“Ik wil de buitenwereld binnenhalen”. Of: “Ik wil de online berichten over onderwerp x monitoren”. Het zijn wensen die ik vaak te horen krijg in mijn werk. Als iemand daarmee komt, stel ik de vraag: “Waarom wil je dat?”.
Dat zet mijn gesprekspartner aan het denken. Het eerste antwoord is vaak: “Omdat ik/mijn collega’s/leidinggevende het wil weten”. Eh, ja. Nieuwsgierigheid is natuurlijk geen goeie reden om veel tijd en energie te steken in het opstellen van een complexe zoekopdracht in je onlinemonitoringtool. Waarom is dat zo complex? En wat is dan wel een goeie reden? Daarover in deze blog meer.
Het is tijd om de communicatie van je organisatie verder te professionaliseren. Er zijn tegenwoordig zóveel (al dan niet betaalde) tools beschikbaar om inzicht te krijgen dat je eigenlijk geen excuus hebt om er niks mee te doen. Je kunt nu gemakkelijk achterhalen hoe je berichten op social media het hebben gedaan, maar ook hoe ‘de buitenwereld’ reageert op een bepaald issue of onderwerp. Dat is waardevolle input voor jou als communicatiemens.
De Nieuwsgierige Mens
De een is het wat meer dan de ander, maar we bezitten allemaal een zekere mate van nieuwsgierigheid. Waar op zich niks mis mee is. Als jij je enorm betrokken voelt bij een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld omdat je er veel tijd aan hebt besteed, dan snap ik heel goed dat je wil weten hoe andere mensen erover praten. Offline conversaties zijn wat lastig binnen te halen, maar bij online berichten is dat niet zo moeilijk. Mits je weet wat je doet, natuurlijk.
Monitoring: een vak apart
In de praktijk blijkt dat niet iedereen even handig is in het formuleren van een goede zoekopdracht in de monitoringtool die binnen de organisatie wordt gebruikt. Het blijkt toch wel een vak apart. Universiteitsbibliotheken zoals die van de Universiteit Utrecht besteden hele pagina’s aan het uitleggen hoe je goed kunt zoeken. Betaalde monitoringtools waar ik mee gewerkt heb, hebben allemaal uitgebreide handleidingen voor het opstellen van de juiste zoekopdracht.
De juiste zoektermen
Maar goed, dan kun je je AND’s en NOT’s nog wel goed gebruikt hebben, uiteindelijk gáát het om de inhoud, de zoektermen. Hoe minder specifiek het is wat je wilt weten, hoe moeilijker het is om zuivere resultaten te krijgen. Ik licht dit toe met twee voorbeelden.
Stel, je wil weten hoe mensen online reageren op een bepaald artikel dat in de krant heeft gestaan. Bekijk het artikel en haal er termen uit waarvan je verwacht dat mensen die zullen gebruiken als ze het over dit artikel hebben. Grote kans dat je zo veel van de reacties binnenhaalt en je je een beeld kunt vormen van wat mensen online erover zeggen.
Lastiger wordt het als je wil weten wat mensen zeggen over een breed thema, bijvoorbeeld ‘veiligheid’. Als je in je monitoringtool die term intoetst, krijg je veel te veel resultaten en ze geven waarschijnlijk geen antwoord op wat je wil weten. Het gaat voor hier te ver om uit te leggen hoe je dan wel precies een goede zoekopdracht formuleert, want, zoals gezegd, het is een vak apart. Laat dat aan een specialist over.
Wat wil je precies weten? En waarom?
Je kunt die specialist natuurlijk wel helpen door de juiste zoekvraag te formuleren. Kun je het thema ‘veiligheid’ nog verder specificeren, waar ben je precies naar op zoek? Misschien gaat het wel om veilig naar school kunnen in wijk X en stad Y en hoe mensen daarover denken. En dan kom ik nu weer terug bij de vraag waar ik mee begon: waarom wil je het weten? Wat wil je bereiken? Goede antwoorden op die vraag zijn bijvoorbeeld:
- Ik wil mijn communicatiestrategie aanscherpen
- Ik wil een lijst veelgestelde vragen en antwoorden maken voor mijn doelgroep
- Ik wil (online) reageren op bepaalde socialmediaberichten
- Ik heb het nodig om aan mijn leidinggevende te laten zien hoe veel- of juist weinigbesproken dit onderwerp online is (om daar vervolgens actie of juist niet op te ondernemen)
Je snapt nu dat nieuwsgierigheid geen goede reden is voor het binnenhalen van de buitenwereld, zoals online monitoring vaak wordt genoemd. Bedenk wat de reden is van de nieuwsgierigheid en je hebt de juiste informatie om een betere zoekopdracht te (laten) formuleren.
Heb jij behoefte aan een specialist die jouw organisatie verder op weg helpt met online monitoring? Ik kan je daarbij helpen. Klik op de button hieronder, stuur me een berichtje en ik neem contact met je op!
[wpi_designer_button text=’Help mij met onze online monitoring!’ link=’https://webgrrl.nl/contact’ style_id=’4669′ target=’self’]
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Wil jij ook zo graag de buitenwereld binnenhalen met zo’n handige onlinemonitoringtool? Stel jezelf dan eerst deze… https://t.co/BLPMOuXgR6
Kim Nelissen (@KimTikt) zegt
RT @Webgrrlnl: Wil jij ook zo graag de buitenwereld binnenhalen met zo’n handige onlinemonitoringtool? Stel jezelf dan eerst deze vragen: w…
@M_Leeuwerink zegt
RT @Webgrrlnl: Wil jij ook zo graag de buitenwereld binnenhalen met zo’n handige onlinemonitoringtool? Stel jezelf dan eerst deze vragen: w…