Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Wie is Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Advies & Content
    • Community’s
  • Trainingen social media
  • Blog
  • Contact
Home » The Next Web Conference 2017: zon- en schaduwzijde van technologische vooruitgang

The Next Web Conference 2017: zon- en schaduwzijde van technologische vooruitgang

31 mei 2017 door Natalie Hensen 4 Reacties

De technologische ontwikkelingen gaan snel en hebben veel invloed op ons werk en leven. Steeds vaker hoor je termen als artificial intelligence, virtual reality, augmented reality, mixed reality, computer vision, automation, data en machine learning. Dit zijn dan ook de meestgehoorde termen tijdens de presentaties op The Next Web Conference in het Westerpark in Amsterdam.

In twee dagen tijd woonde ik twintig praatjes van zo’n twintig minuten per stuk bij. De één inspireerde mij meer dan de ander en de onderwerpen liepen sterk uiteen. Ik neem je in deze blog mee langs de belangrijkste lessen die ik tijdens dit congres geleerd heb.

Artificial intelligence wordt machine learning

Meerdere sprekers heb ik horen zeggen dat artificial intelligence (AI) een verkeerd gebruikte term is. Een apparaat is namelijk niet intelligent tenzij je het léért om intelligent te zijn. Een stap verder gaat machine learning (ML). Met deze technologie maak je machines die zelflerend zijn. Denk bijvoorbeeld aan Facebook dat door middel van algoritmes leert wat jij leuk vindt en je steeds meer van dat leuks voorschotelt.

AI is wat mij betreft gewoon een verzamelnaam voor alle slimme dingen die we apparaten kunnen laten doen. Het gaat uiteindelijk om wat je ermee kunt bereiken, waar je mensen mee kunt helpen. Zoals bijvoorbeeld met het inmiddels niet meer zo nieuwe internet of things.

Internet of things: data is the new oil

internet of things
Internet of things

Apparaten die verbonden zijn met internet: daar draait internet of things (IOT) om. Ze kunnen daardoor meer dan apparaten die alleen elektriciteit gebruiken. Volgens Mikko Hypponen (F-Secure) zijn al onze apparaten straks verbonden met internet, want data is the new oil. Bedrijven zijn maar wat blij met de gebruikersdata van onze apparaten.

Het belangrijkste risico van IOT is natuurlijk gehackt worden via die apparaten. Dit risico kan ontstaan door een fout van de maker, maar ook door de consument die het apparaat niet goed instelt. Want wie leest tegenwoordig nog een gebruiksaanwijzing? De oplossing volgens Hypponen: leg een veilig thuisnetwerk aan van al je apparaten. Hij bedacht trouwens ‘Hypponen’s law’:

Whenever an appliance is described as ‘smart’, it’s vulnerable.

Computer vision technology: beeldtechnologie

Veelbelovend vond ik computer vision technology. Deze technologie helpt computers iets van beeld te begrijpen en daar dan op voort te borduren. Bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s die anticiperen op wat er in hun omgeving te zien is. Danny Lopez (Blippar) ziet mogelijkheden voor deze technologie in:

  • Verkeer (zelfrijdende auto’s zijn al bijna gewoon)
  • Gezondheidszorg (AI robotverpleegkundigen, voorspellende data)
  • Onderwijs (AR brengt boeken tot leven)
  • Training & productie (digitale content vult de training aan)
  • Marketing & entertainment (AI brengt producten tot leven)

Lopez gaf een marketingvoorbeeld. Hij koppelde zijn smartphonescherm aan het grote scherm, opende de app Blippar en hield een blikje cola voor zijn camera. Vervolgens zagen we (augmented reality) een laag over het blikje verschijnen en kreeg je de mogelijkheid muziek te luisteren.

De echte doorbraak van deze technologieën is al een tijdje aan de gang en zal nog wel een paar jaar duren.

Gezondheidszorg anno 2017

De gezondheidszorg timmert op technologisch vlak ook al even aan de weg, zo bleek uit voorbeelden die Lucien Engelen (REshape Center Radboud UMC) liet zien. Denk aan oordopjes met 28 sensoren, continue monitoring van je lichaam via apps en virtuele assistent Nadia. Hij deed een oprechte oproep aan het publiek om kennis en creativiteit in zijn centrum te komen delen.

Socialmediadata: slecht bruikbaar

Kunstmatige intelligentie en machineleren, prima, maar: hoe intelligent kun je het algoritme van Facebook eigenlijk noemen, als je telkens meer uit je eigen filterbubbel krijgt voorgeschoteld? Volgens Kodi Foster (Viacom) kun je niet zoveel met de data van Facebook en andere social media die werken op basis van algoritmes. Het gevaar van uitgaan van die data is dat je je doelgroep niet begrijpt, zoals bleek toen Pepsi met hun reclamefilmpje onlangs totaal de mist in ging. De oplossing: ouderwets onderzoek doen.

Conflict zorgt voor vooruitgang

Ook Alexander Klöpping bespreekt de filterbubbel. Hij zegt dat mensen zich er lekker in voelen, dat ze het gevoel hebben ergens bij te horen. Wat hij met Blendle probeert, is naast dat fijne gevoel ook conflict te veroorzaken. Dat doet hij door artikelen voor te schotelen aan zijn lezers die niet in die bubbel passen. Volgens hem lezen mensen het nieuws enerzijds om ergens bij te horen en anderzijds om vooruit te komen. Dat laatste doe je door iets te lezen wat je normaal niet zou lezen.

AI is een supermacht

robot artificial intelligence
Artificial intelligence

Is AI gevaarlijk? Volgens Siraj Raval (The Siraj Raval Company) wel. Het is een supermacht waar we voorzichtig mee moeten omgaan. Het gevaar schuilt in moordlustige robots en manipulatie door fake news. De ontwikkelaars die de technologie gebruiken, bouwen in die apparaten hun eigen waarden in, waardoor deze als het ware bevooroordeeld worden. Bijvoorbeeld over wat normaal menselijk gedrag is. En dát is natuurlijk voor discussie vatbaar.

Door bewustwording te creëren over AI en mensen erover te leren, kunnen we zorgen dat het iets van de massa wordt, dat we het leren te vertrouwen. We moeten AI democratiseren volgens Raval, die zijn praatje afsloot met, jawel, een rap.

Nieuwe technologie is verslavend en leidt af

Aan die technologische vooruitgang zitten ook persoonlijke gevaren: het leidt af en is verslavend, volgens Nir Eyal (auteur van ‘Hooked’). Een tijdje terug schreef ik al eens een blog over smartphoneverslaving. Echt verslaafd zijn maar weinig mensen, maar eigenaren van socialmediaplatformen kunnen precies zien wie die verslaafden zijn. Zij hoeven maar te kijken naar de doorgebrachte tijd op het platform.

Nir Eyal Facebook verslaving
Slide van presentatie Nir Eyal over Facebook-verslaving

Waarom sturen zij die mensen geen berichtje om hulp aan te bieden? Misschien zou het product wel beter worden als verslaafden geholpen worden. Afleiding is een ander probleem. Dat we afgeleid worden, is niet onze schuld. Producten worden steeds beter.

Het is wèl onze verantwoordelijkheid om hier goed mee om te gaan. We moeten ons gedrag aanpassen aan de nieuwe technologische oplossingen. Haal bijvoorbeeld prikkels weg door gebruik te maken van speciale Chrome-extensies voor Facebook (bijv. Friends Feed) en YouTube. Apps om je te helpen: Pocket Points en Freedom.

Tijd om weer zelf de baas te zijn

Nog meer tips om afleiding te weerstaan komen van Jocelyn Glei (auteur van ‘Unsubscribe’). We zijn volgens haar heel goed geworden in tijd maken voor wat zij noemt ‘busywork’ en slecht in tijd maken voor ons beste werk. De tools zijn onze bazen geworden. Tijd om de rollen om te draaien.

  • Identificeer je echte beloningen: social media zijn als een gokmachine, je weet niet wat je krijgt en soms win je iets goeds. Schrijf op (print uit, hang op) wat het grote plaatje is voor jou in de komende drie maanden. Maak ’s avonds al een to-do-lijst voor de volgende dag.
  • Creëer voortgangshacks: we zijn verslaafd aan busywork, we zijn geprogrammeerd om taken af te handelen, zoals een mailbox leegmaken. Houd je voortgang bij in aantallen en etaleer je vooruitgang.
  • Oefen met ‘nee’-zeggen: we zitten vast in overal maar op reageren. Daardoor doe je nooit wat je eigenlijk wil doen. Zeg niet meer ‘ik kan dat niet’ maar ‘ik doe dat niet’, want dat is sterker. Maak een lijst van dingen die je niet meer doet, omdat die teveel aandacht van je vragen. Productiviteit draait om wat je nìet doet.

Tot slot: 7 marketinglessen

Een aantal sprekers vertelde inspirerende verhalen over hoe zij, vaak met behulp van technologie, succesvol zijn geworden met hun bedrijf. Ik verzamelde de volgende eye-openers voor je:

  1. Nieuwe technologieën als AI kunnen zorgen voor betere klantervaringen met je app. En daardoor voor hogere betrokkenheid (Daniëlle Levitas, App Annie).
  2. ASO staat voor App Store Optimization: zorg dat je app goed gevonden wordt in de appstores van de verschillende platformen (Daniëlle Levitas, App Annie).
  3. Elke klant is een influencer. Behandel klanten dus ook zo, waardeer hun meningen. Hierdoor faciliteer je het digitale gesprek (Emily Weiss, Glossier).
  4. Robbert van de Corput, a.k.a. DJ Hardwell, had een groot aantal tips voor zijn publiek over hoe hij zover met zijn carrière is gekomen. De rode draad in de vijftien tips: geef gratis content weg, gééf aan je fans.
  5. De laatste tijd zijn veel merken saai geworden. Zeg niet let’s do the minimal viable product maar gooi er fun en liefde in! Passie! (Brian Collins, Collins)
  6. AI en influencers zijn een mooie combinatie volgens Ryan Detert (CEO Influential). Het voelt namelijk niet als reclame. Je kunt met AI bijv. visuele herkenning doen van je merk en de omgeving, maar ook gezichtsherkenning (blij, fronsend). Het zoeken in video is de toekomst van AI.
  7. De tijd is aangebroken voor merken om een standpunt in te nemen, ergens voor te staan (David Karp, Tumblr). Het is een logische volgende stap in het bedienen van je community. Tumblr heeft haar community uitgelegd wat netneutraliteit is, waarom het belangrijk is en hoe mensen kunnen bijdragen in de bescherming ervan.

Ik ben heel benieuwd hoe jij de technologische vooruitgang ziet, nadat je dit alles hebt gelezen. Zie je de toekomst zonnig tegemoet of juist met angst en beven? Laat je reactie hieronder achter!

Deze blog verscheen eerst op 42bis.nl.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Webdingen Tags: innovatie, online communicatie, trends

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    31 mei 2017 om 14:13

    Ik hoorde op #TNW2017 heel veel over technologische ontwikkelingen en ik schreef het voor jou op in een blog 🙂 https://t.co/PXyTZeYhoO

    Beantwoorden
  2. @laffraj zegt

    31 mei 2017 om 14:14

    RT @Webgrrlnl: Ik hoorde op #TNW2017 heel veel over technologische ontwikkelingen en ik schreef het voor jou op in een blog 🙂 https://t.c…

    Beantwoorden
  3. @studiosnh zegt

    31 mei 2017 om 14:20

    RT @Webgrrlnl: Ik hoorde op #TNW2017 heel veel over technologische ontwikkelingen en ik schreef het voor jou op in een blog 🙂 https://t.c…

    Beantwoorden
  4. studio S&H (@studiosnh) zegt

    31 mei 2017 om 14:20

    RT @Webgrrlnl: Ik hoorde op #TNW2017 heel veel over technologische ontwikkelingen en ik schreef het voor jou op in een blog 🙂 https://t.c…

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Webgrrl (Natalie Hensen)

Op deze site schrijf ik sinds 2008 blogs. Sommige zijn bedoeld om jou verder te helpen in je kennis van en inzicht in de digitale maatschappij, andere zijn van meer persoonlijke aard. Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief om de nieuwste blogs in je mailbox te ontvangen.
» Mijn blog

Zoeken

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar webgrrl@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

Mijn social media

  • E-mailadres
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
  • Twitter

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Recente blogs

  • Welke alternatieve socialmediakanalen zijn er als je de censuur op Twitter en Facebook zat bent?
  • Webgrrl in coronajaar 2020: thuiswerken en meer vrije tijd
  • Kerst tijdens de coronacrisis
  • Humor geeft verlichting in de coronacrisis
  • Nieuwe rijzende ster in de wereld van social media: TikTok

Recente reacties

  • Welke alternatieve socialmediakanalen zijn er als je de censuur op Twitter en Facebook zat bent? Natalie Hensen - Savvy Ladies op Waarom Twitter het perfecte communicatiekanaal is voor Trump
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Webgrrl in coronajaar 2020: thuiswerken en meer vrije tijd
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Kerst tijdens de coronacrisis
  • Natalie Hensen (@Webgrrlnl) op Waarom ik vind dat je moet stemmen
  • Natalie Hensen op Waarom ik nooit meer reviews zal schrijven (met dank aan TripAdvisor)

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2021 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, ga ik er vanuit dat je ermee instemt.Akkoord!Nee, liever nietBekijk het privacybeleid
Je kunt je toestemming op elk moment intrekken met de knop toestemming intrekken.Toestemming intrekken