Webgrrl

Professionaliseer en versterk je online aanwezigheid met de juiste content

  • Home
  • Online advies & content
    • Community’s
  • Hulp met social media
  • Blog
  • Over Webgrrl
    • Privacyverklaring
  • Contact
Home » De podcast: wat is het en hoe begin je er zelf een?

De podcast: wat is het en hoe begin je er zelf een?

1 juni 2020 door Natalie Hensen Reageer

De podcast is een groeiend medium in Nederland en de rest van de wereld. De hoogste tijd dus om er meer over te weten te komen. Misschien wil je na het lezen zelf wel starten met een podcast. Dan moet je zeker de podcast over podcasts van Kim en mij luisteren mét handige tips.

podcast microfoon

Wat is een podcast?

De oorsprong van het woord podcast komt bij Apple vandaan en is ontstaan in 2004. Onze eigen Adam Curry heeft toen mede aan de wieg gestaan van het populair worden van podcasts! Je zou podcasts luisteren ook het nieuwe radio luisteren kunnen noemen. De definitie volgens Wikipedia:

Een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds. Dankzij de introductie van draagbaremp3-spelers zoals de iPod was deze vorm van uitzenden snel populair onder radioamateurs. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast (Engels voor ‘uitzenden’).

Een publicatie met alleen geluid dus. Het is een van de vele manieren van het overbrengen van content op je publiek. Je kunt het beluisteren op een moment dat het jou goed uitkomt en je kunt het zelfs combineren met andere bezigheden, zoals sporten, het huishouden of onderweg zijn. Er zijn podcasts in alle soorten en maten: verhalen, interviews, reportages, talkshows en voorgelezen boeken.

Is podcasten populair?

Die vraag blijkt nog niet zo eenvoudig te beantwoorden; er wordt vooralsnog weinig onderzoek naar podcasts gedaan. Uit de AudioMonitor van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek van 2019 bleek dat er in Nederland 5 miljoen mensen naar podcasts luisteren (dus zo’n 30%).

Amerikaanse cijfers laten zien dat er een groei is in aantal podcasts en aantal luisteraars (in 2017 zou 55% van alle Amerikanen naar een podcast hebben geluisterd) en er zijn zeer positieve voorspellingen over de groeiende populariteit te vinden. Ook PEW Research ziet een stijgende lijn in Amerika in de afgelopen jaren.

Volgens Forbes wordt de podcast mainstream gezien de groeiende hoeveelheid content. Sommigen omschrijven podcasts als verslavend, net als een boek waarvan je wil weten hoe het verhaal verder gaat. Of omdat je het gevoel hebt dat degenen die aan het woord zijn in de podcast tegen jou praten.

Wie luisteren podcasts?

Ook daar is niet veel onderzoek naar gedaan, maar ik vond daar wel íets over, een onderzoek onder podcastluisteraars uit 2019 (download het hele onderzoek zelf bij Scienceguide.nl). De podcastluisteraar blijkt iets vaker vrouw dan man, hoogopgeleid en tussen de 28 en 44 jaar oud. Klopt dat een beetje voor jou? Voor mij wel! De meeste mensen luisteren podcasts als ze onderweg zijn, een kleiner deel doet dat thuis.

Wees slim, begin een podcast!

Alle signalen wijzen erop dat de podcast een groeiend medium is, dus je doet er verstandig aan om op z’n minst te onderzoeken of het voor jou van meerwaarde kan zijn. Het kost wat tijd en ook geld als je goede kwaliteit nastreeft, maar dan heb je ook wat: je verzamelt (trouwe) luisteraars, bouwt aan je naam/merk en je verdiept je in onderwerpen waar je over uitzendt. Dus je wordt er ook nog eens slimmer door! Als je ondernemer bent, kan het je ook nog eens opdrachten opleveren.

Hoe begin ik zelf een podcast?

Iedereen pakt het maken van een podcast anders aan. Wat je kiest, heeft invloed op het eindresultaat dus bedenk van te voren wat je wil bereiken met je gesprek en steek daar je podcast op in. Verder zeggen ervaren podcasters dat je gewoon moet beginnen en dat je leert door het te doen.

Meer weten?

  • Luister onze podcast met Samira Salman, ‘Een podcast over podcasts’
  • Podcasters Rutger en Michiel van de podcast ‘SEO Podcast’ schreven een uitgebreid blogs met tips, uitdagingen en oplossingen.

Deze blog verscheen eerst op SavvyLadies.nl

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Je ontvangt dan een mail bij elke verse blog! En dat zijn er nog geen 10 per jaar...

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Controleer de inbox- of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Deel deze blog via:

Categorie: Online communicatie Tags: online communicatie, podcast, sociale media

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

RSS-feed
Volg mij op LinkedIn

Contact?

Wil je hulp bij het professionaliseren en versterken van de online communicatie van je organisatie? Mail dan naar natalie@webgrrl.nl of bel/app naar 06-51130056. Je kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

 

Verse blogs via mail ontvangen?

Schrijf je dan nu in!

Door je in te schrijven, ga je akkoord met het ontvangen van de nieuwsbrief en mijn privacybeleid. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Webgrrl – de kleine lettertjes

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • KvK-nummer: 63887991
  • btw-nummer: NL002039907B03

Creative Commons-licentie

Creative Commons-Licentie

Copyright © 2023 · Webgrrl Theme v2 op Genesis Framework · WordPress

Beheer cookie toestemming
Deze site gebruikt cookies om informatie op je apparaat op te slaan.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}