Je hebt een LinkedIn-profiel zoals zovelen, maar eigenlijk doe je er niet zoveel mee. Hij ligt stof te happen. Zonde! Mijn advies: ga er voor zitten om je profiel goed in richten en je zult zien dat het je veel oplevert: een goed netwerk, grote zichtbaarheid en actuele kennis!
Laatste update: 31 december 2020
Wil je na het lezen van onderstaande tips meer? Dan raad ik je aan de site van Corinne Keijzer te bezoeken, dé LinkedIn-expert in Nederland.
1. Bedenk wat je wil laten zien
Denk vóór je gaat schrijven na over je zakelijke zelf; hoe wil je je profileren, wat wil je van jezelf laten zien. Je kunt door slim kiezen van profielonderdelen en toelichtingen laten zien wat jij wil laten zien van jezelf. Zaken die daarvoor niet relevant zijn, kun je gerust weglaten.
Stel bijvoorbeeld dat je een maatschappelijk betrokken communicatieadviseur bent en je kennis en kundigheid daarover wil laten zien. Dan is het niet van veel toegevoegde waarde om die voltooide cursus macrameeën te vermelden. Maar wél van meerwaarde is die vrijwilligersfunctie bij dat goede doel. Daarmee toon je je maatschappelijke betrokkenheid aan.
2. Plaats een zakelijke profielfoto
Het eerste wat mensen zien als ze jouw profiel bezoeken, is je profielfoto. Mensen kijken simpelweg graag (en automatisch) naar mensen. Een gezellige vakantiefoto of een foto van je kinderen als profielfoto is op het zakelijke netwerk LinkedIn geen goed idee. Zorg dat je hier een professioneel ogende foto hebt staan. De foto moet niet te veel afwijken van hoe je er in het dagelijks leven uitziet, zodat het waarheidsgetrouw is én mensen je van je foto kunnen herkennen.
Ik vind het altijd wel een grappig effect als ik in een ruimte met onbekenden binnenkom en ik direct met mijn naam word aangesproken!
3. Zet relevante termen in de kopregel/headline
De kopregel of headline, dat is dat zinnetje dat onder je naam staat. Daar staat standaard de functie die je op dit moment hebt, maar die tekst kun je aanpassen. Weet dat de zoekmachine binnen LinkedIn die kopregel heel belangrijk vindt. Ik zag dat laatst bij mezelf, toen ik in mijn kopregel het woord ‘contentspecialist’ toevoegde. Plots attendeert LinkedIn mij in de wekelijkse vacaturemailtjes op allerlei banen die iets met content te maken hebben. En ook als mensen nu zoeken op contentspecialist binnen LinkedIn, kunnen ze op mijn profiel uitkomen.
Je hebt 220 tekens voor deze kopregel, dus maak een scherpe keuze in wat je daar plaatst. Verder is het handig met het belangrijkste te beginnen, want mensen zien in hun tijdlijn alleen de eerste paar woorden van je kopregel.
4. Schrijf een sterke samenvatting
Ook heel belangrijk voor je vindbaarheid, in elk geval binnen LinkedIn: de samenvatting. Zet daar dus ook termen in waarop je bekend wil staan en gevonden wil worden. Verder is de samenvatting een uitstekende plek om wat over jezelf te vertellen, jezelf te introduceren. En dan bedoel ik (voornamelijk) je zakelijke zelf, dus bijvoorbeeld wat jij belangrijk vindt in je werk, wat je ambities zijn, of je graag samenwerkt met collega’s en welke resultaten je in je werk bereikt hebt. Dit is een waardevolle toevoeging aan je profiel, aangezien dit informatie is die je niet uit de andere onderdelen van je profiel kunt halen. Wat persoonlijks erin mag natuurlijk ook, maar let wel op dat dit bijdraagt aan hoe jij jezelf wil profileren.
Ik zeg er gelijk maar even bij: het is best wel lastig om een goeie samenvatting te schrijven! Het loont om je tekst eerst bij iemand te testen. Je kunt in je samenvatting trouwens tot 2.580 tekens kwijt.
5. Vul andere profielonderdelen in
LinkedIn biedt allerlei onderdelen aan die je kunt vullen met informatie; sterker nog, het platform moedigt je aan om zoveel mogelijk in te vullen. Dat is niet per se een goed idee. Bedenk eerst: wat wil ik dat andere mensen zien van mij dat bijdraagt aan hoe ik me wil profileren?
Ga dan pas kijken wat je kwijt kunt bij de verschillende onderdelen: Ervaring, Opleiding, Licenties en certificaten, Ervaring als vrijwilliger, Vaardigheden, Prestaties en Interesses.
Onder Opleiding zet je alleen de meerjarige opleidingen/studies die je hebt gedaan. Overige cursussen kun je kwijt onder Prestaties/Cursussen of Licenties en certificaten. Als je wat meer zichtbaarheid wil voor je cursus, dan zou ik deze dan onder Licenties zetten.
Bedenk dat het doen van vrijwilligerswerk iets over jou als persoon zegt, bijvoorbeeld dat je maatschappelijk betrokken bent. Of dat je affiniteit hebt met een bepaald thema.
6. Licht je werkervaring toe
Aan alleen een functietitel kun je vaak nog niet zo goed afleiden wat iemand in die functie dan daadwerkelijk gedáán heeft. Behalve als je vuilnisman bent dan. Maar de functie van communicatieadviseur kan in 5 verschillende organisaties 5 verschillende dingen betekenen. Dus schroom niet om bij je werkervaring ook kort te vertellen wat je taken waren en welke resultaten je behaald hebt. Hoe concreter, hoe beter.
7. Bouw aan je netwerk
Ook (en eigenlijk vooral!) als je op het moment geen ander werk zoekt, is het belangrijk om aan je netwerk te bouwen. En dat betekent niet alleen relevante connecties verzamelen, maar ook werken aan je zichtbaarheid op LinkedIn. Het algoritme van LinkedIn (hierover las ik op de LinkedIn-blog van Elja Daae) staat zo ingesteld dat actief zijn op dit platform echt loont de zichtbaarheid in jouw netwerk en daarbuiten. Als je dit niet doet, denkt dat algoritme dat je blijkbaar geen interesse hebt in wat mensen in jouw netwerk te zeggen hebben. Vervolgens zullen jouw berichten aan weinig mensen getoond worden.
Actief zijn op LinkedIn doe je bijvoorbeeld door:
- op je tijdlijn informatie (tekst, foto, video) te delen die voor jouw netwerk relevant is (artikelen van anderen, eigen blogs);
- te kijken hoe jouw berichten (bereik + likes) presteren en te proberen hiervan te leren wat wel/niet effectief is, want: meten is weten!
- te reageren (liken, delen, openbare- of privéreactie achterlaten) op berichten van anderen in je netwerk;
- deel te nemen aan LinkedIn-groepen als die op jouw vakgebied actief zijn;
- eens een aanbeveling voor een ander te schrijven of er eentje aan een collega of leidinggevende te vragen met wie je nauw samenwerkt.
8. Gebruik hashtags
Hashtags: we kennen ze vooral van Twitter (die hekjes (#) voor een woord), maar ze worden ook veelgebruikt in Instagram. Ook op LinkedIn gebruiken steeds meer mensen hashtags, maar hier werken ze net even anders dan op andere kanalen. Gebruik je hashtags in je berichten op LinkedIn dan vergroot dit jouw zichtbaarheid en zorgt dat je eerder gezien wordt als autoriteit op de onderwerpen waarover je schrijft.
LinkedIn is een professioneel platform, waar onzinnige hashtags als #vandiedingen of #kleingeluk (mijn favorieten op Twitter) ook echt onzinnig zijn. Op LinkedIn kun je namelijk hashtags volgen.
LinkedIn ontwikkelt zich steeds meer als uitgever nu steeds meer mensen hun kennis op het platform delen door blogs en lange(re) updates te schrijven. Gaat jouw update op LinkedIn bijvoorbeeld over sociale media, dan is het zinnig om de hashtag #socialemedia toe te voegen aan je bericht (of je zakelijke (showcase)pagina).
9. Ontdek content en mensen via hashtags
Andersom werken die hashtags natuurlijk ook voor jóúw kennisvergaring. Stel je wilt alles weten over sociale media. Dan zoek je op LinkedIn op #socialemedia bovenin de zoekbalk. Het resultaat is een lijst berichten van mensen die die hashtag in hun bericht hebben opgenomen. Je kunt dit onderwerp ook permanent volgen en deze via een snelmenu linksonder (desktop) of linksboven onder je foto (mobiel) benaderen.
10. Volg interessante mensen
Wil jij je kennis over een bepaald onderwerp vergroten en mensen vinden die een autoriteit zijn op dit gebied? Gebruik daar dan vooral die hashtags voor. Grote kans dat je bij het zoeken of door likes van mensen uit jouw netwerk op superinteressante mensen stuit waarvan je méér berichten wil zien. Die mensen kun je met één klik volgen. Daarvoor hoef je geen toestemming van die persoon te hebben, makkelijk! Klik voor deze optie rechtsboven in het bericht op de drie puntjes (desktop) of op het pijltje naar beneden rechtsboven (mobiel).
Deze 10 tips zijn geen uitputtende lijst, maar ik hoop wel dat ik je ermee op weg heb geholpen om beter gebruik te maken van LinkedIn. Heb je vragen of nog andere tips? Laat ze hieronder achter!
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Tips nodig voor een beter profiel op #LinkedIn? Ik schreef er 10 voor je op, zodat je een goed netwerk, grotere zic… https://t.co/HxCguwBiwJ