Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » Een Facebook-community zonder advertenties? Jazeker!

Een Facebook-community zonder advertenties? Jazeker!

25 september 2017 door Natalie Hensen 4 Reacties

Een Facebook-pagina voor een bedrijf of merk beheren: daar ben ik nu drie jaar mee bezig. Ik deel in deze blog de belangrijkste lessen die ik heb geleerd. Zodat ook voor jou een succesvolle Facebook-pagina binnen bereik is zonder dat het je geld kost.

Facebook-pagina van De Vakantiefietser
Facebook-pagina van De Vakantiefietser

Facebook is voor bedrijven een lastig socialmediakanaal. Zuckerberg’s dataverzamelingsmachine doet namelijk enorm zijn best om zoveel mogelijk geld uit de zakken van bedrijven te kloppen. Je moet zó je best doen om onder de aandacht van je fans te komen, dat het vele malen gemakkelijker en sneller is om er advertenties tegenaan te gooien. In de hoop dat je daardoor de juiste mensen bereikt.

Een langdurige en betere oplossing is: beter je best doen!

Community op Facebook

Je hebt verschillende manieren om Facebook in te zetten voor je bedrijf. Voor de Amsterdamse fietsenwinkel De Vakantiefietser heb ik ervoor gekozen een community op Facebook op te bouwen. De winkel verkoopt fietsen (en fietsonderdelen & -accessoires) in het hogere prijssegment, bedoeld voor een zorgeloze fietsvakantie.

Ik wilde een community opbouwen van liefhebbers van fietsvakanties (en dus niet per se fans van de winkel). Niet het merk Vakantiefietser staat er centraal, maar de gemeenschappelijke hobby: fietsvakanties. De focus ligt niet op producten verkopen, maar op het binden van klanten en potentiële klanten aan het merk Vakantiefietser. Een community en verkoop gaan nu eenmaal slecht samen.

Wil jij ook aan de slag met een (Facebook-)community? Maak dan gebruik van de lessen die ik de afgelopen jaren heb geleerd.

1. Bedenk: wie is je doelgroep en wat wil die weten?

Wat is een relevante doelgroep voor jouw bedrijf om een community rondom op te bouwen? Voor De Vakantiefietser koos ik voor liefhebbers van de fietsvakantie. Dat kunnen klanten van de winkel zijn, maar dat hoeft niet per se. De eigenaar en medewerkers van de winkel zijn zelf vakantiefietsers dus de verwachting is dat zij weten wat geschikte content is en ook meedoen aan de community. Hoe specifieker je de doelgroep kunt omschrijven, hoe beter je de content erop kunt afstemmen. Bij De Vakantiefietser gaat het om fietsvakantieliefhebbers die zelf veel ervaring hebben en dat ook graag laten blijken. Minder ervaren vakantiefietsers kunnen in de community weer leren van de ervaren fietsers.

2. Plaats alleen geweldige content

Weet je op wie je je gaat richten? Dan kun je aan de slag met een contentplan en content. Wat wordt je (schrijf)stijl, hoe spreek je je fans aan? Je content moet aansprekend zijn, het moet iets zijn wat je doelgroep altijd al wilde weten. Of iets dat je doelgroep heel erg grappig/stom/vul-hier-een-emotie-in vindt. Je moet dus zorgen dat je content informatief/educatief is of vermakelijk. Het liefst wissel je ze af. Misschien heb je een wekelijks terugkerend item.

Superbelangrijk: plaats alleen geweldige content. Facebook straft je namelijk onmiddellijk af als je slechte content plaatst, content waar geen interactie op komt. Je volgende bericht wordt minder goed getoond aan je fans. En de kans bestaat dat de mensen die het bericht wel onder ogen krijgen, afhaken als fan. Plaats dus liever geen content dan slechte content.

3. Betrek de inhoudsdeskundigen

Ik ben geen vakantiefietser, dus ik moet iets meer mijn best doen om te bedenken wat interessant is voor de doelgroep. Zoals gezegd zijn de medewerkers van de winkel wél deel van de doelgroep. Zij zijn als het ware de inhoudsdeskundigen. Ik kan van hen input vragen of met ze sparren over content. Vervolgens is het aan mij om er aantrekkelijke content van te maken. Het is nog mooier als je deze inhoudsdeskundigen ook zover kunt krijgen dat ze uit zichzelf met content komen die jij weer kunt gebruiken. Misschien is het zelfs een optie om diegene beheerdersrechten te geven. Maak wel goede afspraken over wie wat wanneer doet!

4. Reageer snel

Bedenk van te voren hoe je omgaat met vragen en opmerkingen van je fans. Waar ga je wel en waar niet op reageren? Wat doe je met privéberichten? Sta je berichten op de pagina toe? Wat je ook doet, laat je fans nooit te lang wachten. Facebook kijkt ook mee en die stelt snelle reacties op prijs, want het toont dat je een actieve pagina hebt. Een pagina die volgens Facebook daardoor relevanter is haar gebruikers.

5. Betrek de fans bij de content

Hoe beter je content, hoe beter je fans ‘meedoen’: ze reageren op je bericht, liken het of delen het met hun eigen vrienden. Dit meedoen van al je fans bij elkaar opgeteld, heet je interactieratio: het aantal interacties in verhouding tot het aantal bereikte mensen.

Begin je met een community, dan zul je nog niet veel interactie hebben. Dit is echt iets wat je opbouwt in de loop der tijd, gesteund door geweldige content. Het spreekwoord ‘als er één schaap over de dam is, volgen er meer’ gaat op in een community. Als er eenmaal wat activiteit is, stimuleert dat weer meer activiteit. Totdat je je community echt levendig kan noemen.

Je fans betrekken bij content kan op verschillende manieren. Het kan zijn dat je een erg prikkelende vraag hebt gesteld waar je fans massaal op reageren. Het kan ook zijn dat je ze vraagt om input te leveren. Op de Facebook-pagina van De Vakantiefietser plaats ik elke vrijdag een fietsfoto en vraag daarbij altijd om nieuwe foto’s. Hoe succesvoller je community is, hoe meer mensen bereid zijn aan dit soort verzoeken mee te werken.

6. Experimenteer

Een Facebook-community laten groeien is een continue leerproces. Je plaatst een bericht en moet maar afwachten hoe deze het doet. Soms scoort een bericht boven verwachting goed. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren doordat een belangrijke influencer het bericht met zijn of haar fans gedeeld heeft. Soms bereik je ineens bijna niemand met een bericht waarvan je dacht dat ‘ie zou aanslaan. Het is al met al een kwestie van uitproberen en bijstellen. Kijk goed naar welke berichten het goed doen en welke minder en pas je contentplan daarop aan.

En wees niet bang om eens iets geks uit te proberen: wie weet verras je je fans er in positieve zin mee.

7. Hou vol

Een community opbouwen is een kwestie van een lange adem. Denk niet dat je in een half jaartje een goed lopende community kunt hebben. Hoe snel dat wel gaat, hangt af van vele zaken waaronder de energie die je erin steekt en de kwaliteit van je content. Misschien helpt het in het begin wel om toch een paar keer met een bericht te adverteren om onder de aandacht te komen van potentiële fans. Om een beginnetje te hebben.

Met bovenstaande lessen kun je een goede start met je community maken. Niet om producten of diensten te verkopen, maar om te laten zien waar je voor staat en om top-of-mind te zijn bij je fans, zodra ze wél dat product willen kopen dat jij aanbiedt.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! Dat zijn er tussen de 1 en 8 per jaar...

Dit veld is vereist.

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: contentmarketing, sociale media

Reacties

  1. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    25 september 2017 om 08:54

    Een Facebook-community duur? Hoeft niet, als je maar goed je best doet. Ik vertel je hoe! -> https://t.co/c7yNykbyVC

    Beantwoorden
  2. Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt

    26 september 2017 om 18:35

    Wil jij ook een succesvolle Facebook-community zonder te betalen voor advertenties? Lees dan mijn tips! https://t.co/c7yNykbyVC

    Beantwoorden
  3. Rick de Haan (@rickdus) zegt

    2 oktober 2017 om 09:05

    Een Facebook-community zonder advertenties? Jazeker! /door @Webgrrlnl https://t.co/sPM8p50dQ3

    Beantwoorden
  4. maaike gulden (@maaikegulden) zegt

    7 oktober 2017 om 00:06

    RT @Webgrrlnl: Een Facebook-community duur? Hoeft niet, als je maar goed je best doet. Ik vertel je hoe! -> https://t.co/c7yNykbyVC

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

RSS-icoon

RSS-feed

Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.>/p>

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2025 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}