Jouw klanten brengen een groot deel van hun tijd door op social media. Wil je daar zijn waar je klanten ook zijn, dan kun je dus maar beter met social media aan de slag. Communicatie via socialmediakanalen kan veel goeds doen voor je bedrijfsresultaten, maar hoe pak je dat het beste aan? Met deze drie stappen.
1. Begin bij je bedrijfsstrategie
Omdat je wilt dat jouw inzet op social media geen verspilde tijd is maar bijdraagt aan je bedrijf, moet je daar ook beginnen. Wat is de missie van je bedrijf en wie is je doelgroep? Je doelgroep is de groep klanten op wie je je richt met je bedrijf. Je richt je op een groep mensen die eenzelfde soort behoefte hebben, bijvoorbeeld alle mensen die van vanille-ijs houden. En wat is het dat jij je klanten wilt overbrengen, je boodschap? De antwoorden op die vragen vormen de basis voor je socialmedia-inzet. Twee voorbeelden.
Kapperszaak
Stel je hebt een kapperszaak in een middelgrote stad met als doelgroep jonge, hippe mensen in die stad (bijvoorbeeld omdat je dat zelf ook bent). Het is je missie om mensen blij te maken met superhippe kapsels. Welke boodschap wil je dan overbrengen? Combineer je missie met je doelgroep en je hebt het antwoord. Jij wilt overbrengen dat je the place to be bent voor lokale hipsterjeugd. Jij stijlt hun haar volgens de laatste trends en helpt ze bij het hooghouden van hun toffe imago.
Bouwmarkt
Stel je hebt een bouwmarkt en je verkoopt duurzame, kwalitatief goede producten die je nodig hebt als je gaat klussen. Jij bent vrouw en je weet dat veel vrouwen klussen in huis een uitdaging vinden. Ze kunnen wel wat hulp gebruiken en goede producten helpen daar ook bij. Jouw missie is om vrouwen te verleiden tot aankoop van goede spullen die weliswaar duurder zijn, maar ook langer meegaan door de hogere kwaliteit. Je doelgroep is vrouwelijke klussers in heel Nederland die niet voor de laagste prijs kiezen maar voor duurzaamheid gaan. Je communicatie draait dan om het uitdragen dat jij er bent voor vrouwen die hun klussen graag zelf willen doen, met een beetje hulp.
2. Kies je kanalen
Het is helder wat je wilt bereiken bij welke doelgroep en waar je je communicatie op wilt inzetten. De vraag is nu welk socialmediakanaal jou daarbij kan helpen. Heb je vaak nieuws te delen, dan is Twitter jouw kanaal. Wil je graag veel interactie met je doelgroep en een community opbouwen waarbij jij in het middelpunt staat, dan is Facebook jouw kanaal. Wil je vooral in beeld laten zien wat je kan, dan is Instagram misschien wel het beste kanaal voor jou. Heb je veel video-ideeën? Kijk dan eens naar YouTube.
Vertaal dus wat jij wilt bereiken naar welk socialmediakanaal (of -kanalen) daar het beste bij past. Ik ga weer even naar de twee voorbeelden van net.
Kapper: Instagram en Facebook
Je hebt met je kapperszaak lang niet elke dag nieuws te vertellen, maar je wilt wel graag een band opbouwen met klanten en potentiële klanten. Ook wil je graag laten zien hoe hip je kapsels zijn en hoe leuk je zaak is. Je kiest dus voor Instagram, Facebook en eventueel Pinterest. Op Instagram kun je foto’s en video’s delen van de hipste kapsels die in jouw zaak geknipt worden, van de gezellige borrels en de leuke mensen die er werken en over de vloer komen.
Op Facebook deel je ook foto’s en video’s maar ook ander haargerelateerde nieuwtjes, zodat je daar een community kan opbouwen en je gezien wordt als dé hippekapselsautoriteit in Amstelveen en omstreken. Het socialmediakanaal Pinterest is ook zeer geschikt voor goed beeldmateriaal, maar kun je laten als je je handen al vol hebt aan Instagram en Facebook.
Bouwmarkt: Twitter en Facebook
Je wilt de vrouwelijke klussers niet alleen helpen aan goede, mooie producten, maar ook met tips en advies. Social media zijn daar bij uitstek geschikte middelen voor! Je kiest voor Twitter en Facebook en richt een team in voor de online klantenservice (webcare). Niet alleen overdag maar juist ook ’s avonds en in het weekend zit er iemand klaar die klusvragen kan beantwoorden.
Twitter is er voor de snelle vragen van klussers, Facebook voor de uitgebreidere kwesties waar vrouwen mee zitten. Je post daar ook regelmatig how-to-filmpjes, waarin je stap voor stap uitlegt hoe een bepaalde klus gedaan wordt. De vrouwelijke klussers zullen op Facebook een community vormen en elkaar ook gaan helpen. Natuurlijk kun je nog meer kanalen inzetten, zoals YouTube, Snapchat en Pinterest, maar je kunt je voor nu beter focussen op een paar kanalen goed doen.
3. Bouw je online aanwezigheid op
Je hebt de socialmediakanalen gekozen waar voor jou het meeste uit te halen valt. En nu? Nu ga je aan de slag! Plaats content op je kanalen en schroom niet om dit rustig op te bouwen. Je hoeft niet direct alles uit de kast te halen en zeven dagen per week berichten te publiceren. Begin met het opbouwen van een volger-/fanbestand en plaats een paar berichten per week.
Houd nauwlettend in de gaten hoe je berichten presteren: bij welke is het bereik én de interactieratio hoog en bij welke juist laag? Twitter, LinkedIn, Facebook en Pinterest hebben eigen analysemodules om deze cijfers bij te houden. Je zult steeds beter weten waar jouw doelgroep warm voor loopt en waarvoor juist niet en zo word je dus steeds succesvoller in het inzetten van social media. En dat hoeft dus niet met dure campagnes. Als jij goede content publiceert, groei je vanzelf!
Strategie, kanaalkeuze, opbouwen
Voor het starten met social media als bedrijf zijn drie stappen essentieel:
- Bedenk wat je strategie is, wat je aan wie te vertellen hebt
- Kies vervolgens de kanalen die daarbij passen
- Tot slot: ga aan de slag en experimenteer gerust met berichten tot je de juiste formule hebt gevonden
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Nieuw blog! -> In 3 stappen starten met social media voor je bedrijf – Webgrrl https://t.co/NGCpCmiTZv https://t.co/MsN4NP0cad
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Ken jij nog iemand die niet weet hoe ‘ie zakelijk met social media moet beginnen? Laat hem dan dit lezen -> https://t.co/3APekUY5ul
@maaikegulden zegt
RT @Webgrrlnl: Ken jij nog iemand die niet weet hoe ‘ie zakelijk met social media moet beginnen? Laat hem dan dit lezen -> https://t.co/3AP…
Agnes Houweling (@agneshouw) zegt
Lijkt me leuk van die how to filmpjes voor vrouwen van bouwbedrijven 😉 @Webgrrlnl https://t.co/ppvZenabm1 #blogs #feedly