Jarenlang heb ik online adverteren gezien als iets vies, als nare manipulatie. Ik associeerde het met al die ongevraagde en ongewenste banners en pop-ups. Met berichten in mijn socialmediatijdlijn die ik waar ik geen interesse in heb. Op mijn website vind je dan ook geen enkele advertentie, geen enkele gesponsorde blog. Dat vieze gevoel is er nog steeds wel, maar ik zie nu ook in dat het wél nut kan hebben voor organisaties om met adverteren aan de slag te gaan. Dat het kan bijdragen aan organisatie- en communicatiedoelstellingen, als middel uit de middelenmix.
In deze blog ga ik je daarom vertellen wat ik weet over adverteren op social media. Ik ben er geen expert in, maar weet genoeg om er een blog over vol te schrijven. Zie het als een introductie op het onderwerp; handig voor als je met de gedachte speelt iets met adverteren te doen maar er nog net te weinig kaas van hebt gegeten. Lees dan vooral verder!
1. Onderscheid tussen organische en betaalde content
Op social media maken we onderscheid tussen organische berichten en betaalde berichten of advertenties. Het maakt daarbij niet uit over welk platform we het hebben: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn of één van de andere grote. Organisch wil zeggen dat je het bericht min of meer op hoop van zegen publiceert zonder te betalen. Als het een heel goed bericht is waar direct goed op gereageerd wordt (interactie, belangrijk!), zal het socialmediaplatform je bericht aan meer mensen tonen, je bereik vergroten. Maar krijg je die reacties niet, dan heb je dikke pech en had je het bericht bíjna net zo goed niet kunnen publiceren. Betaal je voor je bericht, dan betaal je om een bepaald doel te halen, zoals een groot bereik of veel betrokkenheid. Dan krijg je als het goed is waar je voor betaald.
2. Hoe socialmediaplatforms effectief kunnen adverteren
Als gewone gebruiker van socialmediaplatforms bén je het product, dat is algemeen bekend. De platforms gebruiken jouw data om op maat gesneden advertenties te kunnen vertonen. Dát is het verdienmodel van Facebook en de anderen. Bij het aanmaken van je account heb je waarschijnlijk van alles over jezelf ingevuld maar ook uit je likes en reacties door de jaren heen kan zo’n platform informatie halen, bijvoorbeeld dat je heel erg van katten houdt (in mijn geval). Dat is interessante informatie voor een dierenasiel, of een producent van kattenvoer. Ik ben in hun ogen de perfecte doelgroep om een advertentie op te richten.
Gericht adverteren versus privacy
Als bedrijf of organisatie koop je advertenties in bij een socialmediaplatform omdat je heel gericht de door jou bedachte doelgroep wil bereiken. Het is veel gerichter dan huis-aan-huisbladen, tv-reclames of abri-posters. De vraag is wel hoe ver je daarin moet/wil gaan. Een advertentie richten op mensen die ‘geïnteresseerd zijn in katten’ is geen informatie die kattenliefhebbers zoals ikzelf expliciet verstrekt hebben. Dat is informatie die is afgeleid uit mijn gedrag op het platform: likes, reacties, etc.. Privacyproof is het niet en het mag daarom ook niet bij de Rijksoverheid. Respect voor privacy van mensen is een goede reden om je daar ook aan te houden, ook al ben je niet van de Rijksoverheid.
3. Waarom je niet ontkomt aan adverteren
De laatste jaren is het organische bereik op met name Facebook maar recentelijk ook Instagram steeds slechter geworden. Beide socialmediaplatforms zijn van het bedrijf Meta en (nog steeds) grote spelers in de wereld van social media. Ook over LinkedIn hoor ik steeds meer van dit soort geluiden. Het wordt in het algemeen dus steeds moeilijker om zonder te betalen toch een groot bereik te krijgen voor je berichten. Laat staan als je net met een Facebookpagina of Instagramaccount start: het lijkt inmiddels een onmogelijke missie om op korte termijn goede resultaten te boeken. De oplossing: betaalde berichten combineren met organische berichten. Een trucje is bijvoorbeeld om een bericht dat het organisch goed doet te boosten met een bedrag. Dan is de kans dat je waar voor je geld krijgt en het bereik of de betrokkenheid die je zoekt, het grootst.
4. Adverteren op social media is best ingewikkeld
Social advertising is technisch best heel ingewikkeld; er zijn niet voor niks bureaus die zich hierin gespecialiseerd hebben. Je hebt heel veel keuzes te maken: een campagnedoelstelling (wil je gaan voor betrokkenheid bij je bericht of toch liever bekendheid?), een bodstrategie, budget, een doelgroep, zo gedetailleerd als je maar wilt, etc. Je kunt ervoor kiezen een organisch bericht te boosten en je kunt een nieuw advertentiebericht maken. Hoe meer je besteedt, hoe groter je potentieel bereik is. Je kunt alle mogelijke opties gebruiken die op het platform aanwezig zijn, zoals Verhalen en Reels.
Voor enkele categorieën advertenties gelden speciale vereisten, zoals politieke advertenties. Daarin kun je bijvoorbeeld niet op alle plekken adverteren die je misschien zou willen. En je moet vooraf een disclaimer aanmaken zodat transparant is door wie de advertentie betaald is.
5. Adverteren hoeft je geen bakken geld te kosten
Adverteren op social media kan een onderdeel van je campagne of project zijn, net als dat het ontwikkelen van flyers of posters dat kan zijn. Met zo’n 50 euro per advertentie (die een paar dagen loopt) kun je al aardige resultaten boeken. Ga er vooral mee experimenteren, probeer verschillende dingen uit. Leer van de resultaten en boek volgende keer nog betere resultaten.
En, hoe denk je nu over adverteren? Wil je die eerste stap zetten, lees dan nog even verder en volg mijn tips op, zodat je je geld zo goed mogelijk gebruikt.
Als je wil beginnen, doe dan dit:
Bedenk: op wie wil ik me richten?
Bedenk vooraf wat je wilt bereiken met je advertentie (bereik, betrokkenheid of iets anders) en op welke doelgroep je wilt mikken. Je kunt in elk geval selecteren in de leeftijd, geslacht en woonplaats. Je kan daar nog verder in gaan, denk aan ‘mensen met interesse in xxx’ maar dit voldoet zoals gezegd niet aan de privacywetgeving. Leeftijd, geslacht en woonplaats zijn zaken die mensen zelf hebben aangegeven op het platform. Op LinkedIn hebben mensen veel meer zelf ingevuld en kun je gerichter te werk gaan.
Doe een knoppencursus
Campagneomgevingen van socialmediaplatforms zijn zeker niet vanzelfsprekend te noemen. Zoek dus vooraf informatie op over hoe het werkt, zodat je de juiste keuzes maakt en geen geld over de balk smijt omdat je een verkeerd vinkje hebt gezet. Er zijn genoeg uitlegvideo’s op YouTube te vinden. Want, je bent niet de enige die het lastig vindt.
Boost alleen een goedlopend organisch bericht
Als je een organisch bericht wil boosten, doe dit dan alleen met een organisch bericht dat al goede resultaten heeft. Anders is het weggegooid geld. En, hoe handig het ook lijkt om op de knop ‘promoten’ of ‘boosten’ onder je organische bericht te klikken, ga toch maar even naar de advertentieomgeving om je actie uit te voeren. Je hebt dan net wat meer invloed op de instellingen van je advertentie.
Stel maximaal budget in
Stel altijd een maximaal budget in, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Als je advertentie eenmaal loopt, is de kans aanwezig dat je ‘m uit het oog verliest. Zo kunnen de kosten aardig oplopen als je niet vooraf een vast budget hebt ingevuld.
Maak gebruik van twee-in-een
Heb je Facebook én Instagram en heb je ze ook nog aan elkaar gekoppeld? Dan kun je via Facebook’s Admanager kiezen waar/hoe je je advertentie wil plaatsen op zowel Facebook als Instagram. Twee vliegen in één klap!
Meten is weten
Net als bij organische berichten: houd goed bij wat je hebt gedaan en wat het oplevert, zodat je leert en een volgende advertentie meer kan opleveren. Zo besteed je je geld nog slimmer!
Testen is weten
Het is mogelijk om een advertentie te A/B-testen. Dat wil zeggen dat je twee varianten maakt van dezelfde advertentie. Je kiest bijvoorbeeld voor verschillend beeld, of verschillende teksten. Dan zet je deze advertentie uit en gaat het platform enige tijd uitproberen welke van de twee varianten het beste resultaat oplevert. De ‘winnaar’ wordt vervolgens breder uitgezet onder de doelgroep.
Besteed het uit
Mocht je het adverteren groots en professioneel willen aanpakken, met een groot budget, besteed het dan uit aan een extern bureau dat gespecialiseerd is in (social) advertising. Er zijn er genoeg die je daarbij kunnen helpen.
Meer lezen?
- All You Need To Know About Online Advertising (Done Simply) op Ahrefs.com, over alle vormen van online adverteren, eenvoudig uitgelegd.
Natalie Hensen (@Webgrrlnl) zegt
Jarenlang heb ik online adverteren gezien als iets vies. Ik associeerde het met al die ongevraagde en ongewenste ba… https://t.co/FocNKjvVDl