uitroeptekens gebruiken en opgelost. Mvg

      Beantwoorden
      • Natalie Hensen zegt

        10 mei 2021 om 19:01

        @Kathy, dank voor je reactie! En wat een openbaring, uitroeptekens doen de truc dus?? Bizar toch!

        Beantwoorden
  2. bo zegt

    30 mei 2019 om 15:10

    ik kan je nog een meer bizarre reden noemen: ik heb een overheerlijke griek gevonden in Herzogenrath-Merkstein, net over de grens bij kerkrade /heerlen. De goede familie zit op de Geilenkirchenerstrasse…. en raad eens waarom ik de review nog niet eens kon geplaatst krijgen??? omdat Tripadvisor geen vieze woorden opneemt.. Nou vraag ik je, domme, domme robot, dat de Geilenkirchenerstrasse een heel lange en bekende straat is in Herzogenrath… hoe dom kan je zijn en hoe kortzichtig.

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      31 mei 2019 om 10:20

      @bo haha wow, dat is zuur voor die Griek zeg! :-/

      Beantwoorden
  3. Van dijk zegt

    30 september 2019 om 22:10

    Je schrijft “dogs that fight at night” en “ loud neighbourhood”
    De combinatie wordt misschien gekenmerkt als vijandig.
    Heb ook reviews gegeven met 1 ster, ze zijn gewoon geplaatst. Zelf nooit meegemaakt dat review geweigerd wordt.
    Zou jammer zijn als je geen reviews meer geeft. Voor elke reis check ik toch altijd TripAdvisor en voeg ik mijn reviews bij.
    Al met al vindt ik tripadvisor toch betrouwbaar, bij goede recensies lees ik altijd het eerst de slechtste.
    Bij trustpilot zie je zelden of nooit slechte recensies.

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      3 oktober 2019 om 09:59

      Hoi Van dijk! Dank voor je reactie. Ik heb sinds deze blog inderdaad nooit meer een review geschreven voor Tripadvisor. Jammer wel! Fijn dat het bij jou wel goed werkt.

      Beantwoorden
  4. Rik zegt

    11 november 2019 om 17:31

    Hallo Natalie,

    Ik schrijf ook altijd reviews en lees meestal reviews voordat ik boek of iets bezoek. Eigenlijk kijk ik nooit of mijn reviews zijn geplaatst. n.a.v. wat jij schrijft ga ik dat wel doen.

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      22 november 2019 om 19:21

      @Rik dank voor je reactie! Ik zou het maar doen inderdaad, want je wil het toch niet voor niks doen!

      Beantwoorden
  5. Melina zegt

    19 november 2019 om 11:05

    Ik zojuist precies hetzelfde meegemaakt. Ik heb naar mijn idee een keurige review geschreven over een restaurant, die ik 3 sterren heb gegeven. Vervolgens kreeg ik bericht dat deze review niet aan de eisen voldoet. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik zelf een trailadvisor pagina van een café beheer binnen een straal van 5 kilometer en wellicht daarom als concurrentie wordt gezien. Onzin, want het is een totaal ander soort bedrijf. Ik ben er in ieder geval klaar mee en ook voor het restaurant in kwestie heel jammer, die konden wel wat opbouwende kritiek gebruiken.

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      22 november 2019 om 19:22

      @Melina: dank voor je reactie! Stom dat jij hetzelfde hebt meegemaakt als ik. Het is geen eerlijke strijd vind ik!

      Beantwoorden
  6. Lonne zegt

    31 december 2019 om 17:55

    Ik heb op 2/10/2019 een keurige, vriendelijke review geschreven over een restaurant waar ik sushi had gegeten. Ik had daarna een zware voedselvergiftiging gekregen. Ik zei in mijn review dat ik het een leuk restaurant vond en dat ik heel graag een positief verslag had willen schrijven, maar dat ik toch wilde waarschuwen. Tripadvisor vroeg mij per mail of mijn review accuraat was, en of ik hem nogmaals wilde checken, omdat ik een geval van voedselvergiftiging beschreef. Ik vond dit vreemd, maar heb de review natuurlijk bevestigd. Deze is enkele dagen online geweest en vervolgens verdwenen! (Er staan alleen zeer positieve reviews over het restaurant.)

    Ik heb Tripadvisor hierover gemaild, maar geen reactie ontvangen…

    De voedselvergiftiging-klachten waren ernstig en hebben anderhalve week geduurd. Nu, na een maand, ben ik nog steeds niet in orde. Mijn huisarts wil bloedonderzoek laten doen, op parasieten en ontstekingen.

    Vertrouw niet op Tripadvisor als het gaat om eerlijke reviews!!

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      31 december 2019 om 19:01

      Wauw, wat heftig Lonne! Een grote korrel zout is bij elke reviewsite wel gewenst ja!

      Beantwoorden
      • Lonne zegt

        1 januari 2020 om 17:37

        Hoi Natalie, ik vroeg me nog af, mijn review via Tripadvisor heeft na mijn bevestiging ervan enkele dagen op de site gestaan, maar is daarna verdwenen. Weet jij misschien of Tripadvisor samenwerkt met de restaurants waarover ze reviews plaatsen? Zodat een restauranteigenaar kan regelen dat een negatieve review wordt verwijderd?

        Beantwoorden
        • Natalie Hensen zegt

          1 januari 2020 om 18:17

          Hoi Lonne, ik heb geprobeerd dat te onderzoeken en wat ik weet is dat de restaurants inderdaad bezwaar kunnen maken tegen een recensie en dat daar een speciale plek binnen Tripadvisor voor is. Ook is er een forum waarop restaurants tips delen over hoe je het beste recensies verwijderd kan krijgen. Maar dit alles heb ik ook maar gelezen, kan het niet checken. Al met al voelt het niet bepaald eerlijk aan. Ze zeggen dat ze je recensie verwijderen omdat het niet aan de voorwaarden voldoet, maar verdere uitleg krijg je niet.

          Beantwoorden
  7. Isabel zegt

    12 maart 2020 om 12:43

    Goed dat jullie me attent maken op deze handelswijze van Tripadvisor. Ik ga graag – en iedere week – uit eten en steek veel werk in het achterlaten van reviews over restaurants. Ook als de ervaring goed was – dat is het meestal – laat ik graag een gedetailleerd verslag achter. Ik doe het vooral op google, maar af en toe kom ik ook aan tripadvisor toe. Ik ga het eens in de gaten houden.

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      12 maart 2020 om 12:45

      @Isabel: dank je wel voor je reactie! Het is goed om je bewust te zijn van dat niet alles waarheid is wat je online leest.

      Beantwoorden
  8. sandra zegt

    1 juli 2020 om 16:06

    Vooral reviews over restaurants blijven schrijven, Natalie. Zo niet op Tripadvisor dan elders. Het zou wel eens kunnen dat je er teveel werk van maakt. Dan is de kans groter dat je een woord gebruikt dat hun systeem niet accepteert of dat het systeem denkt dat je plagieert. Ik hang ook altijd graag gedetailleerde verhalen over ervaringen in het restaurant op. Er zijn ook andere fora dan Tripadvisor.

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      2 juli 2020 om 10:58

      @sandra: ik ben inderdaad graag volledig in mijn reviews. Maar ik ben er dus echt mee gestopt, behalve op booking.com, waar ik nog geen problemen heb gehad. Soms kies ik er wel voor om op mijn socialmediakanalen iets te schrijven als ik echt heel tevreden ben. Daar kan niemand me censureren!

      Beantwoorden
      • Kat zegt

        3 juli 2023 om 16:46

        Persoonlijk gebruik (en schrijf) ik altijd reviews op google maps. Voor mij de nummer 1 plek om te checken wat mensen van een restaurant of hotel vinden. Nooit problemen mee gehad. Zoals ik het begrepen heb (zijn nu in Italië) is TripAdvisor typisch iets voor Amerikanen. Ieder z’n ding. Maar daarom heb ik gisteren ook een aantal reviews geschreven op TA. Voor mij een uitzondering en als ik dit allemaal lees, zal dat ook zo blijven.

        Beantwoorden
        • Natalie Hensen zegt

          5 juli 2023 om 08:08

          @Kat: Dank voor je reactie! Google Maps is gelukkig een ander verhaal ja. Zelf vind ik het lastiger om daar mijn reviews te plaatsen omdat het gekoppeld is aan je Google-account. En: fijne vakantie!

          Beantwoorden
  9. Erik Anemaet zegt

    7 oktober 2020 om 11:33

    Ik schrijf over elk hotel, airbnb, restaurant, etc. uitgebreide reviews. Ik deel je ervaring met Tripadvisor: verwijderd en ik kwam er niet achter waarom. Daarom verwijder ik op mijn beurt Tripadvisor en ga ijverig door op andere forums.

    Beantwoorden
    • Natalie Hensen zegt

      7 oktober 2020 om 13:11

      @Erik dank voor je reactie! Balen dat het jou ook gebeurd is..

      Beantwoorden

Trackbacks

  1. Tripadvisor - Tripadvisor: Lees Beoordelingen, Vergelijk Prijzen & Boek schreef:
    30 juni 2022 om 16:10

    […] 6. Waarom ik nooit meer reviews zal schrijven (met dank aan … […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}