Kunstmatige intelligentie (AI) was de belangrijkste technologische ontwikkeling in de 2018-editie van The Next Web en veel van de marketingpraatjes draaiden dan ook om wat je allemaal kan met AI. Maar ook blockchain en zonne-energie kwamen nog even langs.
Eerder deelde ik al de algemene inzichten die ik opdeed tijdens deze editie van het jaarlijkse tech- en marketingcongres The Next Web. Naast die inzichten leerde ik ook het een en ander over nieuwe producten en veranderde mogelijkheden van het bedrijven van marketing. Mede mogelijk gemaakt door technologische ontwikkelingen.
Hoe spot je echte consumententrends?
Heel interessant was het verhaal van David Mattin (Trendwatching) over consumententrends. Hoe weet je of een verandering ook echt een consumententrend is? Mattin gaf tips voor het herkennen van echte consumententrends. Als je trends ontdekt, kun je die gebruiken om erop in te spelen met je product of bedrijf. Een consumententrend is een verandering van denken, gedrag of verwachtingen van mensen waardoor je kunt bedenken: wat zullen mensen nu gaan doen? Mattin kijkt daarvoor naar innovaties in de markt en juist niet naar wat mensen zeggen dat ze willen. Het model dat hij hanteert, zegt dit:
New trends emerge when some change in the world unlocks a new way of serving a basic human need.
Basisbehoeften van de mens
De twee bouwblokken van trends zijn: verandering en basisbehoeften van de mens. De basisbehoeften van mensen veranderen niet zo erg. Trends gaan over het op een nieuwe manier dienen van die basisbehoeften. Door innovaties ontstaan nieuwe verwachtingen van mensen, want ze veranderen die mensen: ze krijgen nieuw gedrag, nieuwe gewoonten etc.
ElliQ en Gatebox helpen je aan gezelschap
Een voorbeeld: kunstmatige intelligentie, of AI. Dit is voor een deel al doorgedrongen in onze levens (denk aan Siri, Pokemon Go en chatbots) en ze maken ons leven beter. Volgens Gartner praten we in 2020 vaker tegen bots dan tegen onze echtgenoot.
Onze relatie met deze nieuwe technologie verandert, want het gaat steeds meer voorzien in onze basisbehoeften, als gezondheid, advies, geruststelling en zelfs vriendschap en gezelschap. Dit laatste is dan ook de trend die Mattin ziet: van iets functioneels groeit AI naar virtueel gezelschap voor ons. Als voorbeeld hiervan noemt Mattin de robot ElliQ die ouderen helpt om verbonden te zijn met de wereld, vrienden en familie.
Denk deze ontwikkeling door naar waar het kan eindigen en je komt uit bij de Japanse Gatebox, die een apparaat ontwikkelen waarin je persoonlijke assistent zit, Azuma Hikari, een mangameisje. Bekijk het promotiefilmpje en verbaas je:
Wat moet je hier nou mee?
Maar het gaat niet om jouw gevoel na het zien van zo’n filmpje, zegt Mattin. Je moet deze innovatie onderzoeken. Dan zie je dat deze innovatie gebruik maakt van een recente verandering (AI) om een set van basisbehoeften van mensen op een andere manier te dienen. En dan moet je tot slot terug naar jezelf en wat jij kunt doen om in te spelen op deze trend.
Emoties zijn de toekomst
Het verhaal van Pamela Pavliscak (Change Sciences) sluit hier mooi op aan. In 2025 zijn we volgens Pavliscak aanbeland in het tijdperk van door machines leesbare emoties. Machines weten straks bijvoorbeeld waarom baby’s huilen. Robot Pepper (alweer gemaakt in 2014) weet nu al iets van emotie. En er is nu al een app, pplkpr, die jou kan vertellen welke personen je kalm, blij en geïrriteerd maken. Echt. Waar.
Pavliscak is optimistisch over deze ontwikkeling, want door het samenkomen van menselijke emotie en machines, zullen we intelligenter worden. Onze apparaten kennen ons straks beter dan onze familie ons kent. Ze neemt het ons overigens niet kwalijk als we sceptisch zijn over deze ontwikkeling.
Intensiveer de beleving met virtual, augmented of mixed reality
Virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR) zijn allemaal technische mogelijkheden om onze fysieke wereld te combineren met de virtuele/digitale. Met als doel om onze beleving te intensiveren. Met deze techniek heb je een complete digitale of virtuele wereld (VR), je hebt een virtuele laag over de fysieke wereld heen (AR) of er is een echte mix van virtueel en reëel (MR).
VR bestaat volgens Alex Wills (R/GA) al best lang, maar het is nog steeds niet echt succesvol. In 2013 was de VR-bril Oculus Rift een doorbraak, maar zeg nou zelf: het ziet er toch best knullig uit, zo’n uit de kluiten gewassen skibril op je hoofd? Na de Oculus Rift werden de AR Kit van Apple en AR Core van Google ontwikkeld. Magic Leap (die met de virtuele walvis in de gymzaal) had uiteindelijk een echte doorbraak, alhoewel achteraf betwijfeld werd of niet alles in scène was gezet.
Nike zette in februari dit jaar de eerste stappen in de wereld van AR. Nike lanceerde toen namelijk een campagne voor de nieuwe Nike Air Jordan en dat deden ze via AR en Snapchat. Was je op een bepaalde plek op een bepaalde tijd, dan kon je niet alleen de beroemde basketballer Michael Jordan via een speciale Snapchat-lens bewonderen, maar ook kon je sneakers, de Air Jordan III Tinker bestellen. Je kreeg deze dezelfde dag nog bezorgd.
De toekomst belooft een naadlozere overgang tussen digitaal en fysiek. Wills denkt dat vooral AR ons verder kan helpen, mits we een goede strategie bedenken.
Internet van de ogen
Ook David Rose (Warby Parker) was in zijn nopjes over de mogelijkheden van AR die we nu nog onbenut laten. Tegenwoordig kopen we vaak een telefoon vanwege de camerafunctie. Beeld is alles tegenwoordig. Machines kunnen met het ‘internet of eyes’ zoals Rose het noemde, veel werk van ons overnemen. Denk aan: planten in de gaten houden, koken, iets opzoeken, rijden en ons aankleden.
Rose is een brillenverkoper en heeft nog een voorbeeld van het ‘internet of eyes’ zoals hij ‘m toepast. Bij het zoeken van een bril vraag je je af: past deze bril wel bij mijn gezicht? Om hier antwoord op te geven, combineert Rose data van mensen met hetzelfde soort gezicht die deze bril niet hebben teruggebracht.
Auto’s op zonne-energie
Onze eigen Lex Hoefsloot (Lightyear) vertelde over de solar car, oftewel een auto die via zonnepanelen op energie van de zon rijdt. Geen AI maar wel technologische vernieuwing. Al jaren doen Nederlandse teams (vanuit technische universiteiten) mee met de World Solar Challenge; ‘we’ wonnen deze in 2013, 2015 en 2017.
Volgens Hoefsloot is het nu tijd voor de volgende stap. En dat is het beschikbaar stellen van de zonneauto voor het grote publiek. Goed voor het klimaat ook, want ze zijn 100 keer schoner dan gewone auto’s. In 2019 denkt hij een luxe sedan op de markt te kunnen brengen en de volgende stap is betaalbare stadsauto’s. En waarom niet ook deelauto’s. Ik ben benieuwd!
Muziek via blockchain?
De muziekindustrie is zwaar verouderd, aldus Benji Rogers (Dot Blockchain Media). Er is ook niet één muziekindustrie, want de wereld van het muziek maken (9% meer omzet) werkt totaal anders dan die van de gewone muziekindustrie (63% minder omzet).
Wat op dit moment lastig is, is dat er geen centrale plek is waar je het eigenaarschap kunt nagaan van een muziekstuk. En daar komt blockchain om de hoek kijken. Deze technologie kan ervoor zorgen dat elk lied een eigen dashboard heeft. Met bijvoorbeeld versiegeschiedenis (inclusief remixes) en een chatmogelijkheid binnen het liedje (zoals op Soundcloud). Je zorgt dan dat alles dezelfde taal spreekt, dat de muziekindustrie transparant wordt. Klinkt interessant maar het lijkt me nogal een uitdaging om deze vastgeroeste muziekindustrie tot bewegen te krijgen.
Als je tot hier bent gekomen met lezen, proficiat! Dan heb je nu genoeg stof tot nadenken tot de volgende editie van The Next Web in 2019. Zie ik je daar?
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Nieuwsgierig naar wat ik eerder dit jaar tijdens The Next Web aan kennis opdeed over marketing? Met véél over AI? L… https://t.co/KO7KFzC7f6