Sinds ik met mijn bedrijf ben gestart in 2015, kijk ik aan het einde van het jaar terug: wat heb ik allemaal gedaan en geleerd en wat neem ik me voor in het nieuwe jaar anders te doen? Dat ga ik dus in deze blog weer doen. Een verslag van het voor iedereen bizarre coronajaar 2020.
Thuis aan het werk
Half maart dit jaar begon de coronacrisis in Nederland; we gingen in een ‘intelligente lockdown’ en moesten voortaan thuis gaan werken. Dat was voor mijn werk bij de brandweer Gooi en Vechtstreek en Flevoland (waar ik in 2019 al was begonnen en maar niet weg kon komen) gelukkig prima mogelijk! En zo heb ik dan ook op enkele uitstapjes naar kantoor toe na, het jaar doorgebracht: op mijn thuiswerkplek. Geen straf vond ik.
Crisistijd: bring it on!
Maart was crisistijd voor veel organisaties, iedereen moest schakelen. De brandweerorganisatie valt officieel onder de veiligheidsregio en die is in crisistijd aan zet. Gemeenten, GGD’en, GHOR, Bevolkingszorg, brandweer en politie werken samen in zo’n veiligheidsregio. Wie eind 2020 nog nooit iets over het fenomeen veiligheidsregio heeft gehoord, heeft de afgelopen maanden onder een steen gelegen (wat ik me trouwens ook best kan voorstellen). De afdeling Communicatie waar ik werkte, kreeg veel werk te verstouwen, zowel intern (denk aan proceshandleidingen) als extern (nieuwsberichten, socialmediaberichten). Ik heb mijn steentje daaraan bijgedragen en zat eerlijk gezegd in mijn element. Ik ga zogezegd goed op een crisis! Dat zal ik wel aan mijn werkverleden bij de politie hebben overgehouden.
Videobellen: blegh
Thuiswerken betekende veel videobellen (oh, wat heb ik er een hekel aan!) om toch het broodnodige overleg en contact met collega’s te hebben. Twee nieuwe collega’s hadden net twee weken het kantoor van binnen gezien en ik kan me erg goed voorstellen dat het voor hen heel lastig is geweest. Je leert een organisatie toch niet zo goed kennen als je elkaar niet op kantoor tegenkomt en je gaat niet zomaar met elkaar bellen als je niet een concreet bespreekpunt hebt. Weg toevallige ontmoetingen! We moesten teren op de verbindingen die al gelegd waren in pre-coronatijd.
Van Communitymanager naar Contentchef
Ik werk al sinds jaar en dag als communitymanager voor de Amsterdamse specialistische fietsenwinkel de Vakantiefietser. Maar in 2020 is mijn rol veranderd: iemand anders beheert nu de Facebookpagina en ik ben voortaan de contentchef. Als het gaat om content voor de site, ben ik degene met wie de eigenaar kan sparren of iets aan kan vragen. Op dit moment ben ik met een groot videoproject voor de winkel bezig, een online cursus van 11 items over het voorbereiden van je (eerste) fietsvakantie. Mensen kunnen zich daarmee vast informeren voor als ze ná de coronacrisis weer op vakantie kunnen.
Meer in de anonimiteit
In september droeg ik mijn werk als online communicatieadviseur bij de brandweer over aan een nieuwe vaste medewerker. Met haar ben ik nog zoveel mogelijk fysiek overal langs gegaan; toen kon het nog. In oktober startte ik met een nieuwe-oude opdracht, namelijk bij de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants. Ze vroegen me of ik een paar maandjes kon bijspringen tot de nieuwe collega zou starten. Tuurlijk! Ik ben nog niet één keer op kantoor geweest, maar omdat ik de collega’s al ken, is dat verder niet zo’n probleem. Het is een klein kantoor en iedereen kent elkaar. Maar ik merk wel dat ik nu veel meer in de anonimiteit mijn werk zit te doen dan de vorige keer dat ik er werkte. Gelukkig heb ik goed contact met mijn directe webredactiecollega’s!
Geen verschil, toch een verschil
Al met al liep mijn werk dus gewoon door en kun je aan mijn kosten en opbrengsten bijna niet zien dat er iets vreemds aan de hand was. Het enige teken is mijn verdwenen reiskosten. Wel een verschil met voorgaande jaren is het aantal uren dat ik heb gewerkt: dat lag zo’n 4 uur per week lager dit jaar, mede als gevolg van het lagere aantal ‘klanturen’ (= directe uren die ik bij opdrachtgevers werk) en natuurlijk veel minder reistijd. Dus die balans tussen werk en privé heb ik eindelijk voor elkaar gekregen!
Meer vrije tijd, hoera!
Dankzij de lockdown, het thuiswerken én dankzij het aannemen van opdrachten van minder uren dan ik normaal deed, had ik meer vrije tijd! Die kon ik besteden aan andere dingen die ik ook heel belangrijk vind in het leven. Zoals scholing; ik maakte eindelijk de contentmarketingcursus af van Content Marketing Institute, leerde wat meer over Excel en volgde diverse online congressen. Ook ben ik regelmatig bij mijn (ouders en) nichtje (nu 1,5) op bezoek gegaan, met wie ik graag een band wil opbouwen. Wat vrije tijd betreft, is 2020 dus een supergeslaagd jaar geworden en heb ik die uitdaging van vorig jaar wel gehaald. Hoe dat zonder corona zou zijn gegaan, blijft natuurlijk wel de vraag.
Bloggen in 2020
Is er nog geblogd dit jaar? Jawel! Ik schreef een aantal blogs voor Savvy Ladies en die heb ik hier ook gepubliceerd. Savvy Ladies is een platform waarop ‘webwijze’ vrouwen content delen over hoe technologie ons leven en onze samenleving verandert. Da’s precies wat ik het interessantst vind!
In de laatste maanden van dit jaar ben ik ook bezig geweest al mijn blogs sinds 2008 (zo’n 270 stuks) door te lopen. Sommige sloegen nergens meer op en heb ik verwijderd, andere heb ik verbeterd. Een aantal krijgt de categorie ‘Online communicatie’ en de meest recente blogs in deze categorie komen op mijn homepage te staan. Zodat potentiële opdrachtgevers snel kunnen zien wat ik weet en kan. Daar merk jij als lezer dus verder niks van.
Wat brengt 2021?
Goede vraag, met dank aan het coronavirus is veel onzeker. Natuurlijk ben ik al om me heen aan het kijken voor opdrachten vanaf februari. Ook bemiddelingsbureaus weten me goed te vinden, dus het komt vast wel goed.
Ik weet steeds beter waar ik voor sta, waaruit volgt wat ik wel en niet wil in nieuwe opdrachten. Het wordt ook hoog tijd dat ik mijn bedrijfsplan eens bijstel op basis van wat ik daarover al in mijn hoofd heb: dat ik als ‘overheidsmeisje’ toch het liefst voor (semi-)overheidsorganisaties werk, advieswerk en uitvoerend werk allebei leuk vind en liefst combineer in één functie (of afwissel).
Ook heb ik gedachtes over het inslaan van een totaal andere richting dan die van online communicatie. Anders, maar toch met veel raakvlakken, namelijk: verandermanagement. Daar ga ik in 2021 eens dieper over nadenken.
Genoeg uitdagingen voor 2021! Ik eindig deze blog graag met een spreuk die ik dit jaar op veel van mijn kerstkaarten schreef:
2020 was door corona een onvergetelijk jaar
Wordt 2021 het jaar dat jíj onvergetelijk maakt?
Foto van Susanne Nilsson.
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Het is weer tijd voor mijn (grotendeels) zakelijke jaaroverzicht in blogvorm. Hoe ging het met mij in dit coronajaa… https://t.co/w0gJCFoDma