Alweer een jaar voorbij en dus tijd om terug te kijken naar mijn zakelijke jaar 2017. In deze blog sta ik stil bij wat ik heb gedaan en wat ik ervan vond. En hoe ik ga zorgen dat 2018 een nóg leuker jaar wordt!
Nieuwe traditie: aan het einde van het jaar terugkijken naar welke avonturen ik dat jaar met mijn bedrijf heb beleefd. In 2016 begon ik daarmee en nu is het tijd voor de editie over 2017. Het was een overzichtelijker jaar dan 2016: ik deed een paar grote opdrachten, weinig daaromheen, vond enige balans in privé en werk. Maar ik constateer ook dat het nog beter kan.
Grote opdrachten
In 2016 ontdekte ik dat ik ad interim-werk leuk vind. Je springt in op een afdeling met een concrete opdracht waarmee je de organisatie verder helpt. Je bent dan vooral bezig met je expertise delen en concrete resultaten boeken. Ondertussen neem je een kijkje in de keuken van de organisatie en leer je zelf ook weer. Je bent wel betrokken bij wat er gebeurt op een afdeling en in een organisatie, maar niet te veel.
Grote opdracht bij ZonMw
In 2017 liep de opdracht bij ZonMw, die eind 2016 startte, nog door. Ik werkte daar als medewerker social media. De opdracht hield in het op poten zetten van de monitoring voor social media. Daarnaast heb ik workshops gegeven en veel geadviseerd over socialmediacontent. De communicatieadviseurs en redactieleden konden na mijn vertrek nog betere content voor social media verzorgen. Uiteindelijk vonden ze een nieuwe vaste medewerker social media waardoor mijn diensten overbodig werden in mei.
Grote opdracht bij gemeente Zaanstad
Vanaf half augustus ging ik aan de slag bij de gemeente Zaanstad, als contentspecialist of senior redacteur of geef het beestje maar een naam. Mijn taak: het verzorgen van content (krant, nieuwsbrief, websites, social media, intranet) voor de communicatieadviseurs van het stedelijk domein. Onder dit domein valt een aantal onderwerpen waar een gemeente mee te maken heeft, zoals gebiedsontwikkeling, milieu, verkeer, economie en de omgevingswet. De opdracht zou aan het einde van het jaar aflopen, maar is verlengd in 2018.
Kleinere opdrachten
Een opdracht die al sinds de start van mijn ondernemerschap doorloopt, is het communitymanagement wat ik doe voor de Vakantiefietser. Het houdt in dat ik gemiddeld drie uur per week besteed aan het verzamelen en inplannen van content voor de Facebook-pagina. Daarnaast schrijf ik ook mee aan content voor op de website. Het is een mooie vaste klus die ik graag weer wil verlengen in 2018, ook omdat de pagina steeds beter loopt. En dat zónder één enkele advertentie. Daar krijg je energie van!
Verder schreef ik in de eerste helft van 2017 nog een commerciële blog voor Content Collective, over het steeds meer op elkaar lijken van socialmediakanalen. Het waren geen opdrachten maar betekenden wel een flinke tijdsbesteding in 2017: het bezoeken van en bloggen over The Social Conference, The Next Web en Digital Marketing Live.
Vrije tijd
Misschien is het je tijdens het lezen opgevallen dat ik tussen mei en augustus geen grote opdracht had. Tijd voor de balans die ik mezelf voorgenomen had dus! Mijn tempo ging inderdaad een tandje naar beneden. Ik bezocht vrienden aan wie ik me nog net niet opnieuw moest voorstellen, begon een cursus en werkte aan een socialmediagids voor op mijn website. En nee, die is nog niet af en die cursus ook niet. Ondertussen hield ik stevig contact met detacheringsbureaus die allerlei leuke opdrachten hadden. Hoe verder in de zomer we kwamen, hoe minder opdrachten er open stonden.
En toch had ik opeens per half augustus een nieuwe opdracht. En dan moet je weer even schakelen: het tempo gaat weer omhoog, alles wat je ook nog had willen doen, gaat op de lange baan. Maar mijn vakantie bleef wel staan!
Balans? Kan nog beter!
Mijn voornemen voor 2018 is nóg strenger te zijn in het selecteren van de grotere interimopdrachten en dan vooral het aantal uren. Ik heb naast die kantooruren nog zoveel andere uren die ik elke week maak (boekhouding, acquisitie, website, etc.) dat ik al snel overvol raak. En ik wil flexibeler zijn, vaker met mijn taalmaatje en familie/vrienden kunnen afspreken, maar ook open kunnen staan voor nieuwe kortlopende klussen. Meer blogs kunnen schrijven. Mezelf verder kunnen ontwikkelen.
Mijn voornemen voor 2018 is dus eigenlijk gelijk aan die van 2017: nóg meer balans tussen werk en alle andere belangrijke zaken in mijn leven. Op naar een mooi 2018 en dat wens ik jou natuurlijk ook toe!
Foto van Susanne Nilsson.
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Mijn eindejaarsbericht over 2017 net op het nippertje af: https://t.co/zNSutJFN9g
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Ik schreef op de valreep van het nieuwe jaar nog een blog over 2017: https://t.co/zNSutJFN9g. Voornemen voor 2018: meer blogs!
Eric Schuijt zegt
Ik kan mij geen betere contentmanager voorstellen. Jij bent het levende bewijs dat je niet per sé veel inhoudelijke kennis nodig hebt om goede content te plaatsen voor een kleine specifieke doelgroep. En dan ook nog een flinke groei! Wow, wat goed!
Ik heb veel van je geleerd.
Eric Schuijt
De Vakantiefietser.
Natalie Hensen zegt
@Eric: dank je wel voor deze mooie woorden! Ik zeg: we gaan er met de Facebook-pagina van de Vakantiefietser gewoon nog een schepje bovenop doen dit jaar! 😎