De dag die je wist dat zou komen: het vervolg op mijn blog over de geweigerde TripAdvisor-reviews. Na het schrijven van die blog, stuurde ik de twee geweigerde reviews nogmaals in. En wat blijkt: TripAdvisor heeft er nu doodleuk ‘waarderingen’ van gemaakt, in plaats van beoordelingen.
Hoe zat het ook alweer? In oktober 2016 ben ik op vakantie geweest naar Andalusië, Spanje en wilde graag over een paar restaurants/hotels die ik heb bezocht, een review achterlaten. Ofwel om te laten zien hoe fijn het er was, ofwel om mensen op vriendelijke wijze te waarschuwen. Dus stuurde ik beoordelingen in naar TripAdvisor. Twee ervan werden niet geplaatst zonder tekst of uitleg. Naar mijn idee had ik aan de richtlijnen voor reviews voldaan. Ik liet het er niet bij zitten en stuurde de reviews enige tijd geleden opnieuw in. Met dezelfde tekst en dezelfde cijfers. Een tijdlang kreeg ik geen bericht van TripAdvisor.
Toen ik zelf in mijn profiel keek hoe het ervoor stond, zag ik dat mijn twee eerder geweigerde beoordelingen nu waren toegelaten als ‘waarderingen’. Wattes?
Waarderingen?!
Een waardering is blijkbaar een minireview: het is alleen een rating van 1 tot 5 bolletjes. Dat terwijl ik er dus ook een stukje tekst bij had geschreven! Wat is dit nu voor geks? Als je nu op de pagina’s van de twee plekken (restaurant en appartement) kijkt, zie je mijn waardering natuurlijk niet terug. Deze wordt waarschijnlijk alleen meegerekend in de gemiddelde rating. Nah! Zo help ik nog steeds andere reizigers niet.
Nog een keer!
Maar ik geef nog niet op. Zojuist heb ik de twee beoordelingen wéér ingediend, met dezelfde tekst en cijfers. Ik ben dan ook heel benieuwd wat TripAdvisor er deze keer mee gaat doen. Wordt zeer waarschijnlijk vervolgd!
Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met reviewsites. Laat je het weten in de reacties?
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Ik schreef een beetje boos deel 2 van mijn blog over #Tripadvisor-reviews en opnieuw wacht ik op uitsluitsel https://t.co/yxfeNoJXdT
Marijn zegt
Ik heb weleens via Wehkamp een productreview van een stofzuiger achtergelaten. Zo’n zakloos ding. Werd niet geplaatst omdat er teveel mening in zat. Maar die mening was eigenlijk alleen mijn beschrijving van de 5 seconden stofzuigen voordat de zuigmond afbrak. Ik probeerde er nog een beetje humor in te brengen om de 5 seconden dat ik gebruik heb kunnen maken van het apparaat te beschrijven. Maar helaas, mijn tekst kwam niet langs de jury.
Natalie Hensen zegt
@Marijn: dank voor je reactie! Ik vind het maar stom. Je intentie is een ander eerlijk helpen met jouw ervaringen en dan wordt het niet doorgelaten! Wehkamp kan dus ook op het lijstje niet-meer-doen.
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
RT @Webgrrlnl: Ik schreef een beetje boos deel 2 van mijn blog over #Tripadvisor-reviews en opnieuw wacht ik op uitsluitsel https://t.co/yx…
@AnjaVG_NL zegt
Slechte zaak, @TripAdvisor ! Goede reviews, dus geen bolletjes, zijn te waardevol om te dissen.
https://t.co/p2u4q6ozAC
Cesar zegt
Ik schreef eens een review op Iens.nl over een restaurant waar de service zo slecht was, dat onze bestelling niet werd geleverd, ondanks meerdere keren vragen. Het was geen bashen, gewoon een vriendelijke doch oprechte review. Maar, zei Iens, als je er niet gegeten hebt kun je er ook geen review over schrijven. Ik heb Iens uitgelegd dat de review over de bediening en het restaurant in het algemeen ging, maar heb er nooit meer een reactie op gehad.
Natalie Hensen zegt
@Cesar: dank voor je reactie! Wauw, zelfs hier komen die praktijken dus voor. Heel erg triest!
Renate de Jong zegt
Hoi,
Hmmmm, zelf heb ik dat nog niet meegemaakt. Ondanks mijn kritische belevenissen. Probeer net als jij ook de tegenvallers correct op te schrijven. Tot heden steeds geplaatst!
Groet Renate
Natalie Hensen zegt
@Renate: wat fijn dat jij het niet hebt meegemaakt! Misschien is er dan toch nog hoop.. ik zal er nog eens over nadenken of ik het nog eens probeer. Dank voor je reactie!
Ilja zegt
Hoi, ik heb net ook een bericht gekregen van tripadvisor dat mijn beoordeling niet geplaatst kan worden. Als ik hier contact over zoek, wordt er gezegd dat er geen Nederlandse medewerkers aanwezig zijn…Naar mijn idee was mijn beoordeling prima. Het was mijn ervaring. Ik heb dit ook eerder meegemaakt bij iens. Hoe betrouwbaar zijn de beoordelingen die je leest dan, als de helft niet doorkomt?
Natalie Hensen zegt
@Ilja, dank voor je reactie en fijn te weten dat ik niet de enige ben die dit meemaakt. En inderdaad, over die betrouwbaarheid kun je het hebben. Best een probleem! Zo was ik de afgelopen weken op vakantie; een restaurant dat heel hoog scoorde in Iens, viel mij echt best wel tegen.
Esther Radstaak zegt
Mijn uitgebreide review komt er sowieso niet eens doorheen. Krijg de melding ‘Profanity’ Terwijl het alleen maar positief geschreven is en niks negatiefs. Heb een paar uur geleden een tweet uitgezet naar Tripadvisor om uitleg. Nog steeds niks geen reactie terug via Twitter.
Natalie Hensen zegt
@Esther: dank voor je reactie! Ik snap je frustratie en jij de mijne ook, anders was je niet op mijn blog uitgekomen ;-). Ga er maar niet vanuit dat je nog iets hoort, helaas!